[Linux] Re: Ynt: Linux neden gerçekte bedava değil - En Önemli 10 Neden

From: Serdar KOYLU (serdarkoylu@yahoo.com)
Date: Sun 17 Jun 2001 - 13:55:34 EEST

--- Xlinux <xlinux@gmx.net> wrote:

> Kimse size MS dünyanın en mükemmel yazılımlarını geliştirir demiyor.
> MS size
> kullanıyorsun, işte etiket, kullanmazsan işte linux diyor.

Ama, web sitesinde en basa boyle bir aldatmacayi koyup, benimki daha
iyidir diye bir tez ortaya atiyor. Bizde helal olsun sana, iyi kekledin
milleti mi deseydik ?

> Linux'un free olma özelliği, kişilerin gözlerini fazla bulandırmasın.
> Bt
> takımı OS tutmaz!

Bizde sanki deve gurestiriyoruz. Gates'i devesi yener, Torwalds'in
devesi yener...

> haberi
> olan
> saglamligi
>
> Linux kernel kaça ulaştı?

Oyle, daha da yenileri cikacak. Ama kimse bizden yenisi icin para
istemiyor. MS'nin kendi eksiklerini, hatalarini duzelttigi her yeni
versiyon bizim butcemize yeni bir yuk getiriyor. Birde yukardaki
paragraftan siz ne anliyorsunuz ? Adam benim urunun cok saglamdir,
Linux'a gore diyor. Bizde Linux daha saglamdir bile demiyoruz, madem o
kadar saglam niye SP6 ya kadar geldin. Yarin bu SP6 icin bir SP7
cikarmayacagin nerden belli. Demekki senin urunun senin soyledigin
kadar saglam degil diyoruz. Eger bu paragraftan baska bir anlam
cikiyorsa, gidip bir Turkce hocasi bulup yeniden turkce derslerine
baslayacagim.

> [...]
> windowsu ayda bir göçertirken, linux göçmeşmiş. Hadi yaaa? Onun için
> ben
> linuxu sisteme ilk kurduğumdan iki gün sonra çökertmiştim. Sistem
> göçme işi
> kullanıma bakar. Kafadan birşeyler uydurmayalım. Ayrıca sen windows
> explorer'a girince windows dizininde del tuşuna basıp hooop diye
> siliyorsun
> sistem dosyalarını. Ama maalesef linuxta X windowa gelene kadar bazı
> kişiler
> bir hafta uğraşıyor. İşte, evet haklısın. Bunun için linux taş gibi

Elbette bakar. Ama nedendir bilmem (Aslinda cok iyi bilirim ama, buraya
simdi 20 sayfa teknik dokuman ve 30 sayfa assembly dump doldurmanin
anlami yok) windows daha cok coker. Kullanicinin gidip bir seyleri
silmesiyle alakali degildir bu konu. Thread modeli, bellek yonetimi,
signal handling vs. gibi konularla ilgilidir. Eger sen uzerinde
"Designed for windows" yazan bir urunu almis, uzerinde Linux
calistirmis ama bir turlu X serveri baslatamamissan sana sunu derim
aslen, neden "Designed for Linux" bir urun almiyorsun ? Acik acik
soyleyeyim. Linux bugun baska ve kendi gereksinimlerinden cok farkli
bir donanimda calistirilmak zorunda. En basitinden harddiskler, LBA,
LBA32 gibi bir erisim metodu ile calisiyorlar. Oysa Linux kerneli
dogrudan sektor adresleme veya reel CHS degerleri ile daha iyi
calisacaktir. Ama anakartlar Linux icin degil, Windows icin yapilir. Bu
durumda bile gozlemler Linux'un ayni platformda Windows'tan daha
verimli olarak calistigini belirtiyor.

3-4 hafta oncesi. TRT2'de Internet TV programi var. Adamlar acemi acemi
RedHat kuruyorlar. WS olarak sectiler, kur dediler. Patir kutur kuruldu
ve calismaya basladi. X filan da dahil.

> yaziyi
> ilk
>
> Linuxu rakip görmese idi, explorer ya da fdisk linux partititonları
> da
> görürdü.

