[dernek] Re: Temcit pilavi

---------

From: Özer Tayiz (info@teknobilge.com)
Date: Mon 21 Jun 2004 - 15:33:16 EEST

Merhabalar,

Gokhan wrote:

> [...]
> var. Su an finansal isler yapan bir kurumu Oracle üzerinden PostgreSQL
> üzerine
> döndürmeye ugrasiyorum. Bunun için de kurumun kendi yerinde bir server
> üzerinde JSP + Tomcat + httpd
> + Postgre + jdbc seklinde gereken kuruluslari yaptim ve ise koyuldum.
> JSP onlarin talebi idi.
> Iki noktaya dikkat ediyorum.
> Bu özel ya da resmi kurumlardaki bilgi islem elemanlari öncelikle bu
> yazilimlarin arkasinda kim var diye soruyorlar,
> Ikinci olarak performans, kararlilik v.b. konulara bakiyorlar. Bu son

Eh, bu hazır olma sorunun, Linux'ta değil, kullanacak insanların
zihinlerinde olduğu anlamına gelmiyor mu? MEB'de böyle bir tavır ve
önyargı varsa, -hiç şaşırmam- bunu yenmek, aslında çok zor olmadığını,
kendi bilgi işlem personelinin bile, birkaç dökuman okuyup bu işleri
yapabileceğini götermek, bize düşmez mi?

> [...]
> çogaltirken, beri yandan dernek genel bilgilendirme yapabilir. Bu bana
> çokta anlamsiz gelmiyor.
> Dernek ile bu tür sirketler arasinda zaten organik bir bag vardir ve
> olmalidir.
> Sonuçta niyeti gerçekten açik yazilimlarla is yapmak olan, bu isin
> gönüllüsü
> firmalar ve çözümler çogaldikça dernek daha güçlü ve en azindan
> bilisim dünyasinda daha ciddiye alinan bir kurum olacaktir
> diye düsünüyorum.
> Bu iliskinin sinirlari ve nasil yürütülecegi ayrica tartisilabilir.

Evet, bu ticari firmalarla ilişkilerin, tartışılması lazım. Genel
ilkeler, tarafsızlık, ve herkese eşit uzaklıkta olmak. Mesela dernek
MEB'e "bu proje, şu şu açık kaynak projelere dayanarak, şu dokumanlarda
belirtilen yöntemlerle, yapılabilir" diyebilir, bunun avantajlarını
sunabilir, ama "bunu sizin için en iyi şu firma yapar" dememelidir.
Bunu, MEB, istediği gibi serbest piyasada araştırıp, demo ve teklif
isteyip, kendisi karar vermelidir. Hatta bence, dışardan hizmet almak
yerine, kendi bilgi işlemine eleman alıp, eğitip, bu işi halletse, bence
en güzeli o olur.

Ticari firmalarla ilişkilerdeki en kritik faktör, biri kar etsin diye
gerçeklerin çarpıtılmaması. Gerçek şu ki, Linux'da, hem MEB'in her
ihtiyacını karşılayacak, teknik olarak yeterli projeler var, ve MEB bu
işi, isterse, tamamen kendi içinde bile halledebilir, ve tüm toplum için
maksimum faydayı, M$ benzerlerinin %5-10'u maliyetle gerçekleştirebilir.
Ama o zaman, bu işten özel sektördeki birçok firma, milyonlarca (belki
milyarlarca) dolar para kazanamaz. Para milletimin cebinde kalmış olur.

Şimdi, dernek, piyasadaki X, Y, Z firmaları para kazansın diye, "bu işi
siz yapamazsınız, mutlaka parayı bastırın dışarıdan alın, bu veya şu
büyük firmadan alın" derse, bence misyonu ile çelişir. Dernek, dürüst ve
tarafsız şekilde, "isterseniz kendi elemanınızı yetiştirin, kendi
içinizde halledin, isterseniz, istediğiniz yerden, bunu hizmet olarak
alın. Ancak, bu işin özü ve temeli budur, şu açık kaynak projelere
dayanır, bu belgeler ne yapılacağını açıklar, şu ve bu örnek lablarda
da, kurulu sistemleri inceleyebilirsiniz..." demelidir...

Ha mesela şöyle bir şey olabilir, dernek, tarafsız olarak, ihale
şartnamelerine fikir verebilir, en azından marka-ürün bağımsız ihaleler
açılması için. Kendi veritabanında, linux hizmetleri de veren firmaların
listesi olur, "şu şu ihaleler açıldı" gibisinden duyurular verir...

Hatırladığım kadarıyla, bu piyasadaki firmalarla ilişkiler için, Burak
Dayıoğlu'nun bir envanter hazırlama ve düzgün temas kurma , hatta
konuyla ilgili bir envanter-cg kurulumunu öneriyordu...

Tarafsızlığına, ve dürüstlüğüne ters düşmediği sürece, böyle
faaliyetleri olabilir tabi derneğin, neden olmasın?

> Ayrıca en acıklı bulduğum konulardan biri de söz gelimi IPCop gibi
> uygulamaları alıp müşterilerine sunan
> pek çok bilişim sektörü firmasının aslen Linux hakkında hiç bir temel
> bilgisi bulunmaması.
> Yani bana kalırsa en önce sektör firmalarına Linux ile hangi
> çözümlerin sunulabileceği anlatılmalıdır.
> Dernek, zaten düzenlediği eğitim seminerlerini bu firmalara da
> duyurabilir.
> Ve an komik taraf ise zaten master plan tartışmaları yapılırken buna
> [...]

Elbette dernek olarak, hem Bilişim Firmalarının, hem diğer kurumların
daha bilinçlendirilmesi ile ilgili daha aktif, daha etkin çalışmalar
yapılabilir. Ona bir itirazım yok. Sadece, bunları, proje-cg kapsamında
bulmadığım için, biraz alanımın dışında görüyorum, tartışmayı
başkalarına bırakıyorum, karşı olduğum falan sanılmasın...

İyi çalışmalar,

Özer Tayiz.