[Pardus-kullanicilari] Konu Özgür yazılımdan açılmışken ...

Talha Yalta talhayalta at gmail.com
21 Şub 2008 Per 09:17:54 EET

Sayın Arda Eden:

Sizin gibi ben de bir akademisyen ve özgür ve açık kaynaklı yazılım
kullanıcısıyım ve bu konulara kafa yormuş birisi olarak bu soruların
aklınıza takılmış olmasını da çok doğal karşılıyorum. Bir aydınlanma
sürecinden geçiyorsunuz. Kendi deneyimlerime dayanarak, bazı
parçaların kafanızda yerli yerine oturmasının ancak zamanla olacağını
düşünüyorum. Bu noktada ise size şunları söyleyebilirim:

Hayatta her şeyi siyah veya beyaz olarak değerlendirmek mümkün değil
ne yazık ki. Keşke her şey bu kadar basit olabilse. Erkan hocamız,
temelde bir dağıtım olan Pardus'un yaklaşık %75 özgür, %24 açık kaynak
ve %1 de özgür veya açık kaynaklı olmayan bileşenlerden oluştuğunu
belirtti. Bunu değerlendirmek de tamamen sizin bakış açınıza bağlı.
Eğer RMS'nin özgür yazılım tanımına uymayan %25 kadarlık bileşene
takılırsanız, Pardus özgür değil, açık kaynaklıdır diyebilirsiniz.
Diğer taraftan, hem FSF hem de OSI tanımına da uymayan %1'lik bileşen
takılırsanız, Pardus kapalı kaynaklıdır da diyebilirsiniz. Eğer
Pardus'a kapalı kaynaklı demenin haksızlık olacağını düşünürseniz,
özgür değil demenin de ne derece haklı olacağını sorgulamalısınız.

Yani bardağın yarısı boş, yarısı dolu hesabı. Yalnız burada bardağın
dörtte üçü dolu ve bardakta bir de azar azar dolma eğilimi var.
Ayrıca, eğer razıysanız, elinizdeki suyu daha küçük bir bardağa koyup
tamamı dolu bir bardak elde etmeniz de mümkün.

RMS ile konuştuğunuzu vurgulamışsınız. RMS ile ben de yazışmıştım; bu
yüzden görebiliyorum sizin de aklınızı nasıl karıştırdığını (şu RMS
yok mu şu RMS :-) Benim 2 YKR değerindeki önerim: Özgür ve özgür değil
şeklinde bir ayrım yerine özgürleştiren ve sınırlayan şeklinde göreli
bir ayrım yapın çünkü yaşama ait hiçbir noktada mutlak özgürlük diye
bir şey yok. Bir de kişi ve tanımlara çok da fazla takılmayın.
İyi çalışmalar
A. Talha YALTA