[dernek] Re: idari kurul toplantisi gundemi -- 23/05/2004

From: Bensan Sarper Sonal (bensansonal@linux-sevenler.org)
Date: Sat 22 May 2004 - 17:00:20 EEST

Merhaba,

> 2)Patent-cg: Her ne kadar şu aşamada Avrupa Parlementosu'nda temsil
> edilmiyorsak da, bu konuda, Türk Patent Enstitüsü, Milletvekilleri, AB
> Parlementerleri nezdinde, bilinçlendirme ve lobicilik çalışmaları
> yapmak. Örneğin, swpat.ffii.org adresinden ulaşılabilecek, konuyla
> ilgili bilgi ve makalelerin bir kısmını Türkçe'ye çevirmek, ve AB
> Parlementerlerine gönderlecek email ve fax mesajı kampanyalarını
> Türkiye'de de oluşturmak, bu konudaki bilgileri temasımız olan
> milletvekillerine (neydi şenlik açılışındaki milletvekilinin adı?)
> [...]

Patent-cg için başka çalışma alanları da var aslında. "Linux" ve
dağıtımların isimlerinin kullanım hakları gibi konularda vakit kaybetmeden
çalışmalara başlanması gerekiyor. Bugün yeterince büyük bir topluluk değiliz
belki fırsatçılar için, ama günden güne büyüyen bir topluluğu da ülkemizde
bu tür sorunların beklediğini unutmamamız gerekli. Bu konuda zaman
kaybetmeksizin çözümler üretilmeye başlanmalı ve olası hukuki sorunlara
mahal bırakılmadan güvence sağlanmalı...

Daha detaylı açmam gerekirse konuyu, birkaç yıl evvel bir Türk firmasının
AMD adını kendine tescil ettiğini ve memleketimize gelen AMD işlemcileri
toplatmak ve distribütörleri bezdirmekten tutun da ülkemizi tüm dünyada
büyüyen AMD-Intel rekabetinden mahrum etmeye kadar akla gelen her türlü
alanda fırtına gibi estiklerini hatırlayanlarınız vardır sanırım...

Yerli AMD ile Global AMD arasındaki mücadelenin sonucu elbette belliydi. Ama
ülkemizde böyle bir konu mahkeme salonuna bir kere girdi mi o salondan
çıkabilmesi çok fazla beklemek gerekmekte.
Bu vakada kayıp bir ticari firmanın ve temsilcilerinin kaybı ve dolaylı
olarak tüketicinin rekabetten mahrum kalarak zarar görmesi olarak ortaya
çıktı.

Ama benzer bir vaka Linux ve/veya dağıtım isimleri vb. neredeyse olmazsa
olmaz kelimelerin kullanım haklarında yaşanırsa, bundan zarar görecekler bir
ticari firma, temsilcileri ve tüketicilerden ibaret olmayacak; ülkemizin
büyük bir zararı söz konusu olacaktır. Yaşanabilecek böyle bir gelişme açık
kaynak kullanım ve gelişimine büyük zarar verebilecektir. Böyle bir durumun
bizlere vereceği zarar patent hakları yasalarından daha az olmayacaktır.
(fazlası olur eksiği olmaz) Bu konuyla biran evvel ilgilenilmesi gerektiği
inancındayım.

Keşke bu konuda bir yardımım dokunabilse ama ne hukukçuyum ne de patent/isim
hakları konularında detaylı bilgiye sahibim. Konuya dikkat çekmek
elimden -şu an için- gelen tek şey.

Saygılarımla
Bensan S. Sonal