[BSD] Re: linux ve freebsd

From: Serdar Ozler (sozler82@yahoo.com)
Date: Thu 23 Jan 2003 - 23:07:21 EET

Selamlar.

Tamamen kendi goruslerim cercevesinde cevap verecegim.
Hicbirisi "dogru" olmayabilir.

> Freebsd nin 5.0 versiyonunu kurup uzerinde calismak
> isityorum (uzerinde
> yogunlasarak )

Ben de ayni istekle birkac gun once giristim bu ise ve
artik tamamen FreeBSD 5.0 kullaniyorum :)

> Fakat su konularda yeterli bilgim yok.
>
> Freebsd linux programlarinin ne kadarini
> calistirabiliyor? Hepsini
> calistirabilirmi?
> Client uygulamalar kullanmak icin freebsd uygun bir
> secimmidir? Ben c++ ve
> java programlari yaziyorum. Fakat bu konudaki
> development toollar freebsd
> dide varmi?

FreeBSD, Linux icin yazilmis bircok programi
calistirabiliyor. Bunun icin de hatta birden cok
yolunuz var, birincisi ports'u kullanmak. FreeBSD
projesinde sirf baska sistemler icin cikan paketleri
FreeBSD'ye port etmek icin calisan insanlar var.
Bircok paket ports'ta bulunabiliyor. Bu sistem
hakkinda daha detayli bilgi icin
http://www.freeebsd.org/ports/ adresine
bakabilirsiniz.

Eger bir program FreeBSD'ye port edilmemisse, kendiniz
derlemeyi deneyebilirsiniz. Sonucta configure, make,
make install yontemi halen calismaktadir :)

Ucuncu sansiniz da FreeBSD'nin Linux emulasyonunu
kullanmak. FreeBSD, Linux icin derlenmis
programlardaki kernel cagrilarini FreeBSD kernel
cagrilarina ceviren bir emulator iceriyor.

Su anda -bu maili yazarken- sistemimde KDE, GQradio,
Konsole, Evolution, GnomeICU, KNode, Galeon ve XMMS
acik. Yani yaygin kullanilan bircok uygulama
FreeBSD'de de sorunsuz calisiyor.

C++ ile uygulama gelistirirken hicbir sorununuz
olmayacagindan eminim. Cunku yine GCC kullaniyor
olacaksiniz. Ama Java konusunda pek bir sey diyemem.
Bunun da nedeni hem Java ile yazilim gelistirmiyor
olmam, hem de Sun Microsystems'in FreeBSD icin resmi
bir Java surumunu duyurdugunu sanmiyorum.

> Freebsd icin yazilmis olan programlar bakimindan
> (sayisinin azligi veya
> coklugu) herhangi bir sikintim olurmu? Ozellikle
> free programlardan
> bahsediyorum?

Benim olmadi, sizin de olacagini sanmiyorum. Ama yine
de yukarida verdigim adresteki portlara bakip
kararinizi verebilirsiniz.

> Fileserver olarak uzerine samba kurulu bir makina
> yapmam gerekiyor. Bu
> konuda turkce karakterler konusunda herhangi bir
> kisitlama ile
> karsilasirmyim freebsd dide
> Freebsd de turkce karakter destegi varmi? Yuklerken
> turkce klavye destegi
> goremedimde

Bunu bilemeyecegim, samba kullanmiyorum cunku.
Yuklerken Turkce klavye desteginin olmamasi bana da
hep garip gelmistir, cunku ek bir sey yuklemenize
gerek yok. Turkce klavye destegi icin gerekli dosya
aslinda FreeBSD'nin icinde uzun suredir mevcut. Sadece
o menude gozukmuyor.

> Yoksa benim icin en dogru secim Linux midir?
> Linux un en cok cekindigim yonu cok fazla surumun
> kendine gore yogurt
> yiyisinin olmasi. Oysa freebsd bu konuda daha
> anlamli gozukuyor.

Dogru secime siz karar vereceksiniz. Eger Mandrake,
RedHat veya SuSE gibi Linux dagitimlarinin kendi
baslarina bir seyler yapmalarindan hoslanmiyorsaniz,
Slackware gibi bir dagitim da deneyebilirsiniz. Pek
fazla bilgim yok, ama sanirim Gentoo da oyle, hatta o
Slackware'den de az karisiyor size :)

> Son olarak gecenlerde bir yazida linux linuxtir ama
> freebds gercek unixtir
> gibi bir ifade gordum. Bu ifadeyle anlatilmak
> istenen nedir

Bence bu ifadeyle anlatilmak istenen (tarz icin ozur
dilerim) "Linux'u artik sokaktaki adam da kullaniyor,
BSD'ye gercek Unix diyelim de karizmamiz olsun"dur.

Ben de FreeBSD'yi daha cok seviyorum, ama sirf bu
yuzden Linux'a laf atmanin alemi yok.

Iyi calismalar.

=====
Serdar Ozler