[dernek] Re: senlik ve genel kurul'un ardindan - 1

From: Özer Tayiz (info@teknobilge.com)
Date: Tue 18 May 2004 - 11:11:04 EEST

Merhabalar,

Böyle bir değerlendirme-öneri mesajı da ben yazayım diyordum, benden
önce davrandın... Ben de yanıt olarak yazayım da en azından aynı
"thread" de dursun diye düşündüm...

Bütün teşekkür, takdir, gurur, tebrik mesajlarına aynen katılıyorum, +1,
*başparmak yukarıda* destekliyorum...

Gönlümün istediğinden daha az destek verebildiğim için ben de
hayıflandım, mahcubum, senlik için yırtınan bütün üyelere karşı...

Öncelikle şenlikte özellikle dikkatimi çeken bir-iki olaydan ve insandan
bahsetmek istiyorum. Bahsetmediklerim alınmasın, benim dikkatim,
değerlendirmem subjektif olabilir. Ayrıca her seminere katılamam ve
herkesin çabasını, yaptıklarını göremem. Özellikle belirtmediklerim
hakkında negatif bir yargım da yoktur... Öte yandan gördüğüm olumlu
çabaları takdirimi belirtmekten yanayım.

İlk önce Ali Erdinç Köroğlu'nu kendimce, "Yeni Yıldız Penguen" olarak
değerlendirdiğimi belirtmeliyim. İki sunumuna katıldım.

İlki "İnternet'in Yapıtaşları" adlı, çadırdaki sunumuydu. Gerçekten
etkilendim. Yani bu konu bu kadar açık, net, olayın özüne inerek, ne
neden böyle açıklayarak, konuların birbiri arasındaki bağlantılar
kurularak, bir saat gibi sınırlı bir zamanda bu kadar anlatılır.
Vaktiyle MCSE kursunda yaklaşık bir haftada anlatmışlardı bu içeriği, bu
kadar da iyi anlatamamışlardı, arada yeni öğrendiğim şeyler oldu...
Tebrik, takdir, teşekkür, hatta hafiften "teknik yanım" hayranlık bile
duydu. Teknik bir iş yapmakta karar kılsaydım, Erdinç gibi olmak isterdim.

İkincisi de, "Linux'da müzik demo" sunumuydu. Bu sunumu da kesinlikle
"Şenliğin en eğlenceli sunumu" olarak değerlendiriyorum. Bir sunumda,
hem teknik bir şeyler anlatılırken, hem de arada sunumu diskoya ya da
düğüne çevirip olay bu kadar eğlenceli kılınabilirdi... Şenliğin en
keyif aldığım dakikaları için ayrıca Erdinç'e teşekkür ederim. "Karteel
bir numara" olayını unutamayacağım...

Zaten şenlikteki koşturmalarına da, her yerde yazı yazmış olmasına da,
"jön"lüğüne de diyecek yok, ama bu iki noktayı ayrıca belirtmeden
geçemedim...

Ayrıca, şenlikteki "gönüllü ordusu" çok sevindirici bir olay. Açılış
konuşmasında etrafıma bir baktım, gönüllü izleyiciden fazla. Ne kadar
aktif, fedakar, genç, gönüllü bir kitlemiz var, diye mutlu oldum, gurur
duydum...

Şenlikte bir başka dikkatimi çeken şey, bizim düşündüğümüz, listelerde
tartıştığımız şeyleri, tek tük bireyler bazında da olsa, çeştli devlet
kurumlarından da, birilerinin farketmiş olduğunu görmekti.

Mesela biz burada kıllanıyoruz, "650,000 bilgisayarlık MEB ihalesini
yine MS aldı" diye, şenlikte Burak Dayıoğlu ile (kendisini de işin
-businesswise- özüne inen soru ve görüşleri için takdir ettim) birlikte
MEB Bilgi İşlem Sorumlusu Serkan Düzgün'le konuşuyorduk, o da temelde
kamuda Linux kullanımının öneminin farkında idi. Ama tabi, tek başına
"gücü herşeye yetmiyor". Neler yapılabileceğini değerlendiriyorduk, bir
takım okullara "pilot proje" olarak Linux Lab'lar kurmaktan tutun da,
müfredatın ve ihalelerin marka ve ürün belirtmeden, yapılacak işi
belirtmesine, bu konularda dernekle birlikte çalışılmasına -belki mesela
dernek desteğiyle, üründen markadan bağımsız bir müfredat
hazırlanmasına- kadar fikirler çıktı...

Sonra, şenlikte "Başarı Öyküleri" sunumuna girince, bir baktım Abant
İzzet Baysal Üniversitesi'nin bilgi işlem çalışanları, sunumlarında,
aynı konulardan yakınıyorlar, müfredat ürün-marka bağımsız olmalı,
ihaleler de diyorlar. Hatta demekle kalmıyorlar, gitmişler, bir köy
okuluna 7 client'lı bir Terminal Server kurmuşlar, RedHat 9.0 Linux
üzerine, ve birbuçuk yıldır hiçbir teknik sorunla karşılaşmamışlar. Aynı
zamanda, gayet güzel maliyet analizlerini falan da çıkarmışlar, ve
20-25,000$'lık işi 4-5000$'a düşürmüşler. Hani önceden "lts projesi"
falan diye konuşmuştuk, yapmışlar bile.

Şenlikte devletten kiminle görüştüysem, "Temelde devletin, açık kaynak
yazılımlara ve kendi bilgi birikimimize (know-how) öncelik veren bir
politikası olması gerektiğinde" hemfikir, fakat, bu insanlar, henüz tek
tük, birbirinden habersiz, bu yüzden karar noktasında etkin olamıyorlar...

Burada sadece izlenim-gözlem vereceğim, projeler, öneriler sonra
gelecek, yoksa email destan gibi uzayacak...

Bir de tabi ki, şenliğin en önemli konularından, Uludağ projesi'ne
değinmeden edemeyeceğim...

Projeye daha önce üstünkörü internetten şöyle bir baktığımda, "e bizim
de temel olarak sahipleneceğimiz tek bir dağıtım olsa fena olmaz" deyip
geçmiştim... Ama şimdi, Çomar falan biraz şenlikte anlatılınca, yeni bir
dağıtım hazırlamanın çok üzerinde bir işe kalkıştıklarını görüyorum.
Bana teknik olarak çok zor -hatta imkansız- bir işmiş gibi geldi, ama
ekip sağlam. Kendileri bu hedefleri benimseyip, üstlenmişlerse, herhalde
yapabileceklerini gözlerine kestirmişlerdir. Destekliyorum *başparmaklar
yukarıda*.

Projenin uzun vadede başarılı olması için iki koşulu önemli görüyorum:
Birincisi, kodun GPL lisanslı olması (geniş geliştirici kitleleri
kucaklayabilmesi için), ikincisi yıl sonuna hedefledikleri, çalışır bir
dağıtım çıkarmanın, gerçekleşmesi. İnsanlar farazi konuşurken "olmaz
öyle şey" dese de, görüp kolaylığını anlarsa, daha çabuk benimserler.
Yeter ki ortaya, makul derecede az sorunla, çalışan bir şey çıksın. Ve
hiç değilse, temel konfigurasyonlar, kolay yapılabiliyor olsun.

YK, yeni döneme dair projeler, öneriler, daha sonraki emaillerde
(assoonra...) ;) .

Sevgi, saygı ve iyi çalışma dileklerimle,

Özer Tayiz.