[Linux] Re: QT ve GTK lütfen bitsin

From: Serdar KOYLU (serdarkoylu@yahoo.com)
Date: Thu 14 Jun 2001 - 10:54:47 EEST

Selamlar..

--- Burak DAYIOGLU <dayioglu@metu.edu.tr> wrote:

> Bu tumuyle ne yapmaya calistiginiza bagli degil midir? Bir uygulama
> programi gelistiriyorsaniz (muhasebe, evrak takibi, vb. klasik
> ornekler) performans kritik oneme sahip olmayacaktir. Kaynaklarin
> etkin kullaniminin (bellek/disk/CPU vb.) cok kritik olmadigi
> uygulamalarda RAD disinda bir alternatifin makul olmadigini
> dusunuyorum.

Bir yere kadar dogru. Ama RAD aliskanliginin, insanlari surukledigi
yerde, temel metotlari bilmeden is yapmaya calisip, sonradan basiniza
daha buyuk isler acabiliyorsunuz. Bu arada takilmis plak gibi
tekrarladigim anlatim ozurum gene devreye giriyor. Benim tavsiyem ya
kendi bileseninizi olusturun yada kritik noktalarda native koda donun.
Soyle bir ornek vereyim. Bu devirde, stok miktarini adet olarak girmek
icin hala hesap makinesi kullanan insanlar var. Once hesaplar, formdaki
ilgili yerine yazarlar. Programlarda genelde Alt+F5 gibi bir tusla
hesap makinesi cikar. Ben dedim kendime, bu angarya degil mi ? Sayi
girisi isteyen her yerde, 3*12000+45*55/2 gibi formul girilmesini
sagladim. Eger standart RAD toollarini kullanmis olsaydim, acaba bu ne
kadar mumkun olurdu. Bu arada bunu yaptigimda yil 1991 idi. 286'larda
calisacak programlari dusunmek zorundaydiniz. Herkes bana o devrin
RAD'larindan Clipper'i neden kullanmiyorsun diye kiziyordu. Ama
Clipper'i boyle kullanmak icin gereken emek daha fazlaydi. Bugun
denilecekki artik donanimlar cok gelisti, dogru fakat donanimlar
gelistiyse, siz daha fazlasi icin kod uretin. Ben oyle yaptim, sonuc su
oldu 1991'den bu yana hic bir ilave, ek, yeni versiyon hatta bakim dahi
gerektirmeyen bir bordro programi. Bu surec icinde en az 50 kez mevzuat
degisti. Diger paketlerinde en az 50 versiyonu cikti. O gunku satis
stratejimiz icinde bu cok iyi bir durumdu. Cunku yillik destek
anlasmasi yapmissiniz, boyle bir mevzuat degisikliginde bilmem kac
merkeze birden ulasip zamaninda guncellemeyi yetistirme imkaniniz pek
yok. En iyi modemlerin 350 $'a satilan 2400 BPS oldugu dusunulurse,
durum biraz daha netlesir.

> Modern RAD'larin sagladigi bilesen kutuphaneleri, CASE araclari ile
> entegrasyon (orn. modelleme araclari vb. ile) bu bicimde yazilim
> gelistirenlerin islerini cok kolaylastiriyor. Daha ileri giderek,
> adam akilli iyi bir framework ortaya koyan RAD'lar ile uygulama
> gelistirmenin daha saglam ve guvenilir uygulamalar icin daha iyi bir
> alternatif oldugunu dusunuyorum.

Ben yeni baslayan birisine, oturup Ciddi bir Muhasebe uygulamasina
girmesini tavsiye etmem. Oncelikle ogrenmek icin, is yapmasa bile
istediginizi yapabilen uygulamalari gelistirin derim. Bunun icinde RAD
yerine native kod kullanin ki, sisteme, dile ve kendinize sahip olun.
Sonrasinda ne yapin ? Mumkun oldugu olcekte kendi library ve
bilesenlerinizi gelistirin. Belki ilk anda bu size 3, 5 ay, 1 yil vs.
vakit kaybettirir. Fakat devaminda kazanciniz cok cok fazla olur. CASE
toolarida ayni sekilde.. Ama sunu da yapmanin alemi yok, illa her seyi
native yapacagim diye ayak surumek de yersiz. Eger sisteme yeterince
vakif oldugunuzu dusunuyorsaniz, hamallik etmenin de anlami yok tabii
ki. Bu soruyu ilk soran garip nickli arkadasin da biraz tecrubelerimizi
biraz dikkate alarak, su safhada bunlardan ziyade native kodlama ile
ugrasmasi bence kendisi icin daha hayirlidir. Bu elbet kendi
kabiliyetine baglidir ama, ipuclarini yakaladimi, arkasi corap sokugu
gibi gelir...

> Ben de bir donem RAD araclarini uzun zaman kullandim; sozunu
> ettiginiz
> turden bas agrilari hic yapmadi. Gercekten merak ettim, sorunlari
> nelerdi?

Bu ne tur uygulama yapmak istediginize gore degisir. Eger siz, bilesen
ureticisinin ufuklarindan oteye gitmeyi dusunmuyor, siradan basit
uygulamalar yapmak istiyorsaniz benim durumuma pek dusmezsiniz. Fakat
hakikaten ozgun, baskalarinda olmayan ozellikler koymak istiyorsaniz bu
kaliplari asmaya mecbursunuz. Aksi benim mantaliteme uymuyor. Eger
piyasada bir cuval ticari uygulama varken, yenisini yazacaksam, en
azindan onlardan daha iyi olmali. Elbette herkes boyle dusunmeyebilir.
Sonrasinda, bu toollarin beni getirecegi yer, bugun neyse yarinda odur.
Oysa bence iki gununuz esitse zarardasiniz. Cunku bu toollar herkesin
gozunun onunde duruyor zaten. Siz onlari standart kullanimda
kullanirsaniz, yarin sizinkinin aynisini yapanlar cikar, pazarinizi
daraltir.

