[Pardus-kullanicilari] Pardus-kullanicilari Toplu Mesajı, Sayı 30, Konu 21

Ceyhun Ganioğlu ceyhun at likya.net
2 Tem 2008 Çar 20:08:32 EEST

Sayın Ömeroğlu,

Öncelikle sabrınız ve cevaplarınız için teşekkürler. Cevaplarınzı ile ilgili
de bazı anlamadığım noktalar var. İzin verirseniz yine adım adım size bazı
ek sorularım ve yorumlarım olacak. Tabii baştan söyleyeyim bu soruların
direk muhatabı değilsiniz. Belki de indirek olarak bile değilsiniz. Cevap
verdiniz, konusu açıldı diye söyleniyor.

1) Resmi yardım kanalı veya sitesi yoksa neden popülaritesine göre başka
yerler de konulmuyor bu sisteme?  Mesela örnek vermek gerekirse daha
Pardus'u ilk kurduğum gün Google'da "Pardus forumları" yazdım
pardus-linux.org diye bir sitenin forumları ilk sırada çıktı. Sitede derya
gibi bilgi olduğu gibi, forum mantığının kendisi, sorunu olan insanların
bilgiyi karışık IRC kanal ortamında olmaksızın net alabildikleri bir ortamı
sağlıyordu. Daha sonra öğrendim ki 2007 versiyonu için Pisi'ye eklenmek
üzere depo da oluşturmuşlar ya da çalışmasını yapmışlar. Sevindim gurur
duydum.

Benzer bir durum pardus-forum.org için de geçerlidir. Onlar daha da aşıp 3
dilde Forum açmışlar veya açma çabasındalar.

Bu kadar yoğun bir bilgi ortamını Pardus 2008'de Pardus Duraklarında görürüm
diye bekledim. Ama yine yok. Hani açık kod ortamıydı hani herkes elinden
geldiğince geliştirecekti? Bana sürekli birilerini dışlama hali varmış gibi
geliyor. Sanırım bu konuya bu kadar tepki vermemin sebebi de bu oldu.

Yani kısacası bunları belirlemekte bir standart oluşturulmalı. Ya unofficial
hiçbir şey konulmamalı -ki bence bu yanlış-, ya da konuluyorsa bu kadar
popüler ve yardım için çırpınan ortamları da yeni versiyonlara eklemeli.
Pardus wiki ve özgürlük için gönüllü de bu insanlar para mı alıyor?

2) Benim yaşadığım durumu kişisel bir olay olarak demişsiniz. Afedersiniz
ama kendinizden örnek vererek anlattığınız Özgürlük İçin moderatörlük
hikayeniz de sizin kendi tecrübenizdir. Birileri es kaza size ön yargısız ve
stressiz yaklaşmış siz de olaya birşeyler katmak için çaba sarfetmişsiniz.
Bize böyle davranılmadı. Biz de derdimizi ifade ettik. O davranışı
sergileyen arkadaşınız diye bu bana yapılmadı diyemeyeceğim.

3) O bahsettiğiniz yardımları gönüllülük esasıyla bilgimiz dahilinde biz de
yapıyoruz. Konu gönüllülük esası konusu değil. Hepimiz bir konuda gönüllülük
esasıyla birşeyler yaparken birilerinin kendisine verilen yetki ile, hele
IRC kanal operatörlüğü gibi bana göre son derece uyduruk bir yetki ile
diğerini ezmesi konunun mantığına zarar verir. (IRC konusu açılmışken Nihat
Bey'in mesajına da teşekkür ediyorum. Tam olarak da bunu söylüyorum Nihat
Bey. Ortada pardusgeyik veya bu olay sonrası benim açtığım pardus-sohbet
odaları gibi odalar da eklensin sonraki sürümlerdeki kanal listelerine. En
azından nerede ne yapılacağı ile ilgili insanların fikirleri olsun.

4) Özgür yazılımın kime ait olduğu ile ilgili sorularda ortada dolanan
"Özgür yazılım özgürdür. Kimsenin değildir" lafı dillere pelesenk olmuş
şekilde dolaşıyor. Ancak benim gördüğüm, iş realizasyona gelince, insanları
gerçek anlamda yönlendirecek olan sistem içi default değerler, ilk sürümden
beri buralarda olup arkadaşlığı kurmuş bir kaç insanın oluşturduğu siteler
ve yardımcı ortamlara ayarlı ve sürüm değişiyor ama bu adresler pek
değişmiyor. (somut iki örneği de birinci maddede yazılı). Dolayısıyla
yönetim kadrosunun, pardus wikinin, ve özgürlük için'in  "özgür yazılım"
söylemleri, George W. Bush'un Irak'a demokrasi getirme söylemleri gibi
görünüyor. Hiç mi bir Allah'ın kulu "Ya arkadaşlar bakın yeni insanlar yeni
kaynaklar var. Bunlar da yeni sürümlerde bulunsun" demiyor? O zaman gerçek
anlamda gönüllülük esasıyla çalışan arkadaşların yükü hafiflemez mi ? Ama
hayır. Ortada görünen bir tek şey varsa Linux'un ve türevlerinin çıkış
noktasına tamamen ters bir statükocu durum söz konusu. Yani kısaca ortam
demokratik ama birileri için daha demokratik. Benim fikrim bu.

Yani kısacası işin kendisinde genel bir mentalite sorunu var. Olmasa bugün
İngiltere'de üniversitelerde bile keyifle kullanılan pardus'un yardım
kanalında sadece 50 kişi olmazdı. Başka sürümlerin yardım kanalına bakın en
az 200 kişi herkese yardım etmeye aç bir insanlar silsilesi. Ve kimse
operatör değil...

Sevgiler, saygılar

Ceyhun