[Linux] Re: Ynt: diski bölmek

From: Serdar KOYLU (serdarkoylu@yahoo.com)
Date: Thu 14 Jun 2001 - 11:26:49 EEST

Selamlar..

--- Burak DAYIOGLU <dayioglu@metu.edu.tr> wrote:

> nedenle IDE
> sonra
> Tag
> okuma icin
> tarafa vs.
> azaltirsiniz. Bir
> artar.
> daha
>
> Ben bunu yeni duyuyorum. Bir IDE diskin icinde sabit sayida kafa
> vardir.

Cok dogru. Bunlarin tamamida ayni voice coil'e baglidir.

> Partition'lara ayirsaniz da ayirmasaniz da kafa bir yerden baska bir
> yere
> gitmek icin bir zamana ihtiyac duyar. Lineer okuma isi partition'dan
> falan
> da bagimsizdir...

Bu da dogru. Diski partisyonlara ayirmak, disk uzerinde kafanin
katetmesi gereken mesafeyi artirir. Partisyon islemiyle bilgilerin,
yani /home'deki veri ile /var'daki verinin arasindaki mesafe artar.
Ornegin /home icindeki web sayfalarina erisen apache, logu kaydetmek
icin daha uzaga yazmaya mahkum olacaktir. fss'de apache'nin /var/www
dizininde http verileri saklamasinin esprisi bu olabilir belki. IDE
sirali okumada, 1,10000,45,80,1,580 gibi silindirleri istendigi sirada
okur. Buda kafanin katedecegi toplam mesafeyi artirir. SCSI ise,
bunlari 1,1,45,80,580,10000 sirasiyla okur. Boylece kafa bir o yana bir
bu yana gidip gelmez, ayrica HDD'lerde bu tur okuma icin optimize
edilmistir. Sonucta maximum performans elde edilir. Isin icine birde
sektorlerin interleave durumunu koyarsaniz hiz durumu misli misline
cikar.

> Soylediginizden bir ext2 dosya sistemi icerisinde yer alan dosyalarin
> ext2
> tarafindan otomatik olarak yerlerinin duzenli olarak degistirildigi
> sonucuna
> variyorum. Aksi takdirde "yakinlastirma" denilen sey soz konusu
> olamaz.

Asil konu diskin organizasyonu. FAT tablosu diskin basinda bulunur ve
surekli kafalarin diskin baslangici ile sonu arasinda gidip gelmesine
yol acar. ext2'de ise FAT Tablosu yoktur dosya yerlesimlerini bulmak
icin. Boylece kafanin hareket marjlari daha yakindir. Windows'un disk
doldukca yavaslamasinin sebebi budur..

> Biraz daha acabilir misiniz? Tek bir dosya sistemi altina herseyi
> koymak
> ile
> uygun buyuklukte 3-5 dosya sistemi altina paylastirmanin tek bir IDE
> disk
> kullanildigi durumda saglayacagi performans avantajini anlayamadim...

Bilgiler birbirine daha yakin olacagindan, kafanin daha kisa
hareketleriyle okuma-yazma yapilir. Bu da sureden kazandirir. Detaylari
yukardan anlasiliyor zaten..

> olan
>
> Ben gecen uc yildir linux'un dosya sisteminin "linux'un en zayif
> noktasi"
> oldugunu soylerdim. Taa ki journaling file system'lar linux'ta boy
> gosterene
> kadar. Bu soylediginiz benim soyleyegeldigimle de celisir durumda...
> :)

Aslen gene dogru soyluyorsunuz, konu goreceli bir kavram. ext2,
ext'ten, minix'ten, FAT'ten vs. daha saglam. Zaten kisa tarihimizde,
enterprise seviye uygulamalarin azligi, en basta bu tur dosya sistemi
eksigimizdi. Ama o gunlerde geride kaldi gibime geliyor..

Siz eski UNIX dosya sistemlerini gorseydiniz, belki gordunuz, ilk
kesintide yedeklere sarilmaktan baska sansiniz olmazdi. Genede ext2
superblock organizasyonu gayet iyidir ve bilgi kaybi minimum
durumdadir. Kendi sahsima henuz ciddi manada herhangi bir bilgi kaybim
olmadi. Ama veri guvenligi oncelikliyse, Journaling FS ve iyi bir
yedekleme sistemi en mantiklisi olur. RAID'e dahi guvenmek yanlis
olabilir. Cunku bazen RAID'sistemleride cokebilmektedir. Belki 10000'de
bir olabilir ama ihtimal, ihtimaldir...

> Cok yogun I/O yapan bir ext2 dosya sistemi calisir durumda iken
> UPS'te
> ve
> sebekede ayni anda ariza meydana geldiginde dosya sisteminin
> dagildigina
> cok
> sahit oldum (hep bana mi denk geldi arizali ups'ler onu bilemiyorum.
> :)

Dogru.. ext2 bilhassa cok fazla sayida dosya varsa cok kolay siser.

Umarim faydali olmustur.

Saygi ve sevgiler..