[Pardus-kullanicilari] nvidia

Timuçin Kızılay tim at savaskarsitlari.org
25 Mar 2007 Paz 22:21:14 EEST

Ben bu sessiz donanım işini hemen hemen çözdüm. Media center olarak
kullandığım PC salonda TV sephasının altındaki cam kapaklı dolapta duruyor ve
ayrıca bir monitöre bağlı değil, yalnızca TV çıkışı var. Hem film izleme hem
de mp3 arşivini barında işlerini oldukça güzel yapıyor ve biraz uğraşınca
oldukça sessiz oldu, hatta gecenin sessiz bir saatinde özellikle dikkatle
dinlemeyince sesi duyulmuyor.
Ben bu PC'yi emekliye ayrılmış eski bir AMD Athlon 1200 mhz anakart ile
topladım. En çok sorun çıkaran kısmı cpu'yu sessizleştirmek oldu çünkü cpu
fanı olarak orjinal amd fanı fazlasıyla sesliydi. Ben de zaten eskimiş ve
tozdan gebermiş o fanı söktüm, karaköy'de selanik pasajındaki dükkanlardan
birinden 5 milyona aynı boyda bir fan aldım. Fan biraz daha yavaş dönsün diye
anakart üzerindeki cpu fanı çıkışlarından değil de güç kaynağının
çıkışlarından birindeki 12V ve 5V çıkışlarını kullanarak 12V yerine 7V ile
besledim böylece yavaş dönmeye başladı ve sesi kesildi. 12v ve 5v çıkışlardan
7V elde etmenin yöntemi şöyle: Güç kaynağı kablolarından hard disklere
bağlanan 4'lü kablonun sarı renk olanı 12V, kırmızı renk olanı 5V ve diğer
iki siyah 0V yani topraklama kablosu. 12-5=7 hesabıyla, fan kablolarından
siyah olanı kırmızı kabloya, kırmızı olanı sarı kabloya bağlanacak şekilde
ufak bir kablo operasyonu yapınca olay halloluyor. Bunu kolayca yapmak için
hazır konnektörlü parçalar gördüm ama satın almaya değer bulmadım.
Bu şekilde cpu'nun fazla ısınma tehlikesi var. ben de overclock meraklılarının
yaptığının tersini yaptım, cpu2yu 1200mhz yerine 1000mhz ayarladım ve cpu
voltajını da biraz düşürdüm. Bu şekilde şu anda cpu sıcaklığı 55 derece, tam
yükte 63 falan oluyor, yazın sıcak günlerde bile 65'i geçmedi ki bu amd cpu
ısınmasıyla meşhur bir cpu, şimdiki daha modern cpu'lar ve kaliteli
soğutucular ile bu tür bir işleme gerek kalmaz.
Sessiz PC için en önemli konu fanların çapları. Normal kasalarda çoğunlukla
8mm çapında fan var. aynı soğutma kapasitesi için 92mm fanlı olan kasalarda
büyük olan fan daha yavaş dönmesi yeteceği için daha sessiz oluyor. Bazı
kasalarda 120mm fanlar gördüm, yavaş yavaş dönüyorlar, sesleri duyulmuyor.
Kasanızda fanları değiştirecekseniz takabileceğiniz en büyük boy fanlardan
takıp hızlarını yavaşlatmak bu işin püf noktası oluyor.
PC'nin güç kaynağı fanı da oldukça sesliydi, zaten dandik, kasa ile gelen
sıradan güç kaynağıydı, bunlar hem yeterince kaliteli değil hem de
yaklaşık %50 verimle çalışıyorlar, yani PC bileşenleri 100W güç çekiyorsa
bunlar bu gücü verebilmek için şebekeden 200w kadar güç çekiyorlar kalan gücü
ısıya çevirdikleri için gürültülü bir fan gerekiyor. işin bu aşamasında
paraya kıydım ve %80'den daha verimli çalışabilen yani boşa güç harcayıp ısı
üretmeyen bir güç kaynağı aldım. Bu tür kaliteli güç kaynaklarında arka
tarafta 80mm'lik bir fan yerine kasa içine bakan alt tarafında 120mm fan
bulunuyor, aynı hava akımı için 120mm fanın daha yavaş dönmesi yeteceği için
sessiz oluyorlar. Benim aldığım güç kaynağında içindeki ısıya göre fan hızı
kontrol eden devresi de vardı. PC'nin normal çalışmasında fanın döndüğünü
belli eden hiç bir ses yok ve verimli bir güç kaynağına verdiğim para 24 saat
çalışan bir PC'de elektrik faturasında daha az harcama olarak bana geri
dönmüştür.
Bütün fanların sesleri kısılınca ortaya hard disklerin gürültüsü çıkıyor.
diskler normalde kasaya vidalanırlar ama bu halde disklerin titreşimleri
kasaya iletilip kasa tarafından büyüyor ve gürültü haline geliyor. Ben en
ucuz çözümü seçtim, pazardan 2-3m don lastiği aldım, diski kasa içinde
lastiklerle asılı kalacak şekilde sağlamca bağladım. Disk kasanın metal
yerine değmeyince yaydığı gürültü de azaldı, kasa kapağı kapalıyken bu ses
dışarı çıkmıyor. Geriye bir tek disk işlem yaparken disk kafalarının sesi
kaldı ama o da sürekli ir ses değil, ancak büyük dosyalar kopyalarken falan
ara sıra duyulduğu için sorun olmuyor. normal kullanımda yani film izleme,
mp3 dinleme işlerinde ses çıkmıyor.
Kullandığım kasa da piyada bulunan sıradan bir desktop kasa. kasanın ön
tarafında 92mm'lik bir fan var. bu fan zaten üzerindeki kodlardan anladığım M
kodlu. (fanların üzerinde kodların son haneleri S=slow yani yavaş, M=Medium
yani orta, F=Fast yani hızlı dönen demek, fan alırken bu minik bilgi
aklınızda olsun, F olanlar gürültücü demek aynı zamanda) Bu fan hiçbir ek
işleme gerek bırakmadan zaten sessiz çalışıyordu. Böylece sessiz bir Media
Center PC toplamış oldum. Uzaktan kumanda için 5.25 yuvaya takılan Soundgraph
firmasının ürettiği iMon VFD ürününü kullandım. kasa üzerine takılan
göstergede iki satırda birtakım bilgileri yazıyor ve kasa bir dvd player
görüntüsü veriyor. Ayrıca bir de uzaktan kumandası var, mouse olarak da
kullanılabiliyor, işe yarar bir ürün. Linux desteği de var, www.lirc.org
sitesinde bahsi geçtiği için almıştım zaten. (lirc.org = linux infra red
projesi yani linux kızılötesi uzaktan kumanda projesi).
Bu PC yaklaşık 10 aydır günde 24 saat çalışıyor. Hem salonda TV sephası
altında PC gibi görünmüyor, ortama uyum sağlıyor hem de sesi duyulmuyor. Tek
sorunu bu PC'yi koyduğum TV sephasının altındaki rafların cam kapağı var,
kapalı olduğunda hava akımını engelliyor ve pc içeride çok ısınıyordu. Ben de
rafın arka tarafında bir fan boyunda delik deldim, oraya bir fan takıp
12v'luk fanı yavaş dönmesi için 6V bir adaptör ile besledim böylece bu ısınma
sorunu da çözüldü. CD ya da DVD takmak için kapağı açmam gerekiyor ara sıra
ama genellikle buna üşendiğim için DVD izleyeceğim zaman diğer
bilgisayarımdan DVD'yi hard diske kopyalamak daha kolayıma geliyor.

