[linux-baslangic] Re: x ekraninda 800*600 cozunurlukteki devasa menuler

From: Onur Kucuk (onur@kablonet.com.tr)
Date: Mon 26 Aug 2002 - 18:31:10 EEST

sinan duran wrote:

> selam degerli linux-sever arkadaslar
>
> epeydir bir cok linux dagitimini farkli zamanlarda amatorce kurup en temel
> sekilde nete baglanip zaman zaman da sistem le bu tur forumlarda
> ogrendiklerimiz uygulayarak linuxu tanimaya calismaktayim
> sistem cok iyi islemekle beraber cogumuzun pc ya baslarken dos yada
> windows tabanli isletim sistemi ile tanisiyoruz
> farkli isletim sistemleri icin ilk yadırgadigimiz olaylar acemilikler ve
> beceriksizler bundan kaynaklaniyor

  Kesinlikle cok haklisiniz. Farkli bir ortama, (ki aslinda gercek bir
ortama) girdiginiz icin burada isler farkli yuruyor. Ancak bunun bilince
olur ve bu sistemin farkli olduguna inanirsaniz, ki siz bunu yapmis
gorunuyorsunuz, bu sisteme adapte olmaniz cok fazla vaktinizi almayacak.

> ornek vererek sorunumu dile getirmek istiyorum
> mesela windowsu 15 inç monitorle eminim bir cogumuz kullaniyoruz
> simgeler yazitipleri genel gorunus menuler cogunlukla 800*600 cozunurlukte
> rahatlikla ekrana sigmaktadır
> oysa lınuxta daha dogrusu kde nin gnomenin butun versiyonlari daha cok
> 1024*768 cozunurluge gore ayarlanmis netsacapeden mozilladan tutunda butun
> masa ustu simgeler denetim masasi ve menuler buna gore ayarli
> boyle olunca 15 inç monitorde goruntular daha kucuk olmakta bu da gozumuze
> hitap etmemektedir

  Evet ontanimli ayarlar icin haklisiniz. Aslinda yapilan uygulama
yanlis demek dogru degil, cogunluk 800x600 masaustu kullaniyor olsaydi
emin olun ontanimli olarak programlar bu cozunurluge gore ayarli olurdu.
Burada da GNU uygulamalarinin "guzelligi" on plana cikiyor. Genellikle
en ufak, onemsiz bolumler bile ayarlanabilir. Ornegin KDE
kullaniyorsaniz konqueror tarayicisinda adres yazdiginiz ya da "geri
ileri dur tazele" gibi tuslarin oldugu cubuklarin uzerine sag tusla
basip neler ayarlayabileceginize bakin, eminim cok sasiracaksiniz.

  E bu kadar cok ayar olduktan sonra size dusen sisteminizi kendi
zevklerinize gore duzenlemek. Genellikle ev linux kullanicilarinda (ve
kendimde) gordugum bir durum, linux da yapmayi en cok sevdikleri sey
masaustlerini zevklerine gore duzenlemek.

> cozunurlugu 800*600 yaptigimida ise menuler simgeler cok buyumekte ekrana
> sıgmamakta ve istedigimiz windowsta alisik oldugumuz zevki tadamamaktayim
> bir sey daha monitor ve ekran karti destegine gore ayarladıgımız
> cozunurlukteki monitor tazeleme hizini linuxta yapacak bir menu
> bulamamaktayim

  Bazi dagitimlarin (Suse , Mandrake vs.) donanim ayari yapan
programlarinda tazeleme hizini belirleyebiliyorsunuz.

  Ayrica eger isterseniz xvidtune isimli program yardimi ve ayar
dosyalarina ( /etc/X11/XF86Config* )kendiniz degerler girerek
istediginiz ve monitorunuzun destekledigi ! bir orani
ayarlayabilirsiniz. Tabi ki bu ayari yaparken dikkatli olmanizi oneririm.

  Saygilar,
  Onur Kucuk