[Linux] Re: linux silah degil

From: Sancar Saran (saran@linux.ktg.com.tr)
Date: Wed 30 May 2001 - 12:05:37 EEST

On Tue, 29 May 2001, Baris Simsek wrote:

Selamlar,

> Yigidi oldur hakkini ver.

 M$'ta yigit sifati vermek ne kadar dogru olur tartisilir tabiki.

> [...]
>
> Bu listede microsoft'tan birileri yok yada konusmaya cekiniyorlar.
> Ama su an bizim linux oyle linux boyle dememiz tipki siyasi olaylarda
> oldugu gibi (fransa ermeni tasarisini kabul ettiginde davrandigimiz gibi)
> nefsimizi tatminden oteye gitmez. O zaman da "ya fransa nasil yapar bunu,
> vay hain" falan dedik. Bayrak yaktik yumurta attik. Ama kimse Turkiye'nin
> disardsan nasil gorundugunu dusunmedi. Icerdeki turkiye'yi anlatmak icin
> bir caba gostermedi. Kac tane Turkiye'yi tanitan site var? Turk Turke
> konusuyorduk o zaman. Simdi de linux'cu linux'cu.

Ne alakasi var hocam TR in Durumuyla Linux un durumu karsitmanin. M$ tan
hic kimse gelip burda bisi diyemez. Ben M$ kullanip memnun olan oldugunu
sanmiyorum. Ha tabi sole tipler var. Iste guzide bir kurumumuzun IT
patronu olarak gimis 5 milyon dolari M$ a yatirmis. E heralde bu amca
tutupta biz ne halt ettik demez. Ama bu amcada gelip burda bizimle fikir
yaristirmaz. Cunku eline mouse klavyeyi alip tek bir teknik isle urasmaz
ole amcalar.

> [...]
> bence basarili cozumlerinden cok felsefesinde aramaliyiz. Ayrica UNIX'ler
> Linux'un arkasinda degil ancak Linux'un mantigi UNIX'ten geliyor. UNIX'i
> uretenlerin ise interneti uretenler oldugunu unutmayin. UNIX zaten
> internet demek. Buradan bir guc geliyor. Microsoft 1995'den sonra bunlari
> eklemek zorunda kaldi. Cunku daha once internet onemli degildi. Siz de
> takdir edersiniz ki tek kullanici icin uretilmis microsoft'a cok
> kullanicilik eklemek herseyi bastan yazmak demedi. microsoft bunu yapmaya
> belki cekindi ve surekli yamalarla geldi. Cunku pazara gec kalacakti.

Objektif yada subjektif olarak karsi tarafi dinlemiyorum. Niye dinliyecem
kardesim ya. Ne zorum var dinlemek icin. M$ bugun beni ne kadar dinliyorki
ben M$ tu dinliyecegim. Alsin BSA sini cekilsin gitsin. Karsi tarafi
dinlemekmis. Karis taraf dedigin senin temel dayanagin olan GPL lisansi
kanun disi yapmak icin lobi ustune lobi yaparken sen tutmus burda karsi
tarafi dinlemekten bahsediyorsun. Ne dinleyecem ya, ben ve diger bir suru
insan Lisans ucreti odeyerek Windows platformu urunu alan insanlar surekli
sikayet ediyor. M$ ne kadarini dinliyor saniyorsun. Ben bir gunde
GNU/Linux u olmadim kardesim. Digerleride ole. Kimse bisi cicekli
yollardan gecirip buraya getirmedi. Hepimiz kaziya kaziya geldik. Havanda
su dovmek icin bagirip cagirmiyoruz. Bilgi birikimlerimize dayanarak,
odedigimiz paranin beklentilerimize karsilik vermemesi nedeni ile
M$ karsiti gorus belirtiyoruz. Neden SUN icin benzer bir tepki yok?

Gates ve sirketine edindigi basari, satis yetenegi, PC
kullanimini bu derecede yayginlestirdigi icin saygim var. Kolay seyler
degil bunlar. Ancak sirket olarak, tavir olarak, urun kalitesi olarak
Tasvib etmiyorum. Urun fiyatlari, Pazarlama taktikler dahasi urunlerinin
bana cektirdikleri yuzunden de hayatimin sonuna kadar nefret
edecegim.(Tabi bu kisisel bir sebep digerleri ne dusunur bilemem)

Ben isimi severek yaparim, bu kahrolasi M$ beni isimden nefret ettirme
noktasina kadar getirmisti.