Bu PC'yi toplarken yalnızca media center PC olsun, salonda evin eğlencesi
olsun demedim, aynı zamanda ev sunucuzu olsun, evdeki diğer iki pc'ye
firewall ve dosya sunucusu hizmeti versin istemiştim. Üzerinde 2 tane
ethernet kartı var, bir tanesi adsl modeme takılı, diğeri içerideki netwörke
bağlı. adsl modeme takılı olan kartta TCP/IP aktif değil, yani internete
bağlı değil, internet bağlantısını vmware server içinde kurduğum ipcop
firewall linux dağıtımı ile sağlıyorum, bu sanal makinadaki iki ethernet
kartı varolan kartlara bridge modunda ayarlı, yani interneti bir karttan alıp
diğer karta yani iç networke dağıtıyor. Yalnızca fazladan 64MB harcıyor ama
web tabanlı yönetimi vs. özelliği nedeniyle böyle ayrı olmaıs işime geldi.
squid proxy ile web sitelerindeki reklam vb. gibi istemediğim içerikleri de
internetten otomatik güncellediği bir liste sayesinde filtreliyor. Trafik
shaping modülleri yüklü ve bu pc'de 24 saat sürekli torrent ve emule
programları çalışsa bile diğer 2 PC'nin internet bağlantısı aksamıyor.

Bu PC şimdilik windows 2000 ile çalışıyor. ATI ekran kartının linux
dertleriyle uğraşmamak için evdeki windows yüklü tek makina olarak kalmıştı.
Dün NVDIA chipli ekran kartı ile değiştirdim. NVIDIA ekran kartlarında TV
çıkış olayı daha sorunsuz olduğu için şimdiye kadar beklemiştim. Gelecek
haftasonunumu o PC'ye linux kurmaya ayırcağım. Ya pardus ya da xubuntu
kurulacak. MytTV ve lirc ile de media center özellikleri çalışacak. Firewall
olarak yine vmware ve ipcop ile devam edeceğim çünkü bir sürü ayar
tanımladım, şu aşamada onları yeniden başka bir dağıtım ile uğraşmak
istemiyorum.

Umarım benim tecrübem bu tür şeyleri deneyecek olanlara faydalı olur.
Çok masraf etmeden kenarda atıl duracak eski bir PC'yi kullanıma sokmuş oldum.
Sessizlik konusunda www.silentpcreview.com sitesi oldukça faydalı, ingilizce
bilenler donanım almadan önce oraya bakarlarsa faydalı olur.

25 Mar 2007 Paz 21:08 tarihinde, Ahmet Özgür Gökalp şunları yazmıştı: