[Pardus-kullanicilari] Linux'e gecmek istiyorum.. Kurulum & Donanim hakkinda yardimci olur musunuz?..

Ahmet Emre Aladağ aladagemre at gmail.com
13 Ağu 2007 Pzt 14:12:42 EEST

13.08.2007 tarihinde Emre Çetiner <tatenen.4 at gmail.com> yazmış:

> Merhaba!..
>
> Ben Linux'e gecmek isteyen bir windows kullanicisiyim.. Linux hakkinda
> herhangi bir bilgim yok..
> Bu yuzden size soracak bir suru sorum war =) Zaman ayiran herkeze $imdiden
> te$ekkur ederim!..
>
> 1. Bilgisayarimda hem windowsu, hem de bir linux i$letim sistemini ayni
> anda cali$tirabilir miyim?..
> Ornegin / Hard diskimi "C:", "D:" ve "E:" olarak bolumlendirip; "C:" ye
> Linux u, "D:" ye windowsu kurabilir miyim?..
> Bu $ekilde yaptigimda, acili$ta hangi i$letim sistemini acmayi istedigimi
> [...]

C'ye mutlaka Windows'u kurmalısın. D'yi ortak Fat32 bölüm ve E'yi Linux
olarak ayarlayabilirsin. Kurulurken GRUB Açılış Yöneticisini MBR'ye yaz
seçeneği seçili kalırsa(Genelde öyledir) açılışta sana sorar.

2. $u an "D:" surucumde bir cok muzik ve film dosyayi war.. Bunlarin
> silinmesine yol acmadan, "C:" surucusunu nasil 2 parcaya ayiririm?..
> Birinci soruda yazdigim gibi birine Windows, birine Linux kuracagim ya ;)

Ya Yedek alacaksın, ya da PartitionMagic (Windows programı) veya GParted
(çalışan cd ile) programı ile bölümlendirebilirsin. Pardus'un kurulan
CD'sinde de bu işi yapabiliyormuşsun diye duydum ancak nasıl olduğunu tam
bilmiyorum.

3. Linux  kurulacak bolumun dosya sistemi ne olmali? (Fat32 vb.)

ext3. Öntanımlı olarak bu yazar zaten.

4. Iki i$letim sistemini de kurmu$ olmam bilgisayarda herhangi bir karga$aya
> ve soruna yol acar mi?..

Açmaz. İkisi de farklı harddiskmiş gibi gözükür, birbirlerine bulaşmazlar.
Ancak Linux'tan Windows ve Ortak(D) disklerine ulaşabilirsin.

5. http://www.casperstore.net/pinfo.asp?pid=1240
> adresinde ozellikleri yazan bir dizustu bilgisayar kullaniyorum..
> Acaba linux i$letim sistemi driverlarimi tanir mi?.. Kendiliginden
> tanimadigi durumlarda, driverlari nerden bulabilirim?..
> Ornegin / Ekran kartimi tanimayacagini soyleyenler war, kendim nasil
> tanitabilirim?..

Pardus donanım uyumluluğu , ve donanımlarının isimlerini ayrı ayrı pardus
kelimesiyle birlikte aratırsan güzel sonuçlara ulaşabilirsin.

6. Bilgisayarima en uygun Linux hangisidir? (Pardus, Fedora, Ubuntu vb.)

 Bilinmez... Bilgisayarının modeli ni pardus kelimesiyle birlikte aratırsan
googleda, benzer kimselerin karşılaşmış olduğu sorunları bulabilirsin.

7. Cok sik kullandigim Photoshop programini Linux uzerinden cali$tirmam
> mumkun mu?.. Bunun yaninda WarCraft III Linux'ta cali$iyor mu?..
> Eger cali$iyorsa bu oyunu online oynayabilir miyim?..

Oyunu wine ya da cedega(ücretli) ile oynayabilirsin. Ancak windowstaki kadar
hızlı olmalarını bekleme. http://appdb.winehq.org/ adresinde Wine'ın
desteklediği  uygulamalar yazıyor olmalı.

8. Linux'te dosya yukleme nasil yapilir?.. Windows gibi ustune cift
> tiklayarak bir programi yukleyebilir miyim?..
> .tar.gz gibi farkli uzantilari olan dosyalar icin farkli komutlar war
> midir?.. Bu komutlari ogrenebilecegim bir site war mi?..

Pisi dosyalarına çift tıklayarak kurabilirsin ayrıca Paket Yöneticisinden
birkaç tıkla birçok paketi topluca kurabilirsin.

Kolay gelsin.