> Yani olay cok boyutlu. Linux windows'u dover'e kadar dusurmeye
> gerek yok. Linux'u da dovenlerin oldugunu unutmayin. Hem bazi kimseler
> neden degerini dahi bilemeyecegi birseyi elestiriyor? Bir seyin baska
> birseyi tartmasi icin daha agir olmasi gerekir. Agir olmadigimiz konularda
> lutfen olculu konusalim.

Sen neden bahsediyorsun sevgili arkadasim. GNU/Linux Microsoft cok tan
evire cevir dovmus kepazeye cevirmistir. Sen Dunyanin en buyuk yazilim
sirketi olarak tut 1 milyar dolar gelistirme, 100 milyon dolarlik reklam
butcesine sahip olan urun gelistir. Dunyanin en buyuk Yazilim sirketi
ol. Sonrada gel bir gurup bagimsiz programcinin bedavaya yazidigi isletim
sistemi karsisinda pazar kaybet.

IDC raporlarina gore SATILAN LISANSLAR BAZINDA Linux Server alaninda
ikinci siradadir. Sorun bakalim kendinize bu yil yada gecen yil install
etiginiz Linux lar icin kac tane BOX aldiniz.

> Linux guzel bir felsefe. Olaya bu acidan bakip sadece bu felsefeye
> gore davranin. Burada Microsoft aleyhine bu kadar yazi yazilmasi bence
> Linux'culere yakismiyor. Eski linux'culerin bu konuda daha cok duyarli
> oldugunu goruyuroum. Linux felsefesini ozumsemek lazim diyorum.

A evet haklisin, Felsefeyi ozumleyeceksin. eger is sadece acik kaynak
kodlu yazilim ise neden BSD takilmiyoruz ?. BSD kullanan kankalara gore
bizim sisteme gore daha iyi calisiyor. Bende onlara tum
samimiyetimle inaniyorum.

Unutmamak lazimki GPL lisans sadece acik kaynak kodu yayimlamak icin
gelistirilmemistir. GPL lisans insanlari buyuk monopollerden korumak icin
gelistirilmistir. Bu gun M$ GNU/Linux a karsi bir sey yapamiyorsa sebebi
GPL Lisansin muhtesemligidir. Microsofta bir monopol olduguna gore bizimle
catismasi son derece dogaldir. GPL lisans insalari M$ gibi firmalardan
korur. Kisaca GPL lisans CATISMAK ICINDIR.

Kazik kadar bir yazilim devininde inanlarin cikar gozetmeksizin yazimis
oldugu bir isletim sistemi hakkinda bu derecede hakis ve netsentsiz
beyanda bulunmamasi gerekir.

Herseyden once bizler kisi olarak, kullanici olarak para odeyerek satin
aldigimiz M$ urunleri hakkinda fikir beyan ediyoruz. Bizler M$
musterisiyiz. M$ konusunda istedigimiz gibi konusabiliriz. Para oduyoruz.
Dahasi biz kisiler olarak, Dunyanin en buyuk yazilim firmasi olan M$ tan
cok ama cok daha durustuz.

M$ otursun once biz musterilerini memnun edicek cozumler
gelistirsin. Kimse ondan yalan yanlis benchmarklar, kafa karistirici
karalayici aciklamalar, bir birine uyumsuz kahrolasi dosya
formatlari istemedi. Eger musterilerinin GNU / Linux a
kaymasini istemiyorsa Monopol olacagina ADAM OLSUN.

> Teknik fikirleriniz havada ucussun. Ama yorumlarinizi bu kadar on
> plana cikarmayin bence. Linux microsoft'a haddini bildirmek icin
> gelistirilmiyor. Bunu bazi kimseler anlasin.

A bu konuda haklisin. Ancak sanirim burda sosyojik bir unsur var.
Yani ortada konusulacak teknik problem kalmayinca oturup bu tur seyler
konusuyoruz. Neden acaba :) Sanirim ihtiyac. Insanlarin digerlerinin zor
durumlarini gorup onlara yardim etmesi bir ihtiyac sanirim.

> p.s: kimseye karsi yazmadim. bir etik betimleme yaptim sadece haddime
> dusmeyerek. Ama liste amacindan cikmaya basladi. Liste admini hala yeni
> liste acmak konusundaki fikirlerini bildirmedi.
>
> - barI$ -

Bi ps te benden: SGI Intel Itanium Bazli ilk urununu acikladi.
Red Hat Linux ta RH 7.1 in Itanium versiyonunu acikladi.

Sevgiler.