[Pardus-kullanicilari] Dosya Kurulumu

Tayfun YÜĞRÜK tayfunytu at gmail.com
29 Oca 2007 Pzt 22:33:27 EET

tar.gz gibi dosyalardan çıkan kaynak kodlarını kurmaya şu gözle bakmalısın.
genelde 3 adımlı olurlar.
1.adım ./configure ile sistemde programın ihtiyaç duyacağı
kütüphaneler (*.so,*.o) gibi dosyalar var mı kontrolü, bu kontrol
sırasında make dosyaları oluşturulur.
2.adım make, make dediğinde 1.önceki adımda oluşan make dosyaları sıra
ile (sıra ile çünkü her klasörün içinde bir make dosyası oluşur ve
rekürsif şekilde derleme işlemi gerçekleşir. Bu adımdan sonra kurulmak
istenen kaynağın türüne göre çeşitli dosyalar oluşur. Kütüphane ise
*.o,*.so,*.a gibi dosyalar program ise genelde src klasörü altında bir
çalıştırılabilir dosya oluşur.
3.adım make install , 2.adımda oluşan dosyalar /usr/local/lib
/usr/local/bin gibi dizinlere kopyalanır (kurulum denen şeyde aslında
bir kopyala yapıştır). /usr/local/ gibi klasörler sistem klasörü
olduğu için make install komutunu verirken root olman gerekli.

1.adım da genelde parametre girebilirsin ./configure --help dersen
girebileceğin parametreleri görürsün.
3.adım illa gerekli değil, eğer oluşan sadece 1 tan çalıştırılabilir
dosya ise istediğin bir yere elle kopyala yapıştır yapabilirsin.

Son olarak kaynak kodundan kurulum yapmak bir düzen ve takip sistemi
olmadığı için sistemi çöplüğe çevirir. Derleme işleminden sonra
kurulum yerine pisi dosyasını hazırlayabilirsen çok rahat edersin,
kaldırmak,takip etmek vs kolaylaşır.

Kaynak kodundan kurulum zorlu ama eğitici bir iştir, kolay gelsin diyorum.