[Pardus-kullanicilari] Pardus 2008'e Geliştirici Desteği

Erkan Tekman tekman at pardus.org.tr
19 Ağu 2009 Çar 18:42:02 EEST

19 Ağustos 2009 Çarşamba 17:50:07 tarihinde huseyin bilen şunları yazmıştı:
> Metin Bey
> Öyle tahmin ediyorum ki 2008 desteği uzunca bir süre devam edecek,

Bu konuda daha önce bu listeye bir açıklama yazdım diye anımsıyorum, ama
arşivde bulamadım bir şekilde. Yineleyeyim:

Pardus 2008, Pardus 2009.1'in çıkışı ile "yalnız güvenlik" durumuna geçecek ve
bu sürüme yalnızca güvenlik açıkları ve kritik hatalar ile ilgili
güncellemeler girecek. Sürüm atlamaları ve genel hata çözümleri ise yalnızca
Pardus 2009 deposuna girecek bu tarihten itibaren. "Yalnız Güvenlik" durumu
yaklaşık 2 ay sürecek ve büyük olasılıkla Pardus 2009.2'nin çıkışının hemen
öncesinde ya da sonrasında Pardus 2008 deposu dondurulacak. O tarihten
itibaren bu depoya hangi kritiklikte olursa olsun güvenlik yamaları dahil
hiçbir paket güncellemesi yapılmayacak. Pratik olarak 2008 ömrünün sonuna
gelmiş olacak. Bunun için yaklaşık tarih de Ocak-Şubat 2010 diyebilirim.

> nedeni ise kurumsal kurulumların 2008 olması.

2009 sonbaharında Pardus Kurumsal 2 adı ile yeni bir sürüm olacağız. Bu sürüm
KDE3 (2008 gibi) kullanıyor olmakla birlikte, oldukça yeni (2009 gibi) bir
kernel olacak, OpenOffice ve Firefox'un son kararlı sürümleri (2009 gibi) yer
alacak, buna karşın toolchain denen derleme altyapısı büyük olasılıkla eski
(2008 gibi) olacak. Yani kurumsal sürümümüz ne 2008 olacak, ne de 2009.

Kurumsal sürümleri (1, 2, 3 diye giden) bireysel sürümlerden (2007, 2008, 2009
gibi giden) ayıran temel özellikler şöyle:

1. Kurumsal sürümde bireysel sürüme göre daha az paket olacak, büyük
olasılıkla bir katkıcı deposu olmayacak. Belki bir 3. parti deposu/depoları
yer alabilir.

2. Kurumsal sürüm paketlerine sık güncelleme yapılmayacak, yalnızca güvenlik
açıkları ve kritik hatalar ile ilgili güncellemeler girecek. Bu hali ile sürüm
atlatmalardan kaynaklanabilecek gerilemeler (regression) riski azaltılacak ve
kurumsal ortamın beklediği kararlılık sağlanacak.

3. Kurumsal sürüm, bireysel sürüme göre çok daha kapsamlı testlerden ve kalite
güvencesi (QA) işlemlerinden geçirilecek.

Dolayısı ile Kurumsal 2, bireysel sürümlere göre biraz daha "küçük", biraz
daha "eski", biraz daha "sağlam" olacak.

> hoş
> destekleme sona erene kadar KDE4 de fonksonellik olarak gelişir ve bizlere
> KDE3 ü aratmaz.

Bu öngörünün gerçekleşmesinden bağımsız olarak 2010 başlarından itibaren
Pardus'un bireysel sürümde tek resmi masaüstü seçeneği KDE4 olacak. İlla KDE3
isteyenler için ya güvenlik açısından sıkıntılı 2008, ya sınırlı ve az
güncellenen deposu ile Kurumsal 2, ya da farklı bir dağıtım seçenekleri söz
konusu ancak...

Bilgilerinize...

--
Erkan Tekman