[Pardus-kullanicilari] Pardus 2008, yakında...

Emre ERENOGLU erenoglu at gmail.com
25 Şub 2008 Pzt 12:14:06 EET

Tekrar Merhaba, oncelikle verilen yanitlar icin tesekkurler. Sizler de
haklisiniz.

Yazılan bir programı takvime bağlamak daha çok sahipli yazılımlarda
> gördüğümüz, özgür ve-veya açık kaynak dünyasında nadiren şahit
> olduğumuz birşeydir. Hem programcılar hem de kitap yazarları için bu
> böyledir. Programı takvime bağlamak programcının stresini arttırır,
> programın istenen kaliteye ulaşmasını zorlaştırır. GNU/Linux
> dağıtımlarının 2007 sonları ile 2008'in başlarında çıkan sürümleri hakkında
> yazılan yorumları okursanız çoğu kişinin beğenmediğini ve/veya kalite
> ve/veya dengeden yoksun bulduğunu görürsünüz.
> Atalarımızın "Acele işe şeytan karışır." sözü boşuna değil yani. Pardus
> geliştiricilerinin ellerinden geleni yaptığını biliyoruz.

Pardus gelistiricilerinin ellerinden geldigini yaptiklarindan benim hic
suphem yok. Sadece  durumun onceden birinen net bir takvime baglanmasina ve
bu takvimin gerektiginde guncellenmesine dair beklentimi paylastim. Bu
takvimin ornegin 2007.3 ciktiginda artik bilinir durumda olmasi, bu tip
postalari engelleyecektir. Tarih yoksunlugu ana sayfada da ortaya cikiyor,
ornegin "Paruds 2008, Yakinda..." baslikli yazi hanidir orada duruyor, ancak
altinda bir tarih yok.

Hayatta her sey takvime baglidir. Yazilim projeleri de pek tabii ki takvime
baglidir cunku bir takvime baglamazsaniz o zaman sonucu elde etmeniz cok
guclesecektir. Bir hedef olmali ki insanlar buna ulasmak icin var gucleriyle
calissin. Bu tip bir takvimin 100% oldugunu ben tahmin ediyorum, sonucta
Pardus ekibi profesyonel bir ekip, sadece bu takvim bizlerin gorebilecegi
bir yerde degil.

Gelelim ozgur yazilim projelerinin takvim konusuna. Sahsen bir bilgisyar
muhendisi olarak, zamaninda yazilim gelistirmis sistem uzmanligi da yapmis
biri olarak, ayrica yillardir cok cesitli linux dagitimlari kullanmis birisi
olarak da diyebilirim ki, ciddi ozgur yazilim projeleri de gayet takvime
baglanabilir ve baglanmalidir. En acik ornegi linux kernel'idir, her 2,5 - 3
ayda bir surum artacak sekilde gelistirilir. Bu surume dahil edilecek
hedefler vardir, bunlara ulasilana kadar, bu hedefte belki bir sure
sapilabilir, ama hedef +- X zamanda hedefe ulasilir.
Baska bir ornek de  Ubuntu olabilir, benzer sekilde her 6 ayda bir bir surum
yayinlanir, 6 aya yetismese de asagi yukari bu zamanlar tutturulur.

Tek istegim benzer bir takvimin Pardus icin de gecerli olabilmesi. Yapilir
veya yapilmaz orasi ayri, gelisiricilerin bilecegi bir sey...

> Pardus projesinin test deposu var. Test deposundan yazılımların bir
> sonraki hallerini görebilirsiniz. Subversion depoları okumaya açık. Son
> halini merak ettiğiniz yazılımları subversion deposundan indirip
> derleyerek kullanabiliyorsunuz.

Benim bildigim test deposunda hali hazirdaki yazilimlarin yeni surumleri
var, kernel, 2008'e ozel yazilimlar vs. var mi bilemiyorum.

2008 için yol haritası var. Pardus 2008'e
> ne kadar yakın olduğunuzu oradan görebiliyorsunuz. Geliştirici listesi
> normal kullanıcı tarafından izlenebiliyor.

Bunlar cok guzel, takip etmeye calisiyorum, ancak aradigim net bilgiyi
bulamadim henuz. Wiki'ye bakarsak 2008 henuz %50 gibi, ancak bu bana
"takvim" ile ilgili bilgi veremiyor. Belki 50%'ye ulasmak 3 ay aliyor ama
%50'den 100%'e 2 haftada gelinebiliyor, bilemiyorum.

> Pardus 2008 alfa-beta
> istemenizi anlıyorum, ama henüz kullanıma hazır olmayan birşeyin alfasını
> veya betasını yayınlamak sizce ne kadar mantıklı? Kurulamayan
> veya kullanılamayan bir alfa ne işe yarar ki?

Bu soru tum ozgur camia icin gecerli sanirim. Su anda kernel'i Xen'i,
Fedora'yi, Ubuntu'yu ve daha bir cok yazilimi X anindaki "snapshot" u ile
indirip kurabilirsiniz, ya da "kurmaya calisabilirsiniz". Dolayisi ile
yanitinizin cok gecerli oldugunu dusunmuyorum. Bunu istememizin sebebi
"gunluk kullanmak"olmayabilir, test etmek, gelistirmek, hata raporlamak,
kendi gelistirdiginiz yaziliminizi test etmek vs. olabilir.

> [...]
> Pardus kurulum sisteminde, paket yönetim sisteminde ve çoğu şeyin özünde
> yatan C kütüphanelerinde öyle "hadi artık" deyince
> yapılamayacak değişiklikler var. Bunların birbirleriyle uyumlu
> çalıştırılması çok ciddi emek istiyor.
>
> Microsoft'un Windows'un yeni bilmemne sürümüyle ilgili olarak akıllara
> zarar paralar harcayıp dünyanın her yerinde aynı anda olacak
> şekilde yaptığı bir tanıtım şeysi vardı. Tanıtım sırasında Windows
> çökmüştü, Bill Gates de işi pişkinliğe vurmuştu. İstediğimiz böyle birşey
> değil. Değişimi tamamlaması için geliştiricilerimize biraz zaman

Bu soylediklerinize katiliyorum, yine de takvim olmamasini gerektirmez
bunlar.

Saygilar,

Emre