[linux-sohbet] Yazilimcilar Meslek Birligi Kurulus Cagrisi

---------

New Message Reply About this list Date view Thread view Subject view Author view Attachment view

From: Mustafa Akgul (akgul@Bilkent.EDU.TR)
Date: Mon 05 Jul 2004 - 01:23:00 EEST


From: "=?iso-8859-9?B?QWtpZiDeaW3+ZWs=?=" <asimsek@papinet.com.tr>
Date: Sun, 4 Jul 2004 19:24:49 +0300

YAZILIMCILAR MESLEK BİRLİĞİ KURULUŞ ÇAĞRISI

   YAZILIMCILAR ve BİLİŞİM ESER SAHİPLERİ MESLEK
BİRLİĞİ KURULUŞ ÇAĞRISI!

   TÜBİDER tarafından yapılan Yazılımcılar
toplantısında ve ardından toplanan Merkez Yönetim Kurulu
toplantısında; 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu'nun
yazılımcılara verdiği Meslek Birliği oluşturma hakkını
kullanarak Yazılımcılar Meslek Birliği kurulmasına karar
verilmiştir.

   Yazılımcılar ve Bilişim Eser Sahipleri meslek
birliği yazılım firmalarının hak ve çıkarlarının
ilgili yasa hükümleri çerçevesinde sahiplenmek ve savunmak
amacıyla kurulacaktır.

   Meslek Birliği kuruluşu için iştigal alanı
yazılım olması ve firmanın ticari sicilinde bunun kayıt
altına alınmış olması yeterlidir.

   Yazılım firmalarını aşağıdaki evrakları
TÜBİDER'e ileterek kurucu olmaya çağırıyoruz. Mevcut durumda
360 firmanın kuruculuk için bir araya gelmesi Meslek Birliğinin
kuruluşu için yeterlidir. Aşağıdaki Kuruculuk Beyanını ve
Kurucu formunu ayrı sayfalar halinde hazırlayarak TÜBİDER'e
gerekli belgelerle birlikte iletiniz.

   Kurucu firmaların tamamlanmasının ardından Meslek
Birliği geçici yönetim kurulunu belirleme aşamasına geçerek,
resmi kuruluş işlemlerini tamamlamak üzere başvuracağız.
Yazımı tamamlanmak üzere olan Meslek Birliği tüzüğü
ayrıca kurucu olmak isteyen firmaların bilgisine sunulacak ve
tüzüğe son hali gelen öneri ve değişiklik isteklerinden
sonra verilecektir.

   Yazılımcılar meslek Birliği kurucusu olacak
firmalardan TÜBİDER'e iletmesi istenen belgeler:

   1. Firma ticari sicil gazetesi fotokopisi

   2-Vergi Levhası fotokopisi

   3. Firma adına temsil yetkisine sahip kişinin imza
sirküsü

   4. Kuruculuk Beyanı( metni aşağıdadır.)

   5- Firma adına temsile yetkili kişinin nüfus
cüzdanı örneği

   TÜBİDER Merkez Yönetim Kurulu

   Ekler:

   1/ Kuruculuk Beyanı

   2/Kurucu Formu

   3/Birlik Tüzüğü

   KURUCULUK BEYANI

   İlgili Makama

   5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu'nun 42.
maddesi gereğince kurulacak olan ve Tüm İlim ve Edebiyat Eserleri
Sahipleri Meslek Birliğine asil üye olma niteliklerini
taşıdığımı, asil üyeliğe hukuki bir engelimin
olmadığını beyan ederim.

   Ad Soyad

   İmza

   Yazılımcılar ve Bilişim Eser Sahipleri Meslek
Birliği Kurucu Formu

   Firma Bilgileri

     Firma Adı(Tam Ünvanı)
    
    
     Ticari Sicile kayıtlı Olduğu Oda
    
    
     Ticari Sicil No
    
    
     Vergi Dairesi
    
    
     Vergi Numarası
    
    

   Firmayı Temsile Yetkili Kişinin

     Adı Soyadı
    
    
     Doğum Yeri
    
    
     Doğum Tarihi
    
    
     Uyruğu
    
    
     İkametgah Adresi
    
    

   Firma Yetkili imzası ve kaşe

   Eki:

   Vergi Levhası fotokopisi

   Ticari Sicil gazetesi fotokopisi

   Faaliyet belgesi

   Nüfus cüzdanı örneği

   Üye asıl üye olma beyan yazısı

   Türkiye Yazılımcılar ve Bilişim Eser Sahipleri
Meslek Birliği TÜZÜĞÜ
   BİRİNCİ BÖLÜM
   Genel Hükümler

   Birliğin Adı, Merkezi ve Faaliyet alanı

   Madde 1- 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanununun
4630 sayılı Kanunla değişik 42 nci maddesi ve "Fikir ve Sanat
Eseri Sahipleri ile Bağlantılı Hak Sahipleri Meslek Birlikleri ve
Federasyonları Hakkında Tüzük" hükümlerine göre merkezi
İstanbul'da olmak üzere Yazılımcılar ve Bilişim Eser
Sahipleri Meslek Birliği adı altında bir meslek birliği
kurulmuştur. Birliğin kısa adı TÜBİSAM'dır
   Bu Meslek Birliği, "Fikir ve Sanat Eseri Sahipleri ile
Bağlantılı Hak Sahipleri Meslek birlikleri ve Federasyonları
Hakkında Tüzük"ün 7 nci maddesi uyarınca İlim ve Edebiyat
Eseri Sahipleri alanında faaliyet gösterir.