Igne buda ya cuvaldiz ? Bende arada sirada, aslen bir hayli SIK olarak
RAD'lara dalarim. Mesela su an Win. Client + Linux server uzerinde
calisacak bir ticari uygulama gelistiriyorum. Gittim tembellikten True
DBGrid, True DataControl kullandim. Hepsini yazdim, yazdim.. Sonunda
denemeye giristim. 1. Satiri girince sorun yok, 2. Satiri girince TDC
Sapitiyor, dolduruyor faturaya 250.000 Bos satir.. Bu doluncaya kadarda
yaklasik 20 dk. geciyor. ComponentOne'nin cevabi, "Bu bizim bir hatali
pointer kullanmamizdan. Ama yeni versiyona kadar beklemelisiniz" oldu.
Bende TDC'yi kaldirdim. Grid, Bound calisma imkani yok. Yani
hucrelerdeki degerleri elle teker teker islemek sart. Bu defa, update
olayinda griddeki bir degeri degistirirseniz makine cakiliyor. Windows
nede olsa, Reset tusunu iyice ezberletiyor. ComponentOne bu sorunuda
kabul etti, fakat cozum icin ugrasiyorlarmis.. Elbet yoncalar yeserir
bir gun. Oturup bekleyecek halim yok, gittim kendime yeni bir grid
yazdim. Artik no problem. Gerci kullanimi biraz zor simdilik. Bu
nedenle ufak tefek islerde gene TDBG'yi kullaniyorum. Ama bu ornek
insanin nasil eli ayagi bagli ortada kalabilecegini gosteriyordur
herhalde. Ben bir sanatkar inceligini yazdigim programa yansitamayacak,
kendi urunumun kendi istegim gibi olmasini saglayamayacaksam ne anlami,
keyfi kaldi ki bu isin ? Dikkat edin, ele gelir hic bir program bu
bilesenleri ve RAD toollari kullanmaz. Inanin iki kontrolu ayni boyda,
sagdan hizali, ayni yukseklikte yapmak icin kod kullanmak Form dizayner
kullanmaktan cok daha kolaydir. Farki soyle aciklayayim. "rm -f
*aa*.gz" ile mi, kfm icinden gz uzantili dosyalari teker teker tiklatip
sil vs. ugrasmak mi kolaydir ?

Bu ornekler basimdan gecen ilk vakalar degil. Son vakalarda degil. Ve
inaniyorum ki yarin boyle ornekleri gene yasayacagim.

> birakamazsiniz.
>
> Kesinlikle daha keyifli oldugunu kabul ederim ama yine de kaynak
> kisitlari soz konusu olmayan bir uygulama programi ise RAD'i tercih
> ediyorum. Cunku keyif ve is her zaman kesisemeyebiliyor.

:)) Kaynaklari bu yonde kullanmaktansa, programi daha kaliteli yapmak
icin harcamak, daha mantikli degil mi ? Cunku gunumuzde guclu SQL
uygulamalari, spreadsheet'ler vs. Boyle klasik programlara olan
ihtiyaci ortadan kaldiriyor gibime geliyor. Bence tipik programlar
yazmak icin Access, VB'den 10 kere daha iyidir. Eger C ile ugrasmayi
goze almissaniz, bu emeginizin hakkini vermelisiniz gibime geliyor...

> ... :-)

> Serdar Hocam'in her mesajina cevap yazdigim icin kendisi
> aliniyor olabilir; liste uyelerinin huzurunda aciklamami
> yapip kendimi aklayayim... :-)

Estagfurullah... Alinmak degil memnuniyet duyarim boyle tartismalarin
platforma cekilmesinden. Zaten bunun icin variz. Eger "Neden" sorusuna
cevap veremiyeceksek, niye buraya bir seyler yazalim ki ? Aslina
bakarsaniz boyle tartismalara girmek keyif veriyor. Simdi buraya gelen
bir adamla tartisabilecegim ya fener nasil sampiyon oldu olur, yada
Kafeinsiz kahvenin meziyetleri olur... Hic bir derde merhem olmayacak
geyikler.. Siz boyle yapmaya devam edin, benim alinmam gibi bir sey
sozkonusu olamaz.

> Ben, kendisinin bu listedeki en donanimli kisilerden
> birisi oldugunu dusunuyorum. Bu noktada, kendisinden
> faydalanip kendimi gelistirebilmek adina her yazdigini
> sorguluyor, "ama"'lar uretmeye calisiyorum. Boylece yeni
> ve daha derin tartismalar acip icerigi zenginlestirmeye
> calisiyorum.
>
> Kendisini cok takdir ediyorum ve kesinlikle "sIkI$tIrmaya
> calismak" vb. bir niyetim yok... :)

Bu da sizin teveccuhunuz.. Bence, ben bu isleri en az bilenlerden
biriyim. Daha yenecek cok firin ekmegim var gibime geliyor...

> Son olarak, "TurkishHighTech'te ve Linux listesinde olup
> da linux ile ilgili THT'ye gelen mesajlara yanit yazmayan
> adamlar" ile ilgili soyledikleri beni mahcup etti. Sadece
> bilgi vermek adina ilgili mesajlari gormedigimi, THT'ye
> uye olali yalnizca bir hafta oldugunu soylemek isterim...

Gerci bu mesajlar 2-3 gun once geldi listeye ama, herhalde gozlerden
kacti..

> sevgiler ve selamlar,
> -bd

Saygi ve sevgiler..