[Pardus-kullanicilari] Cedega'nýn PiSi paketinin hazýrlanmasý ne kadar doðru?

HAKAN ARIN hakanarin at gmail.com
17 Oca 2007 Çar 00:20:26 EET

Aslında bu tartışmada gördüğüm en önemli nokta şu. Hiç kimse hayatının
herhangi bir döneminde lisanssız yazılım kullandığını iddia etmesin. Bu
çoğumuzun arasıra isteyerek ya da utana sıkıla yaptığı birşey. Problem olan
şey şu, bunun doğru olduğunu iddia etmek. Şimdi size sorarım bir Windows
yazılımını sadece denemek için kaçınız satın aldınız. Tahminim %99'unuz
böyle birşeyi yapmaz. Ama bu bilerek ve tamamen kullanmak amaçlı olarak
insanların bunu kullandığı manasına gelmez.

Buradaki ahlaki sorun bunun doğru olduğunu iddia etmek. Yani siz başkasının
üretmiş olduğu bir ürünü, eseri vb. ne olursa izinsiz kullandığınız sürece
bu normal şartlarda hukuki yönü bir yana gayri ahlaki bir durumdur. En büyük
sorunumuz ise olayın bu yönünü unutup yaptığımızı haklı çıkarmaya
çalışmaktır. Olay öyle hassas bir olayki yanlış birşey söylemek istemiyorum.

Şöyle bir yaklaşımda yapalım. Mesela ben şu anda elimde MacOS X işletim
sistemi olsa Vmware ile kurup nasıl birşey olduğunu denemek isterdim. Bu
insanın içinde olan merak duygusundan da kaynaklanabilmekte. Ama bu beni
MacOS X işletim sistemini(eğer mümkün olsa) lisanssız bir şekilde kullanma
gafletine düşürmemeli. Bu sınırlarda olduğumuz sürece lisans konularında
problem yaşamamamız gerekmekte.

En başta pisi paketi yapımı ile ilgili soruyu soran arkadaşımızın
yaklaşımını bu şekilde değerlendiriyorum. Kendisi birşeyler denemeye
çalışmış. Programı kaynak koddan derlemeye çalışmış ama sorunlar olduğundan
bahsetmiş sonra farklı bir yol denemiş ve bu yöntem ile yapacağının doğru
olup olmadığını sormuş. Olay tamamen bundan ibaret iken ne bu soruyu soranı
yadırgayalım. Nede bu tür soruların sorulmasını sorgulayalım.

Herkese mümkün olduğu kadar lisanslı yazılım kullanmaları dileğiyle
kolaylıklar diliyorum.