   Birliğin Amacı

   Madde 2- Meslek Birliğinin amacı:

   Yazılımcıların ve bilgisayar programları
sahiplerinin mesleki hak ve çıkarlarını korumak,

   Eser sahiplerinin ortak çıkarlarını korumak, 5846
sayılı kanun ile tanınmış hakların idaresini ve takibini,
alınacak ücretlerin tahsilini ve hak sahiplerine
dağıtımını sağlamak,

   Birliğin Kurulması

   Madde 3- Tüzüğün 8 inci maddesinde öngörülen
şartları yerine getirerek Bakanlığa başvuruda bulunan bu
Birlik, söz konusu madde gereğince Bakanlık tarafından izin
verilmesinden sonra faaliyette bulunabilir.
   Bakanlıkça, kuruluş bildirisi ve eklerinde, Birlik
Tüzüğü ve kurucuların hukuki durumlarında mevzuata
aykırılık veya noksanlık belirlendiği takdirde Birlik,
tebliğ tarihinden itibaren 30 gün içinde bu aykırılık veya
noksanlıkları giderir. Aksi halde, Bakanlıkça Birliğin feshi
için genel hükümlere göre dava açılır.

   Geçici Yönetim Kurulu

   Madde 4- Geçici yönetim kurulu Birlik organlarının
oluşmasına kadar Birliğin işlerini yürütür ve Birliği
temsil eder. Ayrıca, üyelik niteliklerine ilişkin ölçütleri
belirler.
   Geçici yönetim kurulu, işlerin gereğine ve
niteliğine göre genel kurula tanınan yetkileri kullanabilir.

   Tüzel Kişilik

   Madde 5- Bu birlik, Bakanlıkça hazırlanan ve Bakanlar
kurulunca onaylanan Tip Statüye uygun biçimde düzenlenmiş
Tüzüğünün eklendiği kuruluş bildirisinin Bakanlığa
verilmesiyle tüzel kişilik kazanır.

   Birliğin ilk Genel Kurul Toplantısı

   Madde 6- Birlik, Bakanlığa başvuru tarihinden ve en
geç faaliyet izni verilmesinden itibaren altı ay içinde ilk genel
kurul toplantısını yapmak ve organlarını oluşturmak
zorundadır. Bu zorunluluğa uyulmaması halinde, birliğin feshi
için bakanlıkça genel hükümlere göre dava açılır.
   İlk genel kurul toplantısının yapılabilmesi için
Tüzükte öngörülen asgari kurucu üye sayısı kadar asıl
üyenin toplantıda hazır bulunması gereklidir.

   Üyelerin Temsili ve Hakların Takibi

    Madde 7- Birlik; kamu kurum ve kuruluşları, gerçek
kişiler ve özel hukuk tüzel kişileri ile ilişkilerinde,
birliğe kayıtlı eser sahiplerinin haklarının takibinde,
üyelerinin devrettikleri haklar çerçevesinde yetkilidir.
   Eser sahipleri, birliğe devretmedikleri haklarını
bireysel olarak takip edebilirler.
   Eser sahipleri Kanunla tanınmış hakları ülke
içinde Tüzük gereğince kurulan birlikler dışında başka
birlik, dernek ve benzeri kuruluşlar tarafından takip edilemez.

   Eser, İcra, Tespit ve Yayınları İzlemek

   Madde 8- Birlik, üyelerine ait fikir ve sanat eserlerinin
kullanılmasını izlemek ve izinsiz kullananlar için gerekli
girişimlerde bulunmakla yükümlüdür.

   Birliğin Faaliyetleri

   Madde 9- Birlik amacına ulaşmak için, mevzuatın
verdiği imkanlar içinde aşağıdaki faaliyetlerde bulunur:
   a) Üyelerin her türlü kurum ve kuruluşlarda
haklarını idare etmek, izlemek, korumak, idari ve yargı
yollarına başvurmak,
   b) Üyelerinin eserlerinin, icralarının, tespitlerinin
ve yayınlarının kullanımından kaynaklanan ücretlerin ve
tazminatların tahsilini sağlamak,
    c) Yurt içinde ve yurt dışında kamu kurum ve
kuruluşları, gerçek ve özel hukuk tüzelkişileri ile idari ve
mesleki ilişkiler kurmak,
   d) Mesleki yayınlar yapmak, üyelerine ve üyeleri
dışındaki kişilere faaliyet alanına ilişkin kurslar açmak,
   e) Üyelerine sosyal tesisler kurmak, lokal açmak ve
bunları işletmek,
   f) Üyeleri için yardım sandığı kurmak ve diğer
sosyal hizmetleri gerçekleştirmek,
   g) Üyelerinin eserlerinin her biçimdeki
nüshalarının ticari amaçlarla kullanılmasını kontrol ve
takip etmek, izinsiz kullanımları önlemek için gerekli
tedbirleri almak,
   h)Üyelerinin eserlerinin kullanımlarına ilişkin
sözleşmelerinin yapılmasına, uygulanmasına ve
anlaşmazlıkların giderilmesine yönelik çalışmalarda
bulunmak ve diğer ilgili alan meslek birlikleri ile işbirliği
yapmak,
   i) Mesleki alanda ulusal ve uluslar arası bilimsel
paneller, kurultaylar düzenlemek,
   j) Türkiye'de üretilen yazılım ve bilgisayar
programlarının yurt içi ve dışında teşvikini,
tanıtımını yapmak.

   k) Kendi alanında fuar, sergi vb etkinlikler
gerçekleştirmek.

   l) Yazılım ve bilgisayar programlarının marka,
lisans ve telif haklarının korunması ve geliştirilmesi konusunda
faaliyette bulunmak,

   m) Yazılımcıların ve Bilgisayar
programcılarının ulusal ve uluslar arası alanda temsil etmek bu
amaçla kurulmuş ulusal ve uluslar arası kuruluşlarla ilişkiler
geliştirmek,

