[Pardus-kullanicilari] Sayýn Erkan Tekman'ýn Distrowatch Hamlesi

Ali Iþýngör isingor at gmail.com
6 Aðu 2008 Çar 08:55:08 EEST

06 Ağustos 2008 Çarşamba 06:15 tarihinde selim ok <selimok at gmail.com> yazdı:

> [...]
> tamam yapmıyoruz derken, bir taraftan bu davranışı çeşitli "ama"larla
> destekler göründüler. Burada tek bir kişinin hareketlerinden
> bahsetmiyoruz.Benim takip edebildiğim kadarıyla bazıları "öyle" derken
> bazıları "şöyle" diyordu. Pardus resmi geliştiricileri tarafında bu konu hiç
> sıcak karşılanmadı (doğal olarak). Uyarılara karşın bazı yanlışlar devam
> ediyordu. Bunun üzerine pardus-linux.org'a resmi desteği çektiler. Çünkü
> Pardus bir markaydı ve illegal işlerle adının geçmesine izin verilemezdi. Bu
> işleri yapıp kusurunu kabul etmeyen kim olursa olsun,verilen destek

Bence olayları çok iyi özetlemişsin...

> Sonrası yine malum, pardus-linux.org içinden bazı arkadaşlar düzgünce
> sorunu çözmeye çalışırken bazıları "sansür bu kardeşim nerde özgürlük" diye
> serzenişlerde bulunup, ortamı iyice gerdiler. Pardus-linux.org tarafında
> atılan her adımda, resmi geliştirici tarafı, yapılan iş ne türden bir iş
> olursa olsun _hukuk çerçevesinde_ olması gerektiğini savundu. Nedense yine
> bir çok yanlışlar yapıldı.

Bu kısmına da katılıyorum.

> Bu işlerin düzgün yürümesi için biraz daha iyi niyet şart. Pardus-linux.org
> tarafında "biz özgürüz kimseye sormadan kafamıza göre takılabiliriz, adı
> üstünde özgür yazılım" havası var biraz _bence_. Eğer daha sorumlu davranıp
> bazı işlere kalkışmadan,bırakın hukuksal zamazingoyu, nezaketen bazı izinler
> alınmış olsaydı. Bu izinler alınmak istendiği sırada projenin hassasiyetleri
> dikkate alınsaydı, tüm bunlar yaşanmayacaktı.

Kesinlikle doğru bu söylediklerin. Ve sorunları asıl çözümsüz kılan,
geçtiğimiz günlerde bir ticari markanın adı (Pardus) kullanılarak bir
derneğin kurulmuş olması. Her zamanki gibi "biz yaptık oldu" tarzında
gelişmiş, içlerinde tek bir Pardus geliştiricisi ve katkıcısının olmadığı,
projenin hedef ve stratejilerinden habersiz, Markaların Korunması Hakkında
Kanun Hükmünde Kararname"yi çiğneyerek oluşturulmuş bir yapılanma ortaya
çıktı. İronik bir şekilde, geçmişte warez pisi paketlerini yayınlayan, sonra
biz geliştiricilerin tepkileri yüzünden söz konusu sitenin gezegeninden
kovulan(!), warez linklerini blogunda ısrarla yayınlayan kişinin bu derneğin
başkanlığına getirilmiş olmasıdır...

Pardus bir üründür, bir markadır ve bu markayı yeri geldiğinde korumak,
TÜBİTAK'ın en doğal hakkıdır. İşin karşı taraf için kötü yanı, bu konuda
açılmış çeşitli davaların olması ve bu davalarda Türk mahkemeleri tarafından
alınmış *emsal kararların* olması. Bir başka deyişle, işin gideceği yer de,
nasıl çözüleceği de aslında çok belli...

Ä°ÅŸin hukuki zamazingosu bir yana, bir de nezaket boyutu var. Birileri
markanızı kullanarak dernek açıyor -ki tamamen hukuksuz bir iştir bu, Lee
Cooper Hırdavatçısı ya da Coca-Cola Hızırilyas Köyü Sakinleri Derneği
kurmakla eştir baktığınızda-  ve nezaketen de olsa  "Biz böyle bir şey
yapmayı düşünüyoruz, sizler ne dersiniz?" diye sormuyor. Sonrasında tepki
verildiğindeyse, birileri bizleri "tekelcilikle-destek olmamakla" suçluyor!

> [...]
> biriyim. Nedendir bilmem projenin bir ucundan tutmaya çalışınca kimse beni
> kapıdan çevirmedi. Hatta kimseye bir şey söylemek zorunda bile kalmadım, her
> şey kendiliğinden oldu. Yani projeye öyle yada böyle destek vermek isteyen
> herkese kapıları sonuna kadar açık bu projenin. İster resmi ekip
> koordinasyonunda olsun, ister farklı isimlerle toplaşmış gönüllü gruplarda
> olsun, ister kendi kendine bir şeyler yapmaya çalışanlar olsun, eğer ortada
> Pardus ismini lekeleyecek _gayri kanuni_ yada _gayri ahlaki_ bir durum
> yoksa, kimsenin bu insanlara "Hele bir dur bakalım destur!" dediğini

Haklısın, yaşanan durum tamamen budur...