[Pardus-kullanicilari] pardus yetkililerine

Serhan Cosar serhancosar at su.sabanciuniv.edu
4 Ağu 2008 Pzt 11:41:34 EEST

Konu rayından çıkmışken, rayına oturtmak adına bir adım atmayı
öneriyorum herkese ve bir adım atıyorum. Konuyu Erkan Bey'in attığı ilk
iletideki sorulara çekmek istiyorum. Sanırm orada değinilmek istenenleri
biraz ıskaladık ve tartışma yön değiştirdi.

Orada yazılanlara ve genel görüşümü şöyle ifade edeyim. Bana göre Pardus
çok başarılı bir projedir. Böyle bir projenin varlığı bile beni
gururlandırıyor. Fakat şunu da açık söylemek isterim, daha tam olarak
Windows'u bırakmış değilim. Neden? derseniz, şöyle ki. İşim gereği bazı
konularda Windows'da hala daha rahat olduğumu düşünüyorum ve içimden
bunu Pardus'da nasıl yapabilirim bir araştırayım diyorum ama vakit
darlığı vs.. bu konu "yapılacaklar" listemde kalıyor. Tabi hepimizin
kendine göre işi ve bir zaman planı var. Ama tamamen Pardus'a geçmek
işinizde ayırdığınız zamanın belli bir kısmını harcamak anlamına
geliyor. Buna kimsenin itirazı olacağını düşünmüyorum. Tabi burada
yetersiz olarak gördüğüm sadece Pardus değil bu genel Linux işletim
sistemleri için de geçerli. Ha ama nedir Pardus'tan vazgeçecek miyim?
Hayır! Her fırsatta Pardus kullanıyorum ve kendimi bu yönde telkin
ediyorum.

Burada hazır yeri gelmişken de bazı şeyleri belirteyim. Bir arkadaşım
bana ilk Pardus'u göstermişti ve bana özendirmişti diyebilirim. Birlikte
Pardus kurduk ve genelde bir çok aşamadığımız konuda birlikte hareket
ediyorduk. Fakat o daha sonra diğer dağıtımlara da baktı ve Ubuntu'nun
daha iyi olduğunu Pardus'u bir çok konuda geçtiğini söyledi ve artık
Ubuntu kullanıyor. Pardus'tan vazgeçmiş değil ama onu daha çok Ubuntu
tatmin ediyor. Bu örneğe internette bir çok soruna çözüm ararken başka
dağıtımların çözümlerinin olmasını da katabiliriz. Buradan hareketle
bence Pardus'umuzun diğer dağıtımlardaki yerini bir özeleştiri gibi
bilmeli ve dağıtımımızı en iyisi (bu hedefi özellikle en üst olarak
koyuyorum) yapmak için neler yapabiliriz bunları düşünmeliyiz. Yarın
öbür gün 13 yaşında çoktan bilgisayar kurdu olmuş çocuklar kendi
aralarında "Olm Pardus çok kötü, bak daha dün X kurdum neler yapıyor"
gibi şeylerle çok karşılaşırız ve zaten bizim olan çoğu şeyden çabuk
vazgeçen bir toplum olarak diğer çocuğun "Offf bir işi beceremiyoruz,
adamlar neler yapmış yaa" diyerek içindeki kendine özgü olan ürünleri
kullanma isteğini de köreltmiş oluruz.

Tabi burada çok kötü bir tablo çizdim belki ama bilgisayar kullanma yaşı
gün geçtikçe düşerken bilinçli olmayan bu çok genç arkadaşlara yarın
mesela bir yabancı çocuğa gösterdiği zaman gururla "Bak bu bizim işletim
sistemi" dedirtebilmeliyiz bence. Bu dediklerim çok fazla milliyetçi
anlaşılmasını istemem. Buradan hareketle kamuda Pardus'un yaygınlaşması
için neler yapabilirizi düşünmeliyiz. Bunu kendimden örnek verdim
yukarıda. Yani kamuda kullanılan ya da kullanılabilecek olan tüm yazılım
ve donanımları bilip bunların üzerine gidilmeli, hatta Windows'un
yeterli gelmediği noktalar tespit edilip oralara çözümler bulunarak
farklılık yaratılmalıdır. Bu erginliğe eriştiği zaman bence Pardus'umuzu
"zorunlu" hale getirebiliriz. Bana kalırsa Pardus'umuz daha emeklemeyi
yeni atlatmış, koşmaya biraz daha vakti olan bir durumda. Biraz daha
gelişmesini bekleyip bazı adımları atmak gerektiğini düşünüyorum.

Tabi bu gelişme "geliş" gibi bir tuşa basarak olmuyor. Erkan Bey'in
ekibinde de sihirli deynek yok. Onların zaten ekip olarak görevi farklı
ama bence Tübitak'daki bu oluşum ön ayak olarak bu yukarıda yazdığımı
noktalarda Pardus'u güçlendirmek için iç birimler açabilir ya da gönüllü
yazılımcıları bu yöne teşvik edebilir.

Çok uzun oldu kusura bakmayın, genelde uzun yazanları sevmem aynısını
ben yaptım özür dilerim. Özet olarak şöyle söyliyim. Pardus'u biraz daha
tabana yayabilecek şekilde geliştirirsek belki de zorunlu hale
getirmeden herkesin kullandığı bir işletim sistemi yapmış olabiliriz.

Yazının burasına gelip bana sabreden herkese de ayrıca teşekkürler