   Meslek Birliğinin Kurucuları

   Madde 10- Birliğin asıl üye olma vasfını haiz ve
tüzükte öngörülen yeter sayıdaki kurucularının ad ve
soyadları, doğum yerleri, doğum tarihleri, meslek veya
sanatları, uyrukları, ikametgahları, nüfus cüzdanı
örnekleri, birliğe asıl üye olabilme niteliklerini
taşıdıklarını gösteren imzalı beyanları ilişikte yer
almaktadır. (Ek 1)

   İKİNCİ BÖLÜM
   Birlik Üyeliği

   Üye Olma Hakkı ve Yükümlülükleri

   Madde 11- Tüzükte öngörülen nitelikleri
taşıyan herkes Birliğe üye olabilir. Üyeler, Tüzüğün
13 üncü ve 14 üncü maddelerinde öngörülen kısıtlamalar
dışında eşit haklara sahiptirler. Hiç kimse Birliğe üye
olmaya veya Birlikte üye kalmaya zorlanamaz. Bu Birliğe üye
olanlar, Tüzük gereğince aynı alanda faaliyet gösteren başka
bir birliğe üye olamazlar. Eser sahipleri, eser çeşitleri
bakımından farklı birliklere üye olabilirler.
   Üyeler, genel kurulca belirtilen giriş ödentisini ve
yıllık ödentiyi ödemekle yükümlüdürler.

   Üyelik Türleri

   Madde 12- Birlikte, asıl üye, yararlanan üye ve fahri
üye olmak üzere 3 tür üyelik vardır.

   Asıl Üye

   Madde 13- Birliğe asıl üye olabilmek için
aşağıdaki nitelikleri taşımak gerekir:
    a) Eser sahibi veya bağlantılı hak sahibi gerçek
yada tüzel kişi olmak
    b) Medeni hakları kullanma ehliyetine sahip olmak,
   c) Birliklerin koyacağı ölçütlere uygun olmak,

   d)Yazılımcı ve/veya bilgisayar programı firması
veya firma yetkilisi olmak

   Yararlanan Üye

   Madde 14- Yararlanan üyeler aşağıda
gösterilmiştir.
   a) Eseri meydana getirmeyen ancak, miras ya da devren
iktisap yoluyla veya doğrudan eserin mali haklarını kullanma
yetkisine sahip olan kişiler,
   b) Medeni haklarını kullanma ehliyetine sahip olmayanlar
adına velileri ya da vasileri.
   Yararlanan üyeler Birlik organlarında görev alamazlar,
oy kullanmamak koşuluyla genel kurula katılabilirler.

   Fahri Üye

   Madde: 15- Birlik mesleki bilgi ve birikiminden yararlanmak
istediği kişileri fahri üye alabilir. Fahri üyeler seçme ve
seçilme hakkına sahip değildirler.

   Üyelik başvurusu ve kabul

   Madde 16- Üye olmak isteyen gerçek ve tüzel kişiler,
Birliğe yazılı olarak başvururlar. Kanunda, Tüzükte ve
Birlik Tüzüğünde öngörülen nitelik ve ölçütleri
taşıyanlar üyeliğe kabul edilirler. Başvurular yönetim
kurulunca karara bağlanır ve başvuru tarihinden itibaren otuz
gün içinde ilgiliye yazı ile duyurulur.
   Üyeliğe kabul edilenler, asıl ve yararlanan üyeler
için ayrı ayrı tutulan deftere sıra numarası ile
yazılırlar.

   Üyelik uyuşmazlığı

   Madde 17- Başvuranın hangi birliğe üye olabileceği
konusunda birlikler arasında çıkacak uyuşmazlıklar, o alanda
kurulmuş olan federasyonca karara bağlanır. Bu alanda federasyon
kurulmamışsa uyuşmazlık Bakanlık kararı ile
çözümlenir. Birlik ile üyeleri arasındaki üyelikle ilgili
uyuşmazlıklar Birlik genel kurulunda çözümlenir.

   Üyeliğin sona ermesi ve ilişkilerin tasfiyesi

   Madde 18- Üyelik, ölüm, tüzelkişiliğin sona
ermesi, üyelikten çekilme ve üyelikten çıkarılma ile sona
erer. Bu durumda, üyelik kaydı yönetim kurulu kararıyla
açıklaması da yapılarak defterden silinir.
   Üyeliği sona erenler ile Birliğin karşılıklı
yükümlülükleri, yetki belgelerinin sonuncusunun süresinin
bitiminden itibaren bir yıl süre ile devam eder.

   Üyelikten Çekilme

   Madde 19- Üyeler, yazılı başvuru ile Birlik
üyeliğinden çekilme isteğinde bulunabilirler.Üyelik, bu
başvuruyla sona erer.

   Üyelikten çıkarma ve itiraz

   Madde 20- Asıl ve yararlanan üyeler aşağıdaki
hallerde yönetim kurulunun önerisi ve haysiyet kurulu kararıyla
üyelikten çıkarılırlar:
   a) Kasıtlı eylem ve davranışlarıyla birliğin
çalışmasına, amaçlarını gerçekleştirmesine engel
olmak,
   b) Yazılı uyarıya rağmen bir yıl süresince
üyelik ödentisini vermemek,
   c) Yetki belgesine aykırı davranışlarını,
yazılı uyarıya rağmen sürdürmek,
   d) Asıl üyeler yönünden, özür bildirmeksizin
arka arkaya üç genel kurul toplantısına katılmamak.
   Çıkarılma kararı noter aracılığıyla yedi
gün içinde ilgiliye bildirilir.

   ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

   Birlik organları

   Madde 21- Birliğin zorunlu organları şunlardır:
    a) Genel Kurul,
    b) Yönetim Kurulu,
    c) Denetleme Kurulu,
   d) Teknik-Bilim Kurulu,
   e) Haysiyet Kurulu.
   Birliğin ihtiyaçları doğrultusunda genel kurul
kararı ile ihtiyari organlar oluşturulabilir. Bu organların
kuruluş şekli ve yetkileri aşağıda gösterilmiştir.
    f) Bilişim Kurulu

   Genel Kurul

   Madde 22- Genel kurul birliklerin asıl üyelerinden
oluşur.

   Genel Kurulun görev ve yetkileri

   Madde 23- Genel kurulun görev ve yetkileri aşağıda
gösterilmiştir:
    a) Yönetim kurulu, denetleme kurulu, teknik-bilim kurulu
ve haysiyet kurulunun asıl ve yedek üyelerini seçmek,
    b) Federasyona katılma kararı almak ve federasyon genel
kuruluna katılacak temsilcileri seçmek,
    c) Üyelik türüne ilişkin uyuşmazlıkları
karara bağlamak,
    d) Bütçe tasarısını görüşmek ve karara
bağlamak,
    e) Kurullarca öngörülen raporları incelemek ve
karara bağlamak,
    f) Yönetim kurulunun hesaplarını incelemek ve ibra
etmek,
    g) Merkez müdürlüğü ile şube açılmasına
veya kapatılmasına karar vermek,
    h) Taşınmaz mal alınması ve satılması, bunlar
üzerinde ayni haklar tesis edilmesi için yönetim kuruluna yetki
vermek,
    i) Birlik tüzüğündeki değişiklik önerileri
ile yönerge önerilerini karara bağlamak,
    j) Giriş ve yıllık ödenti miktarı ile tahsil
olunacak ücret ve tazminatlardan alınacak Birlik payını
belirlemek,
    k) Birliğin aynı amaçlı uluslar arası
kuruluşlara katılması veya bunlarla işbirliği yapması
konularında karar vermek,
    l) Yönetim kurulunun genel kurulda incelenmesini
önerdiği hususları görüşmek ve karara bağlamak,
   m) Üyelik niteliklerine ilişkin ölçütleri
belirlemek,
   n) Eserlerin, izinsiz kullanımı ile ilgili tedbirleri
belirlemek,
   o) Mevzuat ve Birlik tüzüğü ile verilmiş diğer
görevleri yapmak.

   Genel Kurula uygulanacak hükümler

   Madde 24- "Fikir ve Sanat Eseri Sahipleri ile Komşu Hak
Sahipleri Meslek Birlikleri ve Federasyonları Hakkında"
Tüzük'ün "Genel Kurulun toplanması" başlıklı 23 üncü,
"Genel Kurulun toplantıya çağrılması" başlıklı 24
üncü ve "Toplantı yeter sayısı ve yapılış usulü"
başlıklı 25 inci maddeleri hükümleri bu Birlik hakkında da
uygulanır:

   Genel kurulun toplanması

   Madde 24-a) Genel kurulun olağan toplantısı iki
yılda bir, en geç Nisan ayının sonuna kadar birlik
tüzüğü ile belirlenmiş genel merkezin bulunduğu il
merkezinde yapılır.
   Genel kurulun toplantı çağrısı yönetim kurulunca
yapılır. Genel kurul, yönetim kurulu veya denetleme kurulunun
gerekli görmesi ya da birlik asil üyelerinin beşte birinin
yazılı isteği üzerine olağanüstü olarak toplanır.
   Denetleme kurulu veya birlik asil üyelerinin beşte
birinin yazılı isteğine rağmen yönetim kurulu istek
yazısının kendisine ulaştığı günden itibaren otuz gün
içinde genel kurulu olağanüstü toplantıya çağırmazsa,
denetleme kurulunun veya toplantı isteğinde bulunan üyelerin
başvurusu üzerine Bakanlık, yönetim kurulu üye sayısı
kadar asil üyeyi genel kurulu olağanüstü toplantıya
çağırmakla görevlendirir.

   Madde 24-b) Genel kurul toplantısı, genel kurul
üyelerine; toplantının çoğunluk sağlanamadığı takdirde
yapılacak ikinci toplantının yerini, gününü, saatini,
gündemini ve toplantıya katılacak üyelerin adlarını belirten
liste bir yazı ile duyurulur. Çağrı yazısının toplantı
gününden en az 15 gün önce taahhütlü olarak postalanması
veya üyelere imza karşılığında elden verilmesi gerekir.
   Toplantı yeri, günü, saati ve gündemi toplantı
gününden en az on beş gün önce Valiliğe ve Bakanlığa
yazı ile bildirilir. Bu yazıya, toplantıya katılacak üyelerin
listesi de eklenir. Bakanlık toplantıda bir hükümet komiseri
bulundurur.

