[dernek] Re: YK hakkinda

From: Turker GULUM (turker.gulum@tubitak.gov.tr)
Date: Tue 11 May 2004 - 23:22:02 EEST

Selamlar,

Listedeki YK, is plani, master plan, yapilmasi gerekenler, vizyon gibi
konularin yaninda belki de "bir dernek yonetim kurulu ne yapar?" veya "LKD
yonetim kurulunun gorev tanimlari nedir?" sorularina da yanitlamak (veya
yanit aramak) iyi olur.

Kasim-Aralik 2003 ayilarinda, Idari Kurul, LKD yonetim kurulu uyelerinin is
tanimlarinin yazili olmasi kararini almis ve bu konuda bir calisma
baslatmisti.

Calismanin sonucunda zaman zaman eklentiler olacagi ve degisikliklerin her
zaman yansitilacagi da gozonunde tutularak ortaya bir metin cikmisti.

Bu metni asagida bilgilerinize sunuyorum.

--------------------------------------
Gorev tanimlari:

Yonetim Kurulu Baskaninin gorevleri:
- YK’nin aldigi kararlari yurutmek
- Dernegi temsil etmek ve Dernegi herhangi bir konuda temsil etmek icin
gorevlendirme yapmak,
- Yonetim kurulu toplantisina baskanlik etmek,
- calismalarin tuzuge uygun olmasini saglamak

Sozcunun gorevleri:
- YK kararlarini YK disindaki kisilere yazili ve/veya sozlu olarak
duyurmak, duyurulmasini saglamak icin gerekli girisimleri yapmak.
- YK kararlari disinda, gerektigi durumda Dernek teamulleri dogrultusunda
aciklama yapabilir.

Genel Sekreterin gorevleri:
- Dernegi ucuncu sahislara karsi temsil eder, idari konularda kurumsal
temsilcidir, imza yetkisiyle idari islerden sorumludur.
- Dernegi, devlet kurumlari ve bankalarda temsil eder.
- Dernegin karar defterini tutar.

Saymanin gorevleri:
- Dernegin gelir/gider takibi, banka islemler vb. tum mali islerini yurutur
- Dernegin uye defterini tutar.

YK uyesinin gorevleri:
- ozgur yazilim dunyasini daha iyi bir noktaya getirmek icin dusunce uretip
dernegin bu calismalarda yer almasini saglar,
- YK kararlari dogrultusunda dernek ici ve dernek disi toplantilarda YK’yi
temsil eder.
- Dernegin etkinliklerini izler
- calisma Gruplarinin etkinliklerini izler, destek olur ve calismalarda YK
uzerine dusen konularda YK’yi bilgilendirip karar verme surecini
hizlandirir. her YK uyesi bir CGnin calismalarini izlemek ve CGnin daha
verimli calisabilmesi icin YKnin almasi gereken kararlari Yk'ya iletir)
--------------------------

Gorev tanimlarinin icindeki "ucuncu sahislar, idari konular, mali isler,
devlet kurumlari" vs. vs. gibi sozcuklerin altinda yapilan isler hakkinda
da biraz bilgi vermem gerekiyor.

LKD Turkiye'deki her yasal dernek gibi 2908 sayili Dernekler Yasasi'na
uygun olarak kurulmus ve faaliyetlerini surduren bir dernektir. Bu
faaliyetleri sirasinda Valilik, Kaymakamlik, Il Emniyet Mudurlugu, Vergi
Dairesi, Bankalarla yazismak, islem takip etmek gibi konularda YK uyeleri
ter dokerler. Karsiliginda da Dernegin yasal platformlarda taninir olmasi
saglanir.

Eger YK uyeleri herhangi bir CG'nin uyesiyle, o CG icindeki calismalarini
diger butun uyeler gibi ayni kosul ve ortamlarda surdururler. YK uyeleri
CGlerin "dogal baskani" veya "yoneticisi" degildir. Her Calisma Grubunun
kendine has yapisi, kurallari, uyeleri ve yonetimi vardir. Bu kurallar
LKD'nin amacina, calisma prensiplerine ve kararlarina aykiri olamaz. Ancak
calisma gruplari YK kararlarinin alinmasi icin altyapiyi olusturacak bilgi
akisini saglar.

LKD'nin yonetsel yapisini biraz da olsa nasil birsey oldugunu anlatmaya
calistim.

Yonetsel yapi icinde cok sozunu etmedigim ama aslinda oldukca onemli olan
bazi kavramlar daha var. Bu kavramlardan biri Idari Kurul. Idari Kurul YK
uyeleri ve yedekleri, CG Yonetim Kurulu Baskanlarindan olusan bir kurul.
YK, Kasim 2003'den beri toplantilarini Idari Kurul toplantilari seklinde
yapiyor. Hatta toplantilara onceden haber vermek kosuluyla (-ki bunun
nedeni dernekle ilgisi olmayan bir konudur, sadece toplantilarin yapildigi
yere giris icin gerekli bir liste) butun uyeler katilabilir.

Benim hatirladigim kadariyla bazi CG uyeleri bu toplantilara YKdan bile
once gelip katilmislar, hatta gelirken mercimekli kofte, cig kofte gibi
toplantinin anlam ve onemine uygun materyalleri de yanlarinda getirmislerdir.

Belki de soylemem gereken en onemli konu, o toplanti masasinin etrafina
oturan her uyenin "bir" oy hakki oldugu. "Sen YK'dan degilsin" gibi bir
uygulama hic yapilmaz. Toplantiya gelen her uye elini tasin altina sokan ve
alinacak kararlarda soz soyleme hakkini kendinde bulan kisidir. YK uyesi
ise karar defterine uyeler adina imzasini koyan ve yasal olarak sorumlulugu
uzerine alan kisidir.

Senlik ve Genel Kurul yaklasirken Burak Dayioglu tarafindan ortaya atilan
ve bence cok dogru bir is olan LKD'nin is plani hazirlama konusundaki su
ana kadar olusmus gorusler eminim ki yeni secilecek yonetim kuruluna aday
olacaklara isik tutacaktir.

Turker GULUM