[Linux] Re: Teknik servis standardi...

From: Serdar KOYLU (serdarkoylu@yahoo.com)
Date: Tue 19 Jun 2001 - 13:40:58 EEST

Selamlar..
--- Egemen Ergel <egemen.ergel@rt.net.tr> wrote:

> standartlar bu isler uzeirnde uzman enstituler tarafindan
> konuldugunda
> anlamlidir.
>
> dolayisi ile birileri biraraya gelip standart koyarlarsa bunu hicbir
> baglayiciligi olmaz. ve profesyonel hayatta bir sonuc ta alinmaz.
> bilisim dernegi, tubitak, TSE vb standart olusturma kurumlari ile
> birlikte
> yapilacak calismalar bir anlam ifade edebilir
> yada ureticinin kimi sertifikasyonlari olabilir.
>
> Cisco,Microsoft,RedHat sertifikalari gibi.
> sertifikayi duzenleyen kurumun sektordeki durumu ile bu serifika bir
> [...]

Zaten ilk anda aklimda olan sorular bunlardi. Bence en onemli olan konu
bu. TSE gibi bir kurum, marka olarak bir urunun standardini koyamaz.
Hele buna destek verecek firmalarin hangi sartlara uymasi gerektigini
hic belirleyemez. Bu nedenle IEEE'nin POSIX diye bir standardi varken,
POSIX urunune nasil destek verilir diye bir standardi yoktur. Bu
noktada Novell, ORACLE, MS Gibi firmalar kendi ongoruleri cercevesinde
egitim ve destek icin standartlar koymus. Mesela MS, en az iki MCP
personeleniz olacak diyor. Novell, acil durumda 4 saat icinde mudahale
yapilacak diyor. Ama Apache calismazsa ne yapilacak. Bugun buradaki
arkadaslarin cogu bunu halledebilecek beceriye sahiptir. Ama
kurumsallasma olmazsa bunlar hikaye kalir. Biz boyle bir standard
koyar, elinizde su su donanim/yazilim olacak. Bunda su seviyeye erismis
personel istihdam edilecek seklinde bir standart koyarsak, MCSE gibi
kimin ne bildigini olcebilecek bir sertifikasyon olursa bu sorun
cozulur. Bunun iki yolu olabilir. Ya biz bu standartlari belirler, TSE
gibi bir kuruma devrederiz, onlar bunun uygulamasini yapar. Yada bunu
bir tur vakif haline getiririz. Gelirlerini cesitli kaynaklardan, bunun
arasinda sertifika ucreti de olur, karsilayip, standartlara uygun
kurumlara tescil ve kontrol hizmeti verir. Bunun da en az patirti
getirecek metodu, bu muessesenin sertifika verecek kurumlar arasindaki
koordinasyonu ve denetimi saglayan bir yapida olmasidir. Boylece hem
maliyetler azalir, hemde kiskancliklar olmaz.

Bunlari konusmak lazim. RedHat'e, SuSE'ye, TSE'ye, YOK'e vs. danismak
lazim. Hatta IBM'e, Sun'a da gitmek lazim. Listedeki guzide arkadaslara
soruyoruz zaten. Bu listenin yuzlerce saygideger uyesinin uzerinde
anlastigi bir yapi, herhalde onlardan da kabul gorecektir. Onceligi
standartlari iceren catiyi olusturup elde bir seyler olmasina vermek en
dogrusu. En kotu ihtimalle bunu uygulamayi dusunebilecek firmalara acik
bir standart olarak bir seyler sunariz. Biz GPL felsefesi ile yapiyi
yapariz, icine dileyen gelir oturur. Ama bir standart varsa buna
uyulmasini saglayacak bir muessese'de olmalidir. Eger insanlar tescilli
egitim/destek alabilecekleri bir yerlerin varligini gorurlerse, inanin
ulkemizdeki Linux kullanimi resmen patlar, birilerinin alti righter
scala ile 8 siddetinde filan sarsilir herhalde.. Bu belkide Linux'a
yapabilecegimiz en buyuk katki olacak.

Gorusleri beklemeye devam ediyorum. Bu is olacak. Biraz gayret.

Saygi ve sevgiler..