[Pardus-kullanicilari] Pardus ve kurumlar.

Necmettin Begiter necmettin.begiter at gmail.com
28 Eki 2007 Paz 23:57:43 EET

On Sunday 28 October 2007 20:48:47 Ünal Özüm wrote:
> Merhabalar..
> Bir ortamda pardus ve kurumlar içerikli bir tartışma yürütülürken...
> Şöyle bir soru ile muhatap oldum.
>
> "ULUSAL İŞLETİM SİSTEMİ" olma iddiasıyla Pardus'u çıkaran TÜBİTAK, bunun
> örneğin neden Milli Eğitim Bakanlığı tarafından kullanılmadığını, MEB'in
> gidip Microsoft ile anlaştığını açıklayabilir mi?
>
> Ya da özerk olduğunu iddia eden TÜBİTAK, bu duruma itiraz edemez miydi?
>
> Beni sorunun birinci bölümü değilde ikinci bölümü daha çok ilgilendirdi.
> Birinci bölüme bir çok cevap verilebilir: Bu soru bakanlığa sorulmalıdır,
> [...]

Pardus Çalışan CD 1.0 sürümünün yayımlanma tarihi 1 Şubat 2005(1), Millî
Eğitim Bakanlığı'nın Microsoft ile "Partners in Learning"(2) anlaşmasını
imzalama tarihi ise 4. İktisat Kongresi sırasında, 22 Haziran 2004(3).
Kurulan CD'nin daha sonra "çıktığı" da düşünüldüğünde, Pardus "çıktığında"
anlaşma zaten yürürlükteydi ve anlaşmayı feshetmek (doğal olarak) maddî kayıp
anlamına gelirdi, ayrıca iki kurum arasında yapılmış bir anlaşmaya üçüncü bir
kurum itiraz edebilir mi, edebilirse ne kadar mantıklı olur, etse bile,
Microsoft'un anlaşmanın gereği olarak sunduklarının yerine kullanılmaya her
yönüyle ve tam manasıyla hazır değilse, hazır olduğunu iddia edebilecek bir
durum yoksa, ya da hazırsa bile teknik destek hizmeti verebilecek işgücü ve
bilgi kaynağı (bununla kastedilen tüm Millî Eğitim Bakanlığı personelinin
Pardus bilgi düzeyidir) yoksa itiraz edilebilir mi? Ayrıca "benim ürünümü
kullansınlar, sonrası gelir" mantığıyla, yani yayılmacı politika izleyerek
çalışan, yayılmak için eğitim kurumlarına (okullara) oluk oluk para akıtan,
ancak şart olarak hazırlanan ürünlerin sadece kendi ürünleri üzerinde düzgün
koşmasını (bu yeni tabir, eskisi çalışmak^_^) şart koşan ve bunun için
yapılması gerekenlerin yapılması için elinden geleni yapan (yanlış
anlaşılmasın, eleştirmek için söylemiyorum, Microsoft'u eleştirmiyorum,
kapitalizmin etik veya ahlak denen kavramın yakınından bile geçmediğini
hepimiz biliyoruz) (örneğin İLSİS, MEBSİS ve diğer bilimum SİS) bir firmaya
karşı, onların ürünlerini (silahlarını) kullanmadan karşı koymak da zordur
(cümle bozuk görünüyor ama üç kere kontrol ettim, sorun yok^_^).

Hazır tam da yeri gelmişken, biraz düşüncelerime yer vermek istiyorum:
Herhangi bir şeyin başka bir şeyin yerini alabilmesi için önce
olgunlaşması, "pişmesi" ve yaygınlaşması gerekir. Şu anda "piyasa"da yüzlerce
dağıtım var, en çok adını duyduklarınız, yüzlerce geliştiricisi olan
dağıtımlar. Peki Pardus'un kaç geliştiricisi var? Wiki'deki listeye(4)
bakarsanız -yanlış saymadıysam- 54, ki bunların büyük çoğunluğu, benim gibi,
gönüllü olarak yardım eden ya da etmeye çalışan, dolayısıyla tam zamanlı
(hattâ yarım zamanlı) olarak bu projede görev alamayan ya da almayan
insanlar. Diyelim ki, geriye 25 tam zamanlı (bu işten para kazanan) insan
kalıyor. Sadece 25 kişinin bu kadar karmaşık, bu kadar uzun soluklu ve bu
kadar kaliteli bir proje ortaya çıkarması, takdire şayan birşeydir. Ancak
heryere ve herkese ulaşmaları mümkün değil. Herşeyi takip etmeleri de. Ama en
önemlisi, UEKAE'nin TÜBİTAK'ın bir alt kuruluşu olduğunu, TÜBİTAK'ın her
yerinde Pardus'un kullanılıyor olmamasının mümkün (hattâ büyük ihtimalle
öyle) olduğunu, Pardus'un yayılmasının zamana ve atılan adımlara bağlı
olduğunu unutmamalı.

1: http://www.pardus.org.tr/hakkimizda.html
2: http://www.microsoft.com/education/partnersinlearning.mspx
3: http://www.meb.gov.tr/haberler/haberayrinti.asp?ID=813