[Pardus-kullanicilari] Öneri ==> Pardus nasıl yaygınlaşır?

Erkan Tekman tekman at pardus.org.tr
22 Şub 2007 Per 17:48:58 EET

Bu başlıkla ilgili fikir belirten ve tartışmayı izleyen arkadaşlardan
öncelikle bazı konularda bilgilerini tazelemelerini ve tamamlamalarını rica
edeceğim. Ben kısa özet vereyim, araştırmayı sizler tamamlayın.

22 Şub 2007 Per 16:02 tarihinde, Mehmet Selim İmre şunları yazmıştı:
> bildiğim kadarıyla açık kaynak kodlu işletim sistemleri "paralı" -
> "lisanslı" olmuyor, sadece bazı firmalar kendileri ya özel bir sürüm
> geliştiriyor yada var olan sürüme bir tür teknik destek sağlıyorlar.

* Pardus bir "bedava yazılım" değildir, Pardus bir "özgür yazılım"dır. Bir
yazılımın "özgür" olabilmesi için sağlaması gerekli dört özgürlüğü sağlar.
(Teknik olarak Pardus bir yazılımlar derlemesi olduğundan bu cümle tam doğru
değil, ama araştırırken Linux dağıtımlarının durumunu göreceksiniz nasılsa)

* Pardus "lisanslı" bir yazılımdır, lisansı da bir "özgür yazılım" lisansı
olan GPL Genel Kamu Lisansı'dır. Pardus geliştirici ve kullanıcılarının hak
ve sorumlulukları bu lisans ile belirlenir, ve ayrıca FSEK (Fikir ve Sanat
Eserleri Kanunu) başta olmak üzere TC yasalarının tüm kuralları uygulanır.

* Bu listede (henüz) dillendirilmemiş olmakla birlikte "gün gelir bu Pardus'un
kaynak kodlarını kaparlar" tipi bir inanış tümüyle saçmadır. Gerek GPL'in
koşulları, gerekse Pardus'ta yer alan "özgür yazılım"ların özgürlüklerinin
kaldırılmasının pratik açıdan imkansız oluşu nedeniyle böyle bir şey söz
konusu değildir.

> Özellikle çok PCli ve sunuculu firmalarda bu çok işe yarıyor. Bir gün
> sisteme bişi olsa arayacak adam oluyor. Üstelik Micrasoft tabanlı kurumsal
> çözümlerden daha hesaplı ve şirkete özel kişiselleştirilebiliyor.

* "Özgür yazılım"ların para karşılığı sağlanıyor olmaları GPL'e aykırı değil.
Hatta bu satışı yapanın yazılımın müellifi ya da mümessili olması dahi
gerekmiyor. Ancak "özgür yazılım" şirketlerinin para kazanmaları için tek
yolları yazılım satmak değil. En iyi örnek 4-5 milyar ABD Doları pazar
değerine sahip Linux şirketi Red Hat. Yazılım satmıyorlar, Red Hat "paralı"
değil. Ama para kazanıyorlar. Ayrıca çok sayıda farklı iş modeli de mevcut.

> Mesela
> gelecek linux 38 YTLmiş.. bence gayet güzel. Hoş ben Pardus'un en azından
> home user için olan sürümler ücretsiz kalmalı...

* Pardus projesinin taahhüdü Pardus işletim sisteminin sürekli "özgür yazılım"
olarak kalacağı, bunun ötesinde sürekli internetten ücretsiz sağlanabilir
durumda tutulacağı yönünde. Bu taahhüdü temelinde Pardus işletim sistemi
geliştirme işinin TÜBİTAK tarafından "kamu yararı" içeren bir Ar-Ge faaliyeti
olarak görülmesi yatıyor. Bu noktada vurgulamakta yarar var: Pardus projesi
milli bütçe kaynakları ile değil, TÜBİTAK UEKAE'nin öz geliri (=diğer
projelerden kazandığı paralar) ile destekleniyor.

* Ancak, doğal olarak, bu taahhüt "TÜBİTAK, Pardus ile ilgili her türlü
hizmeti ücretsiz sağlayacak" anlamına gelmiyor. Bireysel ya da kurumsal, söz
konusu hizmet "kamu yararı"nı aşıp "özel yarar" oluşturur duruma gelirse,
yine doğal olarak, bunun TÜBİTAK kaynakları ile (milli bütçeden ya da UEKAE
öz gelirinden) karşılanması anlamlı ve makul olmaktan çıkacaktır.

* TÜBİTAK UEKAE günün birinde Pardus projesini desteklemekten vazgeçerse bu
karardan Pardus kullanıcılarının etkilenmemesi önündeki için en önemli
güvenci GPL lisansı, yani Pardus'un "özgür yazılım" olmasıdır. Projenin
devamını anlamlı ve makul bulan herhangi bir kişi, kuruluş, şirket, dernek,
vakıf, ... o anki kodları alıp geliştirmeye devam edebilecektir. Değişmesi
gerekebilecek tek şey Pardus markasıdır, bunun dışında tüm fikri mülkiyet
zaten GPL yolu ile kamuya maledilmiştir.

İyi araştırmalar

--
Erkan Tekman
TÜBİTAK UEKAE