[linux-baslangic] Re: Bir Qayla=F0=FDn=20sorular=FD?=

---------

From: Deniz Akkus Kanca (deniz@arayan.com)
Date: Tue 08 Apr 2003 - 12:30:10 EEST

    E& Erdem wrote:

    > Yanıt için teşekkürler, evet "ev kullanıcısı" sayılırım. Aslında benim
    > istediğim birkaç kelimiyle de olsa bu uygulamaların hangisinin ne iş
    > yaptığıydı. Yani kapatacaklarımı neden kapatacağım, kapatmadıklarımı da
    > neden açık bırakacağım. Kuşkusuz eksikliğini hissedeceklerim olacaktır. O
    > zaman da "E peki ben hangisini açmalıyım?" sorusuyla karşılaşacağım diye
    > düşünüyorum. Nilgün: Ben balık tutmayı öğrenmek istiyorum! :)

    rpm komutunu öğrenin.

    Örneğin:

    cd /etc/rc.d/init.d

    (bu bütün açılış betiklerinin bulunduğu yer.)

    rpm -qf iptables

    Bu komut size iptables betiğinin hangi pakete ait olduğunu gösterir.

    Sanırım iptables paketi idi.

    rpm -qi iptables

    Bu da, size iptables paketinin ne iş yaptığını söyler. Türkçe söylediği
    dahi olur, eğer paket Türkçe bilgisi içerirse.

    Buradan iyi kötü hangisinin ne iş yaptığını çıkarabilirsiniz. Başka bir
    metod da, rpm -ql iptables ile iptables paketinin içeriğini listelemek
    ve pakette bulunan man sayfalarının/dökümantasyonun olup olmadığını
    görüp man'e başvurmaktır.

    Gerisi balık tutma denemesi... :-)

    > şeyler olsun vb. kaygılarıyla bazı şeylerden ödün vermek. İnsanlar linux'u
    > sadece birkaç şatafatı eksik diye terkedeceklerse gerçekten linux öğrenmeye
    > niyetliler mi şüphelenirim açıkçası. Aynı şeyi kendim için de düşünüyorum.

    Hiç birimiz reklamdan etkilenmiyoruz değil mi? Ama istatistikler öyle
    söylemiyor.

    Benim kişisel tecrübem, Linux'un bir kere kapıdan içeri girdikten sonra
    alternatif tercihi olan kişileri dahi yavaş yavaş kazanabilmesi. Bunu,
    sağlamlığı, az kaynak gerektirmesi ile yapıyor, belli bir saygı
    oluşturuyor. Ondan sonra da yeni bir şey deneneceği zaman Linux'un
    üzerinde hemen bir şeyler denenebilmesi (alternatifi için bir firma
    gelecek, prezantasyon yapacak, fiyat teklifi vb, ne aldığınızı pek
    göremeden alacaksınız) yeni işleri kapmasına yol açabiliyor.

    Alternatifi olmayan kullanıcının (örneğin bir işyerinde karşısına Linux
    konan son kullanıcı) pek bir sorunu olmuyor. Belki daha dün AS400
    terminal ekranı ile karşı karşıyaydı.

    Bir de gerçekten Linux öğrenmeye niyetli olmayanlar var. %90 Windows
    zoraki admin'lerinin Windows hakkında pek bir şey öğrenmeye niyetli
    olmadıkları gibi. İhtiyacını, yeteri kadar görebilmek amaçlı
    kullanıcılar. Bunların da yaşam hakkı var diye düşünüyorum. GUI araçlar,
    servis şirketleri vb o zaman önem kazanıyor.

    Esen kalın,
    Deniz