[Pardus-kullanicilari] Pardus'u öven bir köşe yazısı.

Demiray Ustaoglu demirayustaoglu at gmail.com
24 Haz 2010 Per 19:28:43 EEST

http://www.haberturk.com/yazarlar/525595-100-olsa-ne-olur-200-olsa-ne-olur-sonuc-degismez

> Peki "PARDUS" nedir? TÜBİTAK bünyesindeki UEKAE tarafından üretilen,
> yerli, yüzde yüz Türk aklı ile yaratılan Linux temelli
> işletim sistemi...
> Peki neden PARDUS? Tamamen "yerli", ...

burada bir sorun var. Pardus proje yöneticisi Pardus'un yüzde biri yerli
derken, her gün tv'ye çıkıp gazetede yazan ve büyük bir kitlenin takip
ettiği bir yazar Pardus için tamamen yerli diyor. bu durumda, bir yanlış
anlaşılmanın ve Pardus'un medya ile ilişkilerinde bir sıkıntının mevcut
olduğunu sonucuna varabiliriz.

Pardus'un hangi kısımlarının yerli hangilerinin yabancı olduğunun kamuoyuna
iyi anlatılması gerekiyor. zamanında söylenmiş olan "ulusal işletim sistemi"
sözü, kısmen doğru olmakla beraber tamamen doğru değildir ve birçok yanlış
anlaşılmaya kapı aralıyor. işin kötüsü, yapılan işi hor görenlerin eline koz
veriyor. bence aşağıda yaptığım alıntılar Pardus'u çok daha doğru bir
şekilde tanımlıyor.

http://www.ozgurlukicin.com/haber/pardus-5-yasinda/

http://www.ozgurlukicin.com/forum/diger-masaustleri/7152/?page=1

> [...]
> yapısını destekleyen, güvenlik izlemesine imkan verecek şekilde
> kaynak kodu açık olan ve finansal yük oluşturmadan
> yaygınlaştırılabilecek, ekonomik ve bilgi üretimi bazında da
> bazı ulusal hedefleri olan bir işletim sistemi geliştirme projesidir.

> Pardus bir özgür yazılım projesidir. Dünyanın dört bir yanında
> milyonlarca kişinin geliştirdiği özgür yazılım araç ve
> bileşenlerinin muazzam bilgi birikimi ve deneyimden faydalanan;
> kendi özgün bileşenleriyle de özgür yazılım evreninden aldığının
> en azından bir kısmını insanlığa geri ödemeyi hedefler.

Pardus'u "ulusal işletim sistemi" olarak değil, "ulusal hedefleri olan özgür
işletim sistemi" olarak tanımlamak çok daha doğru olur diye düşünüyorum.

---

linux'un temel olarak seçilmesinde birçok sebep sayabilir fakat bence en
önemlileri şunlardır:

1. donanım engelini aşmak. bizi her zaman memnun etmese de linux, şu an en
fazla donanıma ve işlemciye destek veren bir çekirdek.
2. yazılım engelini aşmak. işletim sistemi tek başına yeterli değildir.
önemli olan üzerinde çalışan uygulamaların çeşitliliği ve bolluğudur. linux
yine bizi her zaman memnun edemesede de üzerinde çalışan binlerce kaliteli
uygulama bulunmaktadır. o yüzden iş işletim sistemini yazmakla bitmiyor.
esas mesele bundan sonra başlıyor. yani o işletim sistemi üzerinde çalışacak
kalitleli uygulamalar yazmak, işletim sistemi yazmaktan daha zor bir iş.
3. aksayan ve eksik yönlerine müdahale imkanı. bunu da açık kaynak
yazılımların dağıtım koşulları(lisans) sağlıyor. bu lisansların sağladığı
esneklik ile bu uygulamalara müdahale edip aksayan yönlerini düzeltip,
eksiklerini gidermek mümkün. böylelikle elimizdeki ile yetinmek zorunda
kalmıyor ve çok daha iyisini üretme imkanına kavuşuyoruz.

hal böyleyken, elimizde iki ihtimal kalıyor. ya bütün donanım ve yazılımı
sıfırdan kendimiz üreteceğiz ya da dünyayadaki bütün donanım ve yazılım
üreticilerini hizaya getirip bizim yazdığımız işletim sistemine göre donanım
ve yazılım üretmelerini sağlayacağız. iki ihtimal de mümkün ve mantıklı
görünmüyor.

işte bu sebeplere binaen burada* belirtilen hedeflere ulaşmak için linux'un
ve açık kaynak uygulamaların temel alınması verilebilecek en makul ve
mantıklı karardır. zamanında bu tercihi yapanları verdikleri doğru karardan
dolayı tebrik ediyorum.

* http://www.pardus.org.tr/hakkinda/

---

dağıtım üretmenin salata yapmak kadar rahat bir iş olduğunu zannedenler var.
halbuki birbirinden farklı süreç ve kişilerce geliştirilen yazılımları bir
araya getirip onlardan bir işletim sistemi oluşturmak, doğru dürüst ve
entegre bir şekilde çalışmalarını sağlamak esasında sıfırdan bir işletim
sistemi üretmekten daha zor bir iş. yani donanım çeşitliliği ve sürücü derdi
olmasa, tek bir donanım üzerinde işletim sistemi geliştirmek çok daha kolay
bir iştir.

Pardus deyince benim aklıma çeşitli uygulamaların bir arada entegre bir
şekilde çalışmasını sağlayan araç ve süreçler geliyor. dağıtımın iskeletini
oluşturan bu araç ve süreçler yerli üretimidir. yapılan bu zahmetli çalışma
malesef cd içerisine giren çeşitli uygulamaların gölgesinde kalıyor. bunun
önüne geçip kamuoyunu yapılan iş hakkında ayrıntılı bir şekilde
bilgilendirmek gerekiyor. yapılan iş cd içerisinde yüzde bir yer
kaplayabilir ancak yaptığı iş itibariyle en az geriye kalan yüzde doksan
dokuz kadar önemli ve değerlidir.

Pardus deyince insanların aklına gelenin netlik kazanması için basının doğru
bilgilendirilmesi gerekiyor. adı geçen yazarın Pardus'tan övgü ile
bahsetmesi sevindirici. yazar ile iletişime geçip kendisini proje hakkında
tam olarak bilgilendirmek ve mümkünse yeni bilgileri ile bir veya birkaç
yazı daha kaleme almasını sağlamak lazım. en güzeli yazarı Gebze'ye davet
edip geliştiriciler ile tanıştırıp, olanı biteni yerinde görmesini sağlamak.
böylelikle Pardus'u ayrıntıları ile tanıtıp yapılan işin ne olduğunu ve
niçin linux ve açık kaynağın tercih edildiğini anlatarak, geniş kitlelere
daha rahat bir şekilde ulaşma imkanına kavuşabiliriz.