   Toplantı Yeter Sayısı ve Yapılış Usulü

   Madde 24-c) Genel kurul üye tam sayısının
yarısından bir fazlasıyla toplanır. İlk toplantıda yeter
sayı sağlanamazsa ikinci toplantıda çoğunluk aranmaz. Ancak,
ikinci toplantının yapılabilmesi işin, katılan üye
sayısının, yönetim, denetleme ve haysiyet kurulları asil üye
sayılarının toplamının iki katından az olmaması gerekir.
   Kararlar mevcudun çoğunluğu ile alınır.
   Genel kurul üyeleri bir başka üyeye verdikleri
noterden onaylı vekaletname ile oy kullanabilirler. Her üye ancak
bir üyenin vekaletini alabilir. Yönetim ve denetleme kurulu
üyeleri genel kurulda vekaletname ile temsil edilemez, yönetim ve
denetleme kurulu üyeleri de başka bir üyeyi vekaleten temsil
edemezler.
   Üyeler toplantıya, yönetim kurulunca düzenlenen
genel kurul listesindeki adlarının karşılığını
imzalayarak girerler. Toplantı, yeter sayısının
sağlandığı bir tutanakla belirlendikten sonra, yönetim kurulu
başkanı veya görevlendireceği bir yönetim kurulu üyesi
tarafından açılır.
   Hükümet komiserinin gelmemiş olması ertelenmesini
gerektirmez. Açılıştan sonra toplantıyı yönetmek için
bir başkan, gerekirse yeteri kadar başkan yardımcısı ve en az
iki yazman seçilir. Toplantı, genel kurul başkanı veya
başkanın görevlendirdiği yardımcısı tarafından
yönetilir. Toplantı tutanakları yazmanlarca düzenlenir.
   Tutanaklar, toplantıyı yöneten başkan ve başkan
yardımcısı ve yazmanlarca imzalanır ve yönetim kuruluna
verilir. Genel kurul toplantısında yalnız gündemde yer alan
konular görüşülür. Ancak, toplantıda hazır bulunan
üyelerin en az onda birinin önerisi ve genel kurul kararıyla
gündeme madde eklenebilir.

   Yönetim Kurulu

   Madde 25- Yönetim kurulu genel kurulca asıl üyeler
arasından iki yıl için gizli oyla seçilen dokuz üyeden
oluşur. Ayrıca üye sayısınca yedek üye seçilir.
   Yönetim kurulu, seçimi izleyen üç gün içinde
asıl üyeler arasından bir başkan, bir başkan yardımcısı
ve bir sayman üye seçer.
   Kurul, başkanın yokluğunda yardımcısının
çağrısıyla ayda en az bir kez toplanır.

   Yönetim kurulu toplantı ve karar yeter sayısı

   Madde 26-Yönetim kurulu, en az beş üyeyle toplanır.
Kararlar üye tam sayısının salt çoğunluğuyla alınır.
Mazeretsiz olarak üst üste üç toplantıya katılmayan
üyelerin yönetim kurulu üyeliği düşer.

   Yönetim kurulunun görev ve yetkileri

   Madde 27- Yönetim kurulunun görev ve yetkileri
aşağıda gösterilmiştir:
   a) Eser sahiplerinin ortak çıkarlarını korumak,
haklarının idaresi ve takibi için gerekli çalışmaları
yapmak ve üyelerin haklarına tecavüz durumunda ilgili mercilere
başvurmak,
   b) Genel sekreter ile merkez ve şubelerde çalışacak
personeli görevlendirmek, görevlerine son vermek, bunların
özlük, ücret, sosyal hakları ve çalışma esasları ile
diğer hususlara ilişkin usul ve esasları belirlemek,
   c) Bütçeyi hazırlamak ve genel kurula sunmak,
   d) Birlik tüzüğünde yapılacak değişiklik
önerilerini hazırlamak ve genel kurula sunmak,
   e) Birlikçe tahsil olunacak tazminat ve telif
ücretlerinden kesilecek Birlik payına ve kullanım tarzlarına
ilişkin tarifeleri yapmak ve genel kurula sunmak,
   f) Bir eserin, üzerinde birden fazla hak sahipliği
olduğu durumlarda anlaşmazlık halinde ücret dağıtımına
ilişkin paylaşım yönergesini düzenlemek ve genel kurula
sunmak,
   g) Asıl üyelik, yararlanan üyelik ve aday üyelik
başvurularını karara bağlamak,
   h) Merkezin ve şubelerin çalışma ve işleyişi ile
hak izlemeye ilişkin yönergeleri hazırlamak ve genel kurula
sunmak,
   ı) Birliğin izleyeceği haklar için gerekli olan
sözleşme tipleriyle, eser, icra, tespit veya yayın sahiplerine
yardımcı olmak üzere onların ilgililerle yapacakları
sözleşme tiplerini hazırlamak,
   i) Genel kurul kararlarının ve denetleme kurulu
raporlarının birer örneğinin kurula verilmesini izleyen üç
gün içinde Bakanlığa göndermek,
   j) Kuruluş amaçlarıyla ilgili konularda Bakanlıkla
işbirliği yapmak, Birlikçe gerçekleştirilecek etkinlikleri
Bakanlığa bildirmek,
   k) Kuruluş amaçlarıyla ilgili konularda Bakanlıkla
işbirliği yapmak, Birlikçe gerçekleştirilecek etkinlikleri
Bakanlığa bildirmek,
   l) Kanunun 81 inci maddesi gereğince kurulacak komisyonda
görev alacak Birlik temsilcilerini tespit etmek,
   m) Üyelerin haklarının tecavüze uğraması
halinde, kanunun 75 inci maddesinde öngörülen şikayet yetkisini
kullanmak,
   n) Mevzuat ve Birlik tüzüğüyle önerilen diğer
işleri yapmak.

   Birliğin Temsili

   Madde 28- Birlikler yönetim kurulu başkanı
tarafından temsil edilir.
   Temsil yetkisi, gerektiğinde yönetim kurulu kararıyla
üyelerden bir veya birkaçına devredilebilir.
   Hakların izlenmesinde, birliğin kamu kurum ve
kuruluşlarıyla ve üçüncü kişilerle ilişkilerinde genel
sekretere ve şubelerin en yüksek görevlisine, yönetim kurulu
kararıyla imza yetkisi verilebilir.

   Denetleme Kurulu

   Madde 29- Denetleme Kurulu, genel kurulca asıl üyeler
arasından iki yıl için gizli oyla seçilen en az üç üyeden
oluşur. Ayrıca asıl üye sayısınca yedek üye seçilir.
Denetleme kurulu seçimi izleyen üç gün içinde asıl üyeler
içinden bir başkan seçer.

