[Pardus-kullanicilari] pardus yetkililerine

Erkan Tekman tekman at pardus.org.tr
29 Tem 2008 Sal 22:14:07 EEST

29 Temmuz 2008 Salı 22:06:09 tarihinde Husrev şunları yazmıştı:
> Bir de şu var, devlet bilgisayar ve teknoloji ihtiyaçları için devlet
> dairelerine nakit yardımı yapmasa da, bir masa kurup ihtiyaca uygun
> çözümler buldursa yani mesela diyelim ki ben M.E.B'de çalışan bir
> insanım, bir bilgisayar ve ofis lazım, bu bilgisayarla birlikte
> kullanacak printer lazım bir de muhasebe programı lazım. Masayı
> arıyorum şu şu şu sebeplerden dolayı böyle bir ihtiyacımız var. Masa
> bakıyor bu iş için escortun x model bilgisayarı yeterli, pardus, open
> ofis ve tekir, bir de uyumlu bir printer yeterli, hepsi şu kadar eder,
> [...]

Yanıt ve bir miktar daha konuyu açma babından Hollanda örneğini vereyim:
Hollanda'da bir kamu kuruluşu bir bilişim sistemi kurar ya da satın alırken
özgür yazılım ürünleri kullanmak zorunda. Eğer işlevsel gereklerini
karşılayacak bir özgür yazılım ürünü yok ise bunu belgelemek ve açıklamak
mecburiyetinde. Aynı şey açık standartlar için de geçerli. Benzer şekilde
özel olarak tedarikçilere geliştirtilen yazılımların da özgür lisanslar ile
lisanslanması gerekiyor, bu mümkün değilse de neden mümkün olmadığının
açıklanması. İngilizce karşılığı ile "comply, or explain" yani "uy, ya da
açıkla" diyorlar bu kurala.

Özetle "'bilmemne' marka yazıcımı çalıştırmak için Microsoft Windows XP
işletim sistemi kullanmam gerekli" açıklaması geçerli. Aynı
şekilde "içerisine makrolar gömülmüş binlerce Microsoft Excel dosyamı açık
standart bir formata çevirme işi astarı yüzünden pahalıya gelir" açıklaması
da. Ama tabii bu açıklamaları yapanlar "neden platform bağımlı olduğu halde o
yazıcıyı aldın" ya da "bütün iş mantığını Excel'e yüklerken yarın öbürgün
başka bir ürüne geçebileceğini neden aklına getirmedin" gibi sorulara da
yanıt bulmak zorunda kalıyorlar. Herkes tüm adımlarını daha hesaplı kitaplı
atıyor...

--
Erkan Tekman
TÜBİTAK UEKAE