[Pardus-kullanicilari] Sayın Erkan Tekman'ın Distrowatch Hamlesi

Erkan Tekman tekman at pardus.org.tr
6 Ağu 2008 Çar 08:47:03 EEST

Konu üzerine yazacağım tek mesajdır, artık aynı şeyleri onlarca kez yazmaktan
sıkıldım. Ancak özellikle camianın yeni üyelerinin bilgi eksikliği ile
davrandıklarını gördükçe anımsatma ve tazeleme yapma gereği duyuyorum.
Yazacaklarımın hepsi internette, çoğu kullanici listesi arşivlerinde, bir
kısmı p-l.o forumlarında mevcut. Düzgün bir arama ile hepsine ulaşılabilir,
ben arada sırada bir p-l.o tarihçesi derleyeyim diyorum, ama buna ayıracak
vaktim yok... Son olarak da bir öneride bulunacağım.

1. p-l.o sitesi ile ilgili eleştiri ve BEKLENTİLERimizi Bahri Meriç Canlı'ya
hiç değilse 5 kere yazdım, kendisi de bunları p-l.o izleyenleri ile paylaştı.
Bugün de tamamen aynı konumdayım. p-l.o'nun yeni Pardus kullanıcılarına
verdiği teknik destekten (ki bu da tartışmalı, bu konuya hiç girmeyeceğim)
çok daha önemlisi özgür yazılım yaklaşımı ve sorumluluğudur. Pardus projesi
özgür yazılım geçmişi ve bugünü tartışmalı bir grup ile yanyana duramaz,
durmayacaktır. p-l.o ile ilişkimiz hep bu tür sorumsuzca ve yanlış
davranışlar ile kötüleşmiştik, arşiv buna tanıklık edecektir...

2. Aynen bu duruş ile distrowatch sitesine p-l.o'nun Pardus ile ilgili bir
bilgi kaynağı olarak görünmesini istemediğimizi bildirdim. Buna tutarlılık
denir, beğenirsiniz ya da beğenmezsiniz, sizin bileceğiniz iş, ama yer
imlerinden çıkardığımız bir siteyi distrowatch'da da görmek istemeyiz.
distrowatch ile ozgurlukicin.com konusunda herhangi birşey yazıştığım ise
külliyen YALANdır. ozgurlukicin.com'un kendi camiası ve yönetişim modeli
vardır, benden talimat almazlar, hatta ben talimat vermeye kalksam başta
onlar karşı çıkar buna...

3. p-l.o alanadı sahibi ve PKD kurucularından kimi ile TÜBİTAK'ın birden fazla
marka adı ihlali sorunu yaşanmıştır. Bunların hemen hepsinde önce uyarıda
bulunulmuş, sonra hukuki yollar kullanılmaya başlanmıştır. Ancak p-l.o ve
diğer örgüt bu konuda bir hassaslık göstermeyi reddetmiş ve sürekli Pardus
adı ve markasını mevzuata aykırı olarak kullanma yoluna gitmiştir. Temel
hukuk konusunda bu kadar ayrı düşmüş iki oluşumun yeniden yanyana gelmesi
hayli zordur. Ve eğer böyle birşey mümkün olacak ise bu ancak p-l.o'nun daha
sorumlu davranması ile olacaktır, yoksa her yerde Pardus geliştiricileri,
çekirdek ekip ve proje yöneticisi aleyhinde yazarak ve konuşarak değil.

4. p-l.o ile Pardus geliştiricileri ya da UEKAE'de görevli çekirdek ekip ya da
proje yöneticisi bendeniz arasındaki sosyal problemler artık çözülebilir
olmaktan çıkmış görünmektedir. Bir yılı aşkın süredir "biz sizden bunu
bekliyoruz" dememize karşın o camiadan bir kişi çıkıp "mesajı aldık, o konuda
çalışacağız" demedi. Aslında Bahri Meriç Canlı ile bir-iki sorumlu (sanırım
depo sorumlusu idi) buna benzer laflar ettiler, ama tek bir eylem göremedik
bu konuda. Her yeni hareket tam da uyarıda bulunduğumuz alanlarda ve tam de
beklentilerimizin tersine oldu. p-l.o bu derece "dediğim dedik" bir haldeyken
kimse ilişkilerin düzelmesini ya da< daha da bozulmamasını beklemesin.

5. Herkes aynı şekilde düşünmek ve davranmak zorunda değil. Hele özgür yazılım
camiasında hiç öyle değil. Ama benim gördüğüm ve bildiğim özgür yazılım
camiasında bu kadar sıkıntıya girmiş ilişkilerin çözümü için tek bir yol
vardır: forking, yani çatallama. p-l.o camiası alır Pardus kodunu ya şu anki
halini çatallar ve artık kendi kafasına göre geliştirmeye başlar, ya da
içinden TÜBİTAK'ın markası olan herşeyi çıkararak yeni bir dağıtım üretir.
Ama bunları yaparken Pardus adı ve markasını hiç kullanmaz. İki camia da
sürekli sürtüşmek yerine enerjilerini daha yararlı işlere harcarlar. Kimbilir
yeni dağıtım zaman içerisinde bakarsınız Pardus'u geçebilebilir... Özellikle
eğer Pardus geliştirme süreci bu kadar baskıcı ve özgürlüğe kapalı ise
diyalektik gereği zaten yeni dağıtım daha başarılı olacaktır.

Bir soruya karşılık olarak da, hiç gerekli olmadığını düşünmekle birlikte,
bugün pardus-polemik ismiyle yeni bir liste açacağız. Bu konuları kullanici
listesinde değil de orada tartışmaya başlayalım lütfen. Bu listenin amacı
dışında kullanılmasından en fazla Pardus kullanıcıları zarar görüyor.

Sevgi ve saygıyla,

--
Erkan Tekman
TÜBİTAK UEKAE