[dernek] Re: Projeler, lkd-cafe-lokal

From: S.Çağlar ONUR (caglar.onur@tubitak.gov.tr)
Date: Wed 12 May 2004 - 00:27:35 EEST

Selamlar;

On Tue, 2004-05-11 at 22:13, Ozer Tayiz wrote:
> Merhabalar,
>
> İşte bende bunu açıkça tartışmak istiyorum. Kar amacı gütmek ayrı bir
> şeydir, bir hizmet üretip karşılığında para almak ayrı bir şeydir.

Henüz beta'da olsa şu hizmet kelimesini her gördüğümde yazar oldum :)
http://seminer.linux.org.tr/sss/#Soru14

> Kar amacı gütmeyen kuruluşlar da, ücret karşılığı işler yapabilir.
> Gönüllü işlerin bile, en azından, karşılanması gereken masrafları
> olacaktır.

Haklısınız, zaten kimse dernek para kazanmasın sponsorlara güvenerek bir
ömür geçirsin demiyor.

Dernek CD satar, promosyon malzemesi satar, belki proje üretir
önerdiğiniz gibi hibe desteği alır. Ama eğitim satmak bana çok ters
geliyor. Ama dediğim gib _bana_ ters geliyor herkesin çok hoşuna
gidebilir.

> Dernek tüzüğünde, eğitim verip ücret/bağış almak sınırlandırılmamış.
> Aşağıdaki satırları, webdeki tüzüğümüzden alıyorum:
> >
> Göründüğü üzere, tüzükte, madde 9.1 d-e şıkkı olarak, Eğitim, Seminer,
> Sempozyum, kurs ve sergi gelirleri, hatta, gezi, balo, piyongo diye
> şeyler var. Yani, şu anda ben, tüzüğe aykırı bir şey önermiyorum.

Dernek yararına yemek düzenleyelim, balo yapalım, geziye gidelim [
penguenler antalyada falan güzel olur ]. Para kazanmak için çeşit ve
çeşit yollar var...

> Mesela size, en basit projeyi kafadan yazayım: LKD- internet cafe ve
> lokali projesi. 40-50 m2 dukkan olabilecek uygun bir yer tutulur,
> 10-15 bilgisayar konur, üzerlerine Linux kurulur, internete bağlanır,
> masası sandalyesi, bir çay makinası, bir buzdolabı-ocak derken, hem
> buluşulabilecek, hem bir semineri/eğitimi bizzat bilgisayar başında
> verebilecek, onun dışında da, insanlara internet cafe tadında hizmet
> verecek bir yer yapalım dedik.

LKD internet cafe anlamsız zaten her penguen bir şekilde net'e bağlı.
Ben gidipte internet cafeye işimi yapmam.

Fakat geçen zamanlarda EMO Ankara şubesine seminer için gittiğimde
gördümki LKD'de EMO gibi bir mekana, sabit çalışanlara, bir kütüphaneye
v.s sahip olmalı. Sabit mekan fikrinizi maddi koşullar uygun olduğu
sürece gene _şahsım_ adına sonuna kadar destekliyorum.

Fakat eminimki EMO [ yada diğer dernek, oda, kulüp v.s ] gibi
organizasyonlar _ÜYELERİNİN_ desteği ile ayakta durur. Genel kurulda 300
küsur kişinin oy kullanma hakkı var. Bu insanlardan yılda 10 milyon
toplanıyor dernek adına. Ufal bir hesaple 10.000.000 * 300 =
3.000.000.000 para eder. Bunu yıllık değilde aylık yapalım o zaman. 10
milyon çok ise 5 milyon yapalım. Ödemeleri izleyecek birde mekanizma
kuralım.

Madem bir topluluğuz verelim bu aidatları, biz kazanalım, dernek
kazansın, Türkiye kazansın. Ayda 5 milyon nedir ki? 1.5 paket sigara
parası. Kurumların, kuruluşların M$'e milyonlarca $ akıtığı bu piyasada
ayda 5 milyon vermekten çekinen olabilir mi? Olursa hangi bahane ile? [
maddi durum yetersizliği v.s'yi katmıyorum hesaba ]

Topluluk demek birbirini destekleyen insan grubu demektir. Bakınız
yurtdışı örneklerine diğer LUG'lara. Nasıl ayakta duruyorlar, nasıl
maddi kazanç elde ediyorlar?

> Daha bu hesapta eğitmene ücret vermedik.

Dernek'ten biri bana çıkıpta şu ücretle şu eğitimi ver dese o anda
dernekle ilişkimi keserim. Buradaki insanlar bilgi paylaşmak,
özgürlüklerini kazanmak, üretmek için yapıyorlar bunları. Eğer ticari
amaçlar ile bu dernekte bulunan, üye olan, olmayı düşünen birileri var
ise çok ayıp. Oturup açık kaynak ne demektir konusundan okumaya
başlasınlar onlar...

Ben zaten eğitimlere inanmayan bir insanım kimse 4 günlük 3'er saatlik
Linux Sistem Yöneticisi kursu ile 60-70 sunuculuk bilmam kaç kişinin
çalıştığı bir yerin başına geçip çatır çatır işlerini göremez. Gerçekçi
olalım herşey kişinin kendisinde biter, konu onu heyecanlandırır
içindeki öğrenme isteğini kabartırsa kişi konuya hakim olur. Örneğin
üniversitelerde kimse size konuyu anlatmaz, konunun ipuçlarını verir
gerisi öğrencinin işidir. Ya kitaba, nete gömülür araştırır öğrenir.
Yada ezberler AA'ları alır. Hayat bilgisayar gibidir 1 yada 0.

Yok amaç insanları konular hakkında fikir sahibi etmek, konu ile ilgili
ön bilgi vermek heyecanlandırmak ise LDK bünyesindeki seminerlerin var
oluş amacı zaten bu.

> Herkesden yorum bekliyorum... her seçeneğin artıları eksileri var...
> Ve maalesef herşeyin bir maliyeti var... Gökten zembille kimse bize
> karşılıksız bina verip, sabit masraflarını karşılamayacak, piyangodan
> para da çıkmayacak, uzak bir akrabamızdan miras ta kalmayacak...

Ya çıkarsa :) Unutmayın bir gün sizede çıkabilir...

> [...]
> çekinceli de olsa, bunu da bir (e) şıkkı olarak not ediyorum, ama
> şimdilik net bir şey diyemiyorum. Destek veren her kurumu, neye ne
> koşullarla destek verdiklerini çok iyi araştırmak lazım, net "olur"
> demeden önce... Araştırırım, yine listelere bulduklarımı,
> düşündüklerimi sunarım...
>
> Bir seçim yapmak, hepimize düşüyor. Benim tercihim, (c) şıkkı. Küçük
> te olsa,sabit bir yeri edinebilmeyi, işletebilmeyi, ve en azından
> kendi masraflarını çıkarmayı projelendirelim, yapalım.
>
> Herkese yorum ve düşünceleri için teşekkürler,

Neyse yorum bekliyorum dediniz bende elimden geldiğince yazdım. Yanlış
anlaşılmamayı umuyorum. Düşündüklerimi yazdım, doğru yada yanlış benim
fikirlerim böyle. Zaman ayırıpta buraya kadar okuyanlara ciklet alacağım
şenlikte :)

--
S.Çağlar Onur <caglar.onur@tubitak.gov.tr>
Türkiye Bilimsel ve Teknik Araştırma Kurumu