[Linux] Re: [TurkeyHighTech] Fw: Linux gercekte bedava degil !!!

From: Can Balioglu (cbalioglu@hotmail.com)
Date: Tue 29 May 2001 - 11:25:51 EEST

Selçuk Bey selamlar!

Linuxta kendinizi nasıl geliştirirsiniz sorusuyla başlarsak. Bu listede
eminin benden çok daha tecrübeli unix sistemlerde yıllarını geçirmiş
arkadaşlar var. Ama bu işin kesin bir yöntemi yok. En başta sabırlı
olmalısınız. Eğer uzun süredir windows nt ve 9x sistemlerde çalışmışsanız
bir unix (veya linux) makinanın karşısına geçtiğinizde ilk başta biraz
affallarsınız. Bir floppy veya cd'yi okutmak için bile mount etmeniz
gerektiğini öğrendiğinizde veya çoğu zaman windows'ta tek klikle
halledebileceğiniz bişey için size çince gibi gözüken birbirine pipe'lanmış
bir komutlar zinciri gördüğünüzde bu mu yani unix deyip durdukları ben bu
işleri iki dakkada hallediyorum diye bilirsiniz. Ama sabırlı olun :) Unix'in
asıl gücünü görmek için ilk baştaki acemilik devresini aşmanız gerekiyor. Bu
arada yapmanız gereken. Eğer linux için konuşuyorsak eğer hiç bilginiz yoksa
Linux Documentation Project kapsamında başlangıçtan ileri düzeye kadar
kurulumdan sistem güvenliğine kadar bir çok kitap makale ve howto
bulabilirsiniz. Bunları o anki ihtiyacınıza göre okumanız gerekiyor. Ama
unix ortamında size hiç bişey tepside sunulmuyor windowstaki gibi. Eğer
birşeyi daha önce kullanmadıysanız bilmiyorsanız gelipte size bi hede hödö
wizard'ı yardım etmiyor. Oturup konuyla ilgili howto'ları okumanız ve
uğraşmanız gerekiyor. Ama bilgisayarı seven birisi içinde belki unixin
güzelliği burda. Eğer kitap istiyorum derseniz ve nt'de tecrübeniz varsa
size giriş kitabı olarak Mark Minasi "Linux for Windows NT/2000
Administrators" kitabını tavsiye ederim. Nt bilen birinin çok kısa zamanda
her ne kadar sırf linux demek yanlış olsada unix'e alışmanızda çok yardımcı
olacağı kesin. Bu kitapta bind'tan tutun ipchains'e kadar her konuda giriş
bulabilirsiniz. Uzmanlaşmak istediğiniz bir dalda da daha sonra gidip daha
ileri düzey referanslara başvurabilirsiniz.

Almanyada çalışma konusuna gelince. Şu an iş açığı son derece fazla ve
pazarda ister nt bilin ister unix, linux her ne olursa mutlaka iş bulma
olanığınız var. Ama benim fikrimi sorarsanız linux öğrenin.
Kullanmayacaksanız bile artılarını eksilerini öğrenin. Ilerde size birisi
gelipte ben şirketimi internete açmak istiyorum dediğinde ve sizden bir
fiyat çıkarmanızı istediğinde. Diğerleri bir mail server için binlerce
dolarlık fiyat çıkarırken siz linuxu, her ne kadar işiniz microsoft ürünleri
olsada, işe yamayabilir bir sendmail kurar ve adamın abuk bir exchange
server için binlerce dolar yerine 30 dolara bu işi halletmesini
sağlayabilirsiniz. ee bundan kazançlı çıkacak olanda siz olursunuz dolaylı
olarak :) Kısaca burda ne bilseniz sizin için bir avantaj ama olmazsa olmaz
diyebileceğiniz pek birşey yok. Umarım yardımcı olabilmişimdir. İyi
çalışmalar!