[linux-baslangic] Re: Bir Qayla=F0=FDn=20sorular=FD?=

---------

From: Deniz Akkus Kanca (deniz@arayan.com)
Date: Mon 07 Apr 2003 - 17:26:49 EEST

    Mucip ILBUGA wrote:
    > Selamlar;
    > Cok ozur dileyerek soze baslayayim. Linux'da cok ama cok yeniyim.
    > Ancak neden surekli Mandrake onerdiginizi izah edebilir misiniz? Gelecek
    > Linux'da fena degil gibi (bir acemi gozu ile!) gorunuyor. Ustelik Turkiyede
    > de bir Linux dagiliminin cikmasi, gelistirilmesi kotu mu olur? Destek vermek
    > gerekmez mi? Hatalari hep birlikte bulunup daha iyilestirilse yani "BIZIM"
    > olsa...

    Genel bir "hangi dağıtım" sohbetine girmeksizin --

    Bir başlangıç kullanıcısının bir takım beklentileri oluyor. Örneğin ben
    bunu, bir kaç kişiye göstermek amaçlı bir RedHat kurarken yaşadım --
    makina çok zayıftı, dolayısıyla grafik kipte kurulmadı. Hemen soğudular.

    Başka bir kuvvetli Windows kullanıcısına, kendim o şekilde kullanmadığım
    için grafik kullanım araçlarını bir türlü doğru dürüst gösteremedim.
    Yine soğukluk oldu.

    Yeni başlayan birilerinin, grafiği bol, kurulum seçenekleri az,
    "oyuncakları" bol -- yani kullanılabilecek/hemen kurulabilecek program,
    özellikle de grafik kipli son kullanıcı yazılımları, görselliği çok bir
    dağıtımla başlamasında fayda var.

    Başlangıçta gentoo'nun "kurulum notları" ile karşılaşan (kurulum
    programı yok çünkü...) bir başlangıç kullanıcısı, eğer sebat edebilirse
    belki daha iyi öğrenir ne yaptığını, niçin yaptığını. Fakat o yolda 1000
    yeni kullanıcının 999'unu Windows'a geri döndürür, 1 adet "guru" olan
    kişi ile kalırsınız. Eğer amacınız Linux'un yaygınlaşmasını sağlamak
    ise, bu amaca hizmet etmemiş olursunuz.

    Mandrake buralarda ön plana çıkıyor. Ezelden beri görselliği ve masaüstü
    kullanıcısına hizmeti ile tanınır. Bu şekilde Linux'a daha yumuşak giriş
    yapan birisinin daha sonra ne istediğini daha iyi belirleyince daha
    başka dağıtımlara geçebileceği düşünülür.

    Peki niye Gelecek değil? Gelecek dağıtımını denemedim. Eğer kurulum
    programı Mandrake kadar kolay ise, bence tavsiye edilebilir.

    Eğer bir takım eksiklikleri var ise, bu eksiklikleri elbette ortaklaşa
    gidermekte fayda var, fakat o zaman bunu yeni kullanıcılara önerip
    potansiyel Linux'cu yerine, "valla denedim Linux mu, Minux mu her neyse,
    çalışmadı arkadaş, çıktı bir kara ekran üzerine yazılar, bir CD
    çalamadım" diyecek birini oluşturmak genel amaca hizmet etmez -- bu her
    dağıtım için geçerlidir, yeni kullanıcılara debian, gentoo, slackware,
    FreeBSD önerenlere duyurulur :-) .

    Esen kalın,
    Deniz