[Pardus-kullanicilari] Ynt: AMD2800

sinan can imamoglu sinancan at gmail.com
19 Mayıs 2006 Cum 18:02:28 EEST

Hepinize merhaba,
Bu listeye yeni katıldım, sorulara yanıt vermek istiyorum:

Aynı sorunu ben de uzun süredir yaşıyorum. Bu bilgisayarı bir buçuk
yıl önce aldım. Dokuz yıldır Linux kullanıyordum ama bu bilgisayarda
en baştan beri ciddi sorunlar yaşıyordum. Çeşitli uygulamalarda anlam
veremediğim biçimde sistem kilitleniyordu, bu bütün ekranın olduğu
gibi kaldığı ve hiçbir fare/tuştakımı girişi yapılaman cins bir
kilitlenme. Özellikle müzik dinlerken oluyordu. Birkaç dağıtımla
denedim hep aynı oldu. Bu yüzden Windows'a dönmek zorunda kaldım. Ama
Windows'ta da benzer ciddi sorunlar yaşıyorum. Bazen mavi ekranda tam
kilitlenme, bazen bilgisayarın kapanması, ve olağanüstü sıklıkla o
anda kullandığım programlardan birinin bellek hatası verip kapanması.
Bu dediklerimin sıklığı gerçekten çok fazla, bütün gün bilgisayar
kullanmam gerektiği zamanlarda günde yedi sekiz kere kapanabiliyor.
Programların (örn. Internet Explorer ve Mozilla Firefox) çökmesi ise
elli kere bile olabiliyor.

İnternet'te bayağı araştırma yaptım, aldığım hata iletisine göre arama
yaptım:
Uncompressing Linux... Ok, booting the kernel.
CPU 0: Machine check exception: 0000000000000004
Bank 4: b200000000070f0f
Kernel panic - not syncing: CPU context corrupt

Sorunun initrd ile ilgili olmasına hiç ihtimal vermiyorum (%100 emin
değilim ama bildiğim kadarıyla böyle). Bu hata mesajı anladığım
kadarıyla daha initrd'e sıra gelmeden doğrudan çekirdek içinde
oluşuyor. Bu mektubun en sonunda bir AMD yetkilisinin mesajını
alıntıladım. Siz de Google'dan yardım alın yararlı bilgiler
alabileceğinizi umuyorum. Öncelikle ısınma, bozuk bellek, bozuk
işlemci, bozuk anakart, vb birçok olasılık var tabii bakmak gerek ama
en önemlisi öncelikle anakarttaki dahili çipleri göz önünde
bulundurun. Alttaki mesaja gelen yanıtta sorunu yaşayan kişi ağ çipini
devre dışı bırakarak sorunu çözmüş. Benzer biçimde ben de ses çipini
devre dışı bırakarak çözdüm gibi. Mavi ekranda bazen ses sürücüsünün
adı geçiyordu. Onun Windows sürücü güncellemesini yaptım ama daha dün
yaptığım için sonucu bilmiyorum. Zaten bu durumda Linux'u etkilemiyor
tabii. Ama BIOS'ta Integrated Peripherals menüsünde AC97 Audio'yu
kapayınca sorun çözüldü gibi. Benim bilgisayarda belirleyici nokta
oydu. Bugün ilk kez denedim AC97 kapanana kadar üstte yazdığım mesajı
alıyordum ama kapayınca güzel çalışmaya başladı şu anda sonunda
Pardus'tan yazıyorum.

Diğer dağıtımların paşa paşa çalışıyor olmasının nedeni, bu hata
denetiminin Linux'a yeni eklenmiş olması olabilir. Ben de denediğim
diğer dağıtımlarda oturum açabildim ama bir süre sonra kilitleniyordu.
Pardus'ta en baştan hata vermesi ("CPU context corrupt"), işlemcinin
sorununu önceden fark etmesi ve uyarması anlamında düşünülebilir ve
sanırım olumlu birşey.