Explorer hic bir zaman Linux veya UNIX partisyonlarini goremez.
Linux'un HD erisim metodu DOS'unkiyle ortusmez. Belki orada DOS, FAT32
vs. yazan listede bir Linux yazar ama icerigini gorme imkani yoktur. CD
nerde ? /mnt/cdrom'da. Win.de nerde ? D: . Symlinkler ? Hele birde
bunlar baska bir partisyon/NFS uzerinde ise ? Eger bu surucuyu sozde
bir ag surucusu gibi kullanirsaniz bu imkan bir nebze gerceklesir. Ama
sunu soyleyeyim, MS Bunu beceremez. Cunku Linux her zaman ext2'yle
calisacak diye bir kaide yoktur. MS'nin Dosya sistemleri yalpazesini
takip edecek durumuda yoktur. Linux partisyonu ? Linux part. dediginiz,
ext2, ext3, XFS, JFS, minix vs. vs. Ayrica Linux'un dosya handling
metotlarini desteklemek, quota vs. olaylarini cozebilmekte kolay
degildir (Aslinda open source elbette MS'ye kapali degil, fakat bunu
kendi sisteminde bir yere hook etmesi zordur). Bu listedeki en atesli
Anti-MS'lerden olarak bilinirim, fakat hic bir zaman neden Windows
Linux partisyonunu okumuyor gibi bir elestiri getirmedim. Kalsin, eksik
olsun, ama kendi dosya sistemini adam gibi yapsin. Ticari bir harekette
beta'yi millete salmak veya her durumda guvenli olacagina ihtimal
vermediginiz bir uygulamayi insanlara vermek yanlis olur. MS bu
konularda dogru olani yapar. Ornegin PC hoparlorunden Wave aygiti
saglayan surucu standart olarak dagitimlarda yeralmaz. Ama dileyen
ozellikle cekip kurabilir. %99 calisir fakat verimi ve garantisi
dusuktur. MS'ye burada "Niye hoparlor surucusu hazir gelmiyor, Niye
ext2'yi okumuyor" gibi bir elestiri yapmak yanlis olur. Biz her zaman
hakli oldugumuza inandigimiz seyleri yazariz. Sizi sandiginiz gibi
bizim devemiz tum develeri tus eder zihniyetinde degiliz. Inanin bir
gun birisi, MS'ye haksiz, gercek disi bir seyler yazarsa bu listeye,
MS'nin de ayni sekilde savunuculugunu yapariz.

Emulasyonda genel kaide sudur. Bir sistemde en fazla denk bir sistemi
emule edebilirsiniz. Bu wmvare filan nasil oluyor demeyin, o makinede
makine emulasyonu yapiyor. Linux'un dosya sistemi kabiliyetleri Win
serisinden daha gelismistir. Onlari windows'ta emule etme imkaniniz
yoktur. MS, kendi ihtiyaclari ve imkanlari dogrultusunda bir dosya
sistemi gelistirmistir. Bu sistemin dogru calismasindan sorumludur. Hic
kimse Windows neden BSD partisyonlarini okuyamiyor diyemez. Okumasi +
deger olmadigi gibi, okumamasi da leke degildir. Ama kullandigi dosya
sisteminin elestirisi dilendigi kadar yapilabilir.

> [...]
> ciddiye alıp,
> buradan alakasız sonuçlar çıkaranlar olabilir diye bir de dipnot
> düşmüşler.
> Siz hiç bir cgi scriptinde "Bu script için garanti yoktur" yazısı
> görmediniz
> mi? Yani sen karıştırırsan garanti yoktur demektir bu. Bende
> çalışmıştı.
> Microsoftta aynen öyle diyor. Atgözlüğü takmadan okursanız, normalk
> anlamı
> bulursunuz. Ama at gözlüğü ile bakarsanız, size birşey garanti
> etmeyiz
> diyor. Tedbirli konuşuyorlar velhasıl...

Yazili bir seyden nasil alakasiz mesaj cikabilir ki ? Onu karistirip
tahrif eden sahis, bu dipnotu silemeyecek mi ? Buradaki seyi anliyoruz.
Ama, abiyane tabirle biraz delikanli olmak lazim. Bunlari ben soyledim
diyemiyorsaniz, niye soyluyorsunuz. Bakin Serdar koylu. Turkce harf
yok. O ve u noktali. Xzvtyr diye bir nick degilde neden bu. Akademik
cevrede dahi, bildigim kadari ile, imzasiz bir tez veya hipotez kabul
edilmez. Hadis ilminde, hadis ile senedi birlikte degilse hadis zayif
olur. Yani bir seyi soyluyorsaniz, ama arkasinda durmuyorsaniz,
yuzlerce yildir suregelen gelenek bunu kaale almamaktir.

Burada MS'nin bunu yazmaktaki gayreti su. Bu rapora binlerce cevap
yazilacak. Hepsinde MS'nin gercegi nasil carpittigi yuzune vurulacak.
Eger boyle bir dipnot dusmezse cevap vermek durumunda kalacak. Fakat
verebilecegi en iyi cevap "Evet, oyleymis, ama biz boyle biliyorduk"
olabilecek. Tukurdugunu yalamak kadar zor bir sey yoktur... Ama bu
dipnot, otomatikman MS'yi cevap verme yukumlulugunden kurtariyor. Tipik
camur at izi kalsinli kacak guresme taktigi.

Saygi ve sevgiler..