   Denetleme Kurulunun Görevleri

   Madde 30- Denetleme Kurulu, yönetim kurulunun hesap ve
işlemlerini, Birlik tüzüğünde belirtilen esas ve usullere
göre altı ayı geçmeyen aralıklarla denetler. Sonuçlarını
düzenleyeceği raporlarla yönetim kuruluna, iki yıllık
raporlarla da genel kurula sunar. Denetleme kurulu, raporlarının
bir örneğini de Bakanlığa gönderir.

   Teknik-Bilim Kurulu

   Madde 31-Teknik-bilim kurulu genel kurulca asıl üyeler
arasından iki yıl için gizli oyla seçilen en az üç üyeden
oluşur. Ayrıca asıl üye sayısınca yedek üye seçilir.
Teknik-bilim kurulu, seçimi izleyen üç gün içinde asıl
üyeleri arasından bir başkan seçer.

   Teknik-Bilim Kurulunun Görevleri

   Madde 32- Teknik-bilim kurulu, meslek birliğinin
uzmanlık alanına giren konularda inceleme ve araştırmalar
yapmak, ilgili kurullara önerilerde bulunmak, yönetim kurulunca
incelenmesi istenilen konularda raporlar düzenlemek, bunların bir
örneğini yönetim kuruluna, bir örneğini de denetleme kuruluna
vermek ve Birlik Tüzüğünde belirtilen diğer işleri yapmakla
görevlidir.
   Kurul başkanınca veya kurulca gerekli görülürse
konuyla ilgili kurum ve kuruluşların temsilcileri veya kişiler
bilgi ve görüşleri alınmak üzere kurul toplantılarına
çağırılabilir.

   Haysiyet Kurulu

   Madde 33- Haysiyet kurulu genel kurulca asıl üyeler
arasından iki yıl için gizli oyla seçilen en az üç üyeden
oluşur. Ayrıca asıl üye sayısınca yedek üye seçilir.
Kurul seçimi izleyen üç gün içinde asıl üyeler arasından
bir başkan seçer.

   Haysiyet kurulunun görevleri

   Madde 34- Haysiyet kurulu disiplin yönergesini uygulamakla
görevlidir. Disiplin yönergesi haysiyet kurulunca hazırlanır,
yönetim kurulunca incelenir ve genel kurulca kabul edilir.
   Birlik Tüzüğünde öngörülen hallerde
üyelikten çıkarma cezası ile disiplin yönergesinde
öngörülen diğer disiplin cezaları haysiyet kurulunca verilir.
   Birlik haysiyet kurullarının kararlarına karşı
yedi gün içinde federasyon haysiyet kurullarına itiraz edebilir.
   İtiraz olunmayan haysiyet kurulu kararlarına karşı
yargı yolu açıktır.

   Yayın Kurulu

   Madde 35- Yayın Kurulu, Genel Kurulca asıl üyeler
arasından iki yıl için gizli oyla seçilen en az üç üyeden
oluşur. Ayrıca asıl üye sayısınca yedek üye seçilir.
Kurul, seçimi izleyen üç gün içinde asıl üyeler
arasından bir başkan seçer.

   Yayın Kurulu'nun Görevleri

   Madde 36- Yayın Kurulu, Meslek Birliği'nin yayın
faaliyetleri ile ilgili projeler üretir, tekliflerde bulunur, bülten
vs. yayınları hazırlar. Yazılı ve görsel basınla ilgili
irtibatları kurar, yayın sözleşmelerinin hazırlanmasında
görev alır.

   Bilişim Kurulu:

   Madde 36- Bilişim Kurulu, Genel Kurulca asıl üyeler
arasından iki yıl için gizli oyla seçilen en az üç üyeden
oluşur. Ayrıca asıl üye sayısınca yedek üye seçilir.
Kurul, seçimi izleyen üç gün içinde asıl üyeler
arasından bir başkan seçer.

   Bilişim Kurulu'nun Görevleri:

   Madde 37- Bilişim alanındaki Bilgisayar programları,
veri tabanları ve Web siteleri ile ilgili telif hakları konusunda
çalışmalar yaparak görüş ve tekliflerini Yönetim
Kurulu'na bildirir. Bilişim sektöründen yapılacak üyelik
başvurularının değerlendirilmesi konusunda Yönetim Kurulu'na
yardımcı olur.

   Birlik organlarına seçilenlerin bildirilmesi

   Madde 38- Birliğin organlarına seçilen asıl ve yedek
üyelerin ad ve soyadları, baba adları, doğum yerleri, doğum
tarihleri, meslek ve ikametgahları, seçimleri izleyen yedi gün
içinde yönetim kurulu başkanınca Bakanlığa ve valiliğe,
valilikçe de İçişleri Bakanlığına yazı ile bildirilir.

   Merkez Müdürlüğü ve şubeler

   Madde 39- Birlik, ihtiyaçları doğrultusunda yönetim
kurulunun önerisi ve genel kurulun kararıyla şube açabilir.
Şubeler kendi bölgelerindeki üyelerle Birlik merkezi arasındaki
bağlantıyı sağlarlar.
   Şubelerde çalıştırılacak personel, Birlik
personeli statüsündedir.
   Birlik, ayrıca genel sekretere bağlı bir merkez
müdürlüğü kurabilir. Merkez müdürlüğü, yönetim
kurulunun önerisi ve genel kurulun kararı ile kurulur. Burada
çalıştırılacak personelin sayısı ve ücretleri genel
kurul kararıyla belirlenir.

   DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

   Mali Hükümler

   Hesap dönemi

   Madde 40- Birliğin ilk hesap günü, bu birliğin
kurulduğu günden başlar, genel kurulca bütçesinin kabulüyle
sona erer.
   Birliğin hesap dönemi, Ocak ayının birinci
gününden başlamak üzere bir takvim yılıdır.

   Birliğin Gelirleri

   Madde 41- Birlik gelirleri aşağıda gösterilmiştir:
   a) Üyelerden alınacak giriş ödentileri ve yıllık
ödentiler,
   b) Mali hakların tahsilinden elde edilen gelirlerden
kesilecek Birlik payları,
   c) Yayın gelirleri,
   d) Birlikçe tahsil olunacak tazminat bedellerinden
kesilecek Birlik payları,
   e) Bağışlardan ve ölüme bağlı tasarruflardan
elde edilen gelirler,
   f) Faiz, Hazine Bonosu ve Devlet Tahvili gelirleri
   g) Diğer gelirler.

   Yetki Belgesi

   Madde 42- Üyelerin yetki belgesinde belirttiği
eserlerine ilişkin mali haklarının takibi ile ücretlerinin
tahsili ve dağıtımı Birlik tarafından yapılır.
   Bunun için üyeler, kanunun 20 nci maddesi uyarınca ve
değişik 80 inci maddesi çerçevesinde Bakanlıkça
çıkarılan yönetmelikle belirlenen genel esaslara uygun bir yetki
belgesini birliğe verirler. Bu Yetki Belgesinde üyelerin mali
haklarının adli makamlar ve icra müdürlüklerinde takibi ve
hukuki gereklerin yerine getirilmesine ilişkin açık yetki verilir.

   Sözleşmelerde göz önünde bulundurulacak kriterler

   Madde 43- Birlik, aldığı yetki belgeleri
çerçevesinde eserlerin kullanımına ve tarifelere ilişkin
sözleşmeleri yaparken:
   a) Eserlerin topluma yaygın bir şekilde iletiminde
devamlılık sağlanması,
   b) Ulusal ve uluslar arası uygulamalar dikkate alınarak,
eserlerin yayınlarda kullanımı karşılığı ödenecek
ücretlerin makul seviyede belirlenmesi,
   c) Rekabeti bozucu şartların oluşturulmaması,
   d) Yayın kuruluşunun yayın alanı (ulusal,
bölgesel, yerel) ve izleyici/dinleyici sayısı,
   e) Eserlerin kullanım sıklığı,
   f) Pazar oranı,
   g) Kullanılan her eser başına bir ücret.,
   h) Sabit ücret

   ı) Saniye ve dakika bazında birim ücret,
   gibi ölçütleri göz önünde bulundurur.
   Yukarıdaki ölçütler esas alınarak,
kullanıcılar ile ilgili alan meslek birlikleri arasında
yapılacak sözleşmelerde, ödemelerin yapılacağı yer ile
meslek birlikleri arasındaki paylaşım esas ve usulleri
gösterilir.

   Uyuşmazlıkların çözümü

   Madde 44- Birlik ile yayın kuruluşları arasında
yapılan sözleşmelerde, taraflar arasında sözleşmenin
uygulanmasından doğabilecek uyuşmazlıkların tahkim yoluyla
veya oluşturulacak uzlaştırma kurulu aracılığıyla
çözümlenmesi öngörülebilir.

   Dağıtım

   Madde 45- Birlikçe tahsil olunan ücretler, Birlik payı
düşüldükten sonra yılda dört kez, tazminat bedelleri ise,
tahsil giderleri ile Birlik payı düşüldükten sonra tahsilini
izleyen onbeş gün içinde hak sahiplerine ödenir.
   Ücret ve tazminat bedellerinin dağıtımına
ilişkin ödeme planları üçer aylık dönemler halinde
Bakanlığa bildirilir.

   Kurul üyelerine ve görevlilere yapılacak ödemeler

   Madde 46- Yönetim, denetleme, teknik-bilim ve haysiyet
kurullarına katılan üyelere, her toplantı günü için,
toplantıların sonunda düzenlenecek tutanak esas alınarak huzur
hakkı, merkez dışından gelen üyelere ayrıca yolluk ve
gündelik verilir.
   Huzur hakkı, yolluk ve gündeliklerin miktarı genel
kurul kararıyla belirlenir.

   BEŞİNCİ BÖLÜM
   Birlik Tüzel Kişiliğinin Sona Ermesi

   Fesih, kendiliğinden dağılmış sayılma ve tasfiye

   Madde 47- "Fikir ve Sanat Eseri Sahipleri ile Komşu Hak
Sahipler Meslek Birlikleri ve Federasyonları Hakkında Tüzük"
ün "Genel Kurul kararıyla fesih" başlıklı 43 üncü,
"Mahkeme kararıyla fesih" başlıklı 44 üncü, "Kendiliğinden
dağılmış sayılma" başlıklı 45 inci ve "Tasfiye"
başlıklı 46 ncı madde hükümleri bu Birlik için de
uygulanır:

   Genel kurul kararıyla fesih

   Madde 47-a) Birlik genel kurulu, katılan üye
sayısının üçte ikisinin oyu ile birliğin feshine karar
verebilir. Fesih kararı, genel kurul divan başkanı tarafından
beş gün içinde Valiliğe, Kültür ve İçişleri
Bakanlıklarına bildirilir.

   Mahkeme kararıyla fesih

   Madde 47-b) Birliklerce:
   a) Bakanlığın 8 inci madde gereğince yapılan
yazılı istemine rağmen kuruluş bildirisi ve eklerindeki Kanuna
aykırılık ve noksanlıklar otuz gün içinde giderilmezse,
   b) 9 uncu madde gereğince faaliyet izninin verildiği
tarihten itibaren altı ay içinde ilk genel kurul toplantısı
yapılmaz ve organları oluşturulmazsa,
   Bakanlıkça, birliğin feshi için birlik merkezinin
bulunduğu yer mahkemesinde genel hükümlere göre dava
açılır.

