[Linux] RedHat ile listede Türkçe karakterlerinkullanımı

From: Nilgün Belma Bugüner (nilgun@fide.org)
Date: Mon 11 Jun 2001 - 18:03:26 EEST

Selam,

Ben en iyisi size benim sistemimi anlatayım, sizde bunlardan sonuçlarınızı çıkarın
Kernelim: 2.4.2
libc: 2.2.2
gcc: 2.96-77
KDE-2.1.2

Aşağıdaki /etc/init.d/function betiği var. Bunu ben değiştirdim. Çünkü
redhatın init scriptlerini Türkçeleştirme özelliği var. Bu betik ise
init 3 dedikten sonra çalışan ilk betik. i18n dosyası burada okunuyor.
Tabii sistem fontu da. Evet benim sistemim Türkçe iletilerle açılıyor.
Ben init script'lerindeki Türkçeleştirme yapmadım.
RedHat initscipts.po dosyasının çevirisini yaptım.
Arasıra redhat'ta o dosyayı değiştikçe güncelliyorum, tabii sistemimdekini de.
redhat çevirmeniyim de...
---------------------------
#!/bin/bash
#
# functions This file contains functions to be used by most or all
# shell scripts in the /etc/init.d directory.
#
# Version: @(#) /etc/init.d/functions 1.01 26-Oct-1993
#
# Author: Miquel van Smoorenburg, <miquels@drinkel.nl.mugnet.org>
# Hacked by: Greg Galloway and Marc Ewing
#
#
# i18n originally by: Arnaldo Carvalho de Melo <acme@conectiva.com.br>,
# Wanderlei Antonio Cavassin
TEXTDOMAIN=initscripts
TEXTDOMAINDIR=/etc/locale

# First set up a default search path.
export PATH="/sbin:/usr/sbin:/bin:/usr/bin:/usr/X11R6/bin"

# Get a sane screen width
[ -z "$COLUMNS" ] && COLUMNS=80

if [ -f /etc/sysconfig/i18n ] ; then
  . /etc/sysconfig/i18n
  export LANG
fi

# Read in our configuration
if [ -z "$BOOTUP" ]; then
  if [ -f /etc/sysconfig/init ]; then
      . /etc/sysconfig/init
  else
(devamı silindi)
------------------------

Bu da /etc/sysconfig/i18n dosyam:
iso09.f16 fontunu ben hazırladım. Kendi fontumu kullanıyorum.
isteyen olursa gönderirim.

-------------------------
SYSFONT="iso09.f16"
LANG="tr_TR"
LANGUAGE="tr"
---------------------

Bu işlem konsolu tamamen türkçe kullanmama yetiyor.
Şimdi X tarafına bakalım:

/usr/X11R6/lib/X11/locale/iso8859-9/XLC_LOCALE dosyam aşağıda:
# $XConsortium: iso8859-9 /main/7 1996/09/28 16:51:50 rws $
# XLocale Database Sample for iso8859-9.
#

#
# XLC_FONTSET category
#
XLC_FONTSET
# fs0 class
fs0 {
        charset {
                name ISO8859-1:GL
        }
        font {
                primary ISO8859-9:GL
                substitute ISO8859-1:GL
                vertical_rotate all
        }
}
# fs1 class
fs1 {
        charset {
                name ISO8859-9:GR
        }
        font {
                primary ISO8859-9:GR
        }
}
END XLC_FONTSET

#
# XLC_XLOCALE category
#
XLC_XLOCALE

encoding_name ISO8859-9
mb_cur_max 1
state_depend_encoding False

wc_encoding_mask \x30000000
wc_shift_bits 7

use_stdc_env True
force_convert_to_mb True

# cs0 class
cs0 {
        side GL:Default
        length 1
        wc_encoding \x00000000
        ct_encoding ISO8859-9:GL; ISO8859-1:GL
}

# cs1 class
cs1 {
        side GR:Default
        length 1

        wc_encoding \x30000000
        ct_encoding ISO8859-9:GR
}

END XLC_XLOCALE

Aynı dizin içindeki Compose dosyasına dokunmuyorum.
x-4.0.3 Türkçe dil ayarlarına da dokunmuyorum.

Sadece /usr/X11R6/lib/X11/xkb/symbols/tr
dosyasını değiştiriyorum.

Benim hazırladığım bu dosyayı
http://gnu-tr.linux.org.tr/dosyalar/trq
adresinden alabilirsiniz.

x-4.0.3 ile gelen tr sembol dosyası ile bu ayarları yaptıktan sonra
ışğ karakterlerini yazamazsınız. Onun için o dosyayı benimki ile
değiştirmeniz gerek.

Hangi Linux dağıtımını kullanırsanız kullanın X içinden
xterm'i açıp echo $LANG yazdığınızda tr_TR yanıtını
alamıyorsanız bu ayarlarla Türkçe yazamazsınız. Bu şekilde
sisteminizi test edebilirsiniz.

İkinci bir test ise
date -R
komutu... Bu komut ile tamamen Türkçe tarih alacaksınız.

KDE-2.1.2 ayarlarında ise
Ülke & Dil kısmında sırayla:
Türkiye
Türkçe
iso8859-9
ayarladığınız da KMail-1.2 ile siz de bu listeye Türkçe mail gönderebilecek
ve Türkçe mailleri sorunsuz okuyabileceksiniz.

Ben KDE altında windows'umdan aldığım fontları sorunsuz kullanıyorum.
X ile gelen ve redhat dağıtımları ile gelen fontları hiç kullanmıyorum.

Böylece sorunun Listar'dan kaynaklanmadığını göreceksiniz.

/usr/X11R6/lib/X11/locale/iso8859-9/
dizini altındaki dosyalarını bozanlar artık başının çaresine baksın.

S+S+L,

Nilgün
øğA€Ït@x@`