Bu arada Türkçe harfler konusuna da değinmek istiyorum. Türkçe
harfleri görememeniz tamamen Mynet'in uyduruk uyumsuz webmail
yazılımından kaynaklanıyor. Yahoo, Hotmail, Mynet bunların hepsinin
webmail yazılımı standartlara uyumsuz ve bozuk mesajlar gönderiyor,
gelen mesajları da doğru gösteremiyor. Sorun şu, Yahoo ve Hotmail
(.com ABD sürümü olunca) gönderilen bütün iletilerin Content-Type
başlığına iletiyi hangi harf kümesine göre kodladıysa onu yazmak
zorunda olmasına karşın Yahoo us-ascii yazıyor Hotmail ise boş
bırakıyor (ki o da stardarda göre us-ascii anlamına gelir). Türkçe
mesajlar iso-8859-9 ya da utf-8 ile kodlandığından böyle yazınca
uyumlu yazılım kullananlara mesajlar bozuk görünüyor. Benzer biçimde
bunlar gelen mesajları da başlıklarında hangi kodlama yazarsa yazsın
us-ascii olduğunu varsayarak web tarayıcınıza öyle gönderiyor, bu
yüzden Türkçe mesajları bozuk görüyorsunuz. Mynet'te ise, aynı şeyi
us-ascii yerine iso-8859-9 koyarak düşünebiliriz. utf-8 Türkçe
mesajlar da aynı ölçüde geçerli olmasına karşın Mynet buna aykırı
hareket ediyor. Bu sorunun çözümü tabii ki Türkçe harflerimizi
kullanmamak değil uyumsuz ilkel programları kullananların sorunu
kendileri çözmesi. Hotmail sanırım Windows Live Mail adlı yeni
betasında sorunu çözdü (tam hatırlamıyorum). Live Mail'e geçmek için
davetiye gerekiyor. Yahoo bu sorunu yeni betasında çözdü nihayet,
betaya geçmek için yukarıdaki My Account yazısına tıklayın, orada
içerik sağlayıcı ülkeyi United Kingdom yapın. Dikkat: adres
hanesindeki ülkeyi değil! Bundan sonra Yahoo Mail'e dönünce beta
teklifi yapması lazım. Bunu kabul edin. Mynet için şu an yapılabilecek
birşey yok. Gmail ise en baştan beri bütün dil ve kodlamaları mükemmel
biçimde standarda uygun olarak destekliyor Gmail'e geçmenizi öneririm.
Ya da masaüstünde çalışan Mozilla suite, Mozilla Thunderbird, Kmail,
Outlook, Outlook Express gibi yazılımların tamamı da uygundur.

-- Alıntı --
This is a watchdog timer (time-out) error.
The watchdog timer checks for Northbridge
system accesses for which
a response is expected and where no response is received.
If such a condition is detected, the outstanding
access is completed by generating an error response
back to the requestor. A Machine Check Exception may
also be generated if enabled. The MC4 Address info
here is not valid as indicated by the status code.

Some transaction to an I/O device did not complete within
the normal time-out. Likely it was a read of
an I/O register or of an MMIO resource on an I/O device.
The read was likely from an interrupt routine.

First things to consider is switching peripheral add-in cards.
Perhaps starting with the NIC. If you don't have an
add-in NIC card you are perhaps using the NIC built into
the AMD 8111. Try adding in a standard NIC card.
Step thru each on-board device on the motherboard
and disable it and try an external
add-in card instead.

It's about all I can tell you. There may be some way of
getting the kernel to tell you the rip of the last
instruction executed before the MCA. Your case does not
appear to be a precise exception, but, the rip may be
close enough that you can figure out whose interrupt handler
you were in when this error occurred.

] -Rich ...
] AMD Fellow
] richard.brunner at amd com

-- Birinin yanıtı --
I was indeed using the on-board NIC. After disabling it in BIOS and
throwing in an Intel NIC, I've not been able to reproduce the hang
(fingers crossed).
No great loss since the on-board RTL8110S was mediocre performance wise
anyway.

Thanks for your help.

-- Başka ileti --
you can only try not to initialize
some peripherals (IDE, network, display, etc...) by removing their drivers
from the kernel.