[Pardus-kullanicilari] Ktorrent hakkinda

Necmettin Begiter necmettin.begiter at gmail.com
17 Nis 2007 Sal 00:11:04 EEST

On Monday 16 April 2007 23:53:22 Orhan Polat wrote:
> Necmettin Bey
> HTTP ve POP3 portlarinin oncelikleri hakkinda biraz daha detayli bilgi
> verirseniz cok iyi olacak.
> Hem ben sorunumu halledeyim hem de diger arkadaslar bu konuda bilgi sahibi
> olsunlar.:)

Router-modem'lerde (yani hem bilgisayarı aynı ağ ortamına koymakta kullanılan
(ağ oluşturan) ve hem de internete bağlanmayı mümkün kılan cihazlarda),
internete giden-internetten gelen paketlerin (veri parçalarının)
önceliklerini ayarlamada kullanılan, QoS (Quality of Service - Servis
kalitesi) denen bir mekanizma bulunur. Bu mekanizma sayesinde belirli bir
kimliği taşıyan paketlerin modem tarafından daha önemli veya daha az önemli
kabul edilmesi sağlanabilir. Bir örnekle açıklamaya çalışayım:

Diyelim ki sizin için MSN Messenger'da sesli ve görüntülü sohbet etmek,
ktorrent ile dosya indirmekten daha önemli. MSN Messenger 3542 (attım)
kapısını (bilgisayarınızdan internete bilmem kaç bin tane kapı varmış gibi
düşünün) kullanır, ktorrent ise 2453 kapısını (bunu da attım). Siz modeme
3542 kapısının önceliği yüksek olsun, 2453 kapısının önceliği düşük olsun
diyebilirsiniz (söyleyince anlamaz tabi, modem arayüzündeki QoS sayfasını
bulup bu ayarları oradan yapmanız gerekir). Bu size şunu sağlar: Eğer MSN
Messenger çalışmıyorsa, ktorrent bütün bağlantınızı alabilir (haldır haldır
indirir), ama siz MSN Messenger'ı açınca, ktorrent pısar ve bir kenara
çekilir, internet bağlantınızın küçük bir dilimiyle yetinmeye çalışır. Sonra
siz MSN Messenger'ı kapatınca yine herşey normale döner. Veya örneğin şunu da
söyleyebilirsiniz modeme o QoS sayfasından: ben Firefox'u açınca (yani port
80, 81, 8080 ve 8081'e yüklenirsem) en yüksek öncelik bunlarda olsun,
ktorrent'in önceliği düşük olsun. Böylece siz bir sayfayı açmaya çalışırken
ktorrent bağlantınızı sömüremez.

Umarım meseleyi anlatabilmişimdir.
Kolay gelsin,
Necmettin