   Kendiliğinden dağılmış sayılma

   Madde 47-c) Acze düşen veya Tüzüğün 25 inci
maddesinde öngörülen yeter sayının sağlanamaması nedeniyle
üst üste iki olağan genel kurul toplantısı yapılamazsa
Birlik, kendiliğinden dağılmış sayılır. Durum, Valilikçe
Kültür ve İçişleri Bakanlıklarına bildirilir.

   Tasfiye
   Madde 47-d) Tüzel kişiliği sona eren birliğin mal
varlığı derneklerin tasfiyesindeki usullere göre tasfiye olunur.
Tüzüğünde aksine hüküm yoksa veya genel kurulca aksine karar
verilmemişse, kalan mallar, amacı birliğin amacına uygun kamu
kurumuna verilir.

   ALTINCI BÖLÜM
   Çeşitli Hükümler

   Defter ve kayıtlar

   Madde 48- Birlik, aşağıda gösterilen defterleri
tutmak zorundadır:
      a) Asıl üye defteri,
      b) Yararlanan üye defteri,
      c) Yönetim Kurulu karar defteri,
      d) Gelen ve giden evrak defterleri,
      e) Gelir ve gider defteri,
      f) Bütçe, kesin hesap ve bilanço defteri,
      g) Demirbaş defteri
   Birlik çalışma ve hizmetlerinin gerektirdiği başka
defter ve kayıtların tutulmasına yönetim kurulunca karar
verilebilir.
   Defterlerin sıra numarası taşıması ve noterce
onaylanması zorunludur.

   Eserlerin bir örneğinin birliğe verilmesi

   Madde 49- Birliğe üye olanlar, hakların idaresini
verdikleri eserin bir örneğini, birlikçe hazırlanan bildirime
bağlı olarak tesis edilecek arşiv için birliğe vermek
zorundadır.
   Birlik oluşturacağı arşiv için kendi alanlarında
faaliyet gösteren kamu tüzelkişileri ve özel hukuk
tüzelkişileri ile işbirliği yapabilir.

   YEDİNCİ BÖLÜM
   Son Hükümler

   Uluslar arası Kuruluşlarla İlişkiler

   Madde 50- Birlik yurt dışındaki aynı amaçlı kamu
kurum ve kuruluşlarıyla gerçek ve özel hukuk tüzel kişi ve
kurumlarıyla işbirliği yapabilir. Bu işbirliği sonucunda
yapılacak protokoller Bakanlığa bildirilir.
   Birliğin uluslar arası meslek birliklerine üye
olması ilgili mevzuat çerçevesinde izin verilmesine
bağlıdır.

   Bakanlığın Denetimi

   Madde 51- Birlik idari ve mali yönden Bakanlığın
denetimine tabidir. Birliğin yönetim yerleri, şubeleri ve her
çeşit eklentileri, defterleri, hesap ve işlemleri Bakanlık
tarafından her zaman denetlenebilir.
   Denetleme sırasında, denetim yapmakla
görevlendirilenler tarafından istenecek her türlü defter, belge
ve yazıların, Birlik yetkilileri tarafından gösterilmesi veya
verilmesi, kasa veya veznenin kontrol ettirilmesi, yönetim yerleri,
şubeler ve eklentilerine girme isteminin yerine getirilmesi
zorunludur.
   İşlemlerde usulsüzlük görülmesi, sahtecilik veya
inancı kötüye kullanma suçlarının işlendiğinin tespiti
halinde, ilgililer hakkında Cumhuriyet Savcılığına suç
duyurusunda bulunur.
   Yapılan denetimin sonucu, Bakanlık tarafından
Birliğe yazı ile bildirilir.

   Bakanlık Gözlemcisi

   Madde 52- Birliğin genel kurul toplantılarında
Bakanlık, bir temsilcisini gözlemci olarak görevlendirebilir.

   İlgili mevzuat

   Madde 53- Bu Tüzük'te hüküm bulunmayan hallerde
"Fikir ve Sanat Eseri Sahipleri ile Komşu Hak Sahipleri Meslek
Birlikleri ve Federasyonları Hakkında Tüzük" hükümleri
uygulanır.

   Yönergeler

   Madde 54- Birlik, Tüzükte öngörülen yönergeleri
genel kurul dışındaki zorunlu organların oluşmasından
sonraki altı ay içinde yürürlüğe koyar.

   Yürürlük

   Madde 55- Bu Tüzük, Genel Kurul'da onaylandıktan sonra
yürürlüğe girer.

   Yürütme:

   Madde 56- Bu Tüzük hükümlerini Genel Kurul adına
TÜBİSAM Yönetim Kurulu yürütür.

---
   
     TÜBİDER Bilişim Sektörü Derneği
     Sivritaş Sok. Kanat Apt. No:8 K:4 D:11
     Mecidiyeköy/İSTANBUL
     Tel: (212) 288 62 76, (212) 288 62 77
     Fax: (212) 211 20 64
     tubider@tubider.org.tr
     www.tubider.org.tr

linux-sohbet listesinden cikmak ve tum listeci islemleri icin http://liste.linux.org.tr/ adresini kullanabilirsiniz. Bu listeden cikmak icin <a href="mailto:linux-sohbet-request@liste.linux.org.tr?Subject=unsubscribe">tiklayiniz</a>


New Message Reply About this list Date view Thread view Subject view Author view Attachment view

---------

Bu arsiv hypermail 2.1.2 tarafindan uretilmistir.