[Pardus-kullanicilari] "pisi" komutu

Emre Erenoglu erenoglu at gmail.com
18 Tem 2008 Cum 21:33:24 EEST

Merhaba Serdar Bey,

2008/7/18 Serdar DALGIÇ <serdar at cclub.metu.edu.tr>:

> ikisi de GPL deÄŸil mi neticede? teknik olarak hangisi Pardus projesine
> daha uygunsa o kullanılır, apt'yi yabancılar geliştiriyor, kullanmayalım
> diye bir şey söz konusu değil. Öyle olsa çekirdeğinden programlarına
> herşeyi "Türk"leştirmeye çalışırdık ki o zaman da projenin evrenselliği
> kalmazdı. Asıl amaç ihtiyaç duyulan yerlerde Pardus teknolojileri
> geliştirmek, bunları da GPL lisansıyla paylaşmak (proje açık kaynak
> kodlu olduğu sürece..)

Guzel yazmissiniz. Bu bir "nereye kadar" ve neyin bizim kontrolumuzde oldugu
meselesi. Ayni mantikla yeni bir Dagitim degil de Ubuntu'yu alip biraz daha
Turkce'lestirip kullanabilirdik ornegin. Ancak hedef bu degil anladigim
kadari ile. Pardus tamamen kendine ozgun bir sekilde yapilandirilan,
agirlikli olarak herseyinde python kullanan (shell script'ler yerine),
kendine ozgun acilis kapanis servis paket yoneticisi ve sistem yoneticisi
gibi alt yazilimlari olan bir proje.

Pardus'un dizayn asamasinda bildigim ve okudugum kadari ile bu tartisma cok
yapildi ve en son "kendi paket yoneticisi" olmasina karar verildi. Hatta
Turkiye'deki linux kullanicilarindan bazilari bu dizayn secimini dogru
bulmayip Pardus'a karsi cephe bile aldilar.

Ancak sahsen bu bilgi birikiminin "know-how"'in mumkun oldugunda yerel
muhendislerimize kazandirilmasi ve kalmasindan yanayim, yani kaynak kodu
oldugu surece baska bir "sisteme" bagimli olmadan kendi sistemimizi
calisir/kurulur duruma getirebilmek de isin bir ucundan tutmak demek.

Bu sayede sistemin "kontrolu" ve "sahsiyeti" de bir nebze de olsa bizim
elimizde oluyor, sistemi gelistirmek icin yabanci bir organizasyonun
gonderdigimiz "patchleri" kabul etmesini beklememiz gerekmiyor. Kafamiza
gore dogru yontemi bulup ilerleyebiliyoruz. Pek tabii ki bu sistemi alip
-fork- da edebiliriz, ama madem "fork" edecektik, neden yenisini
gelistirmeyelim?

Bugun paket sistemini sistem acilis yoneticisini, ag yoneticisini vs.
yapariz, yarin bakarsiniz kernel'in bir kisminin ucundan tutmusuz.

Not: Ubuntu ornegin Pardus'un Ag Yoneticisi ve Yonetim Araclarina takmis
gibi kafayi  :)
http://www.ubuntu-tr.org/index.php?PHPSESSID=66485634f725b25f61e499cd0ada019d&topic=1386.0

Saygilar,

Emre