[Linux] Re: MS Stratejileri

From: Gorkem Cetin (gorkem@gelecek.com.tr)
Date: Sat 19 May 2001 - 13:44:29 EEST

Merhaba,

David Chapel eski bir "open source" savunucusu olamaz. Olsa dahi fikrinden
vazgecmekle iyi yapmis. Sen acik kaynak kodlu bir yazilim uretiyorsun ve
baskalarinin bundan para kazanmasindan gocunuyorsun. Safsata.. Genome'a
aykiri.. Bu turler olsa olsa "libos serbest yazilimci" olurlar.=20

Benzer FUD (fear, uncertainty, doubt) icerikli mektuplar piyasada girla.
SuSE'nin kullanici listesi ucreti bir kisim kurumlar tarafindan belirlenen
hibrid Linux+Windows kullanicilariyla dolu. "Cok denedim, ama olmadi.
Windows'a geri donuyorum". "Linux iyi bir sey degil, hem Word de yok".
"Akademik lisansli bir urun alirim, hic olmazsa ugrasmam". Komplo teorisi
mi? Iki kez dusunun.

Size Red Hat'in kasasindaki "nakit" parayi soyleyeyim: 330 milyon dolar.
Peki MS? Yaklasik 24 milyar dolar. Henuz dunyanin 6 ayri ulkesinde subesi
olan bir Linux firmasiyla Microsoft'u kiyaslamak mumkun degil. Sadece
kasadaki para miktarini dusunurseniz biri digerinin ~100 kati. Aksini
dusunmek saflik olurdu.

Serbest yazilim modelini bir vucuda benzetin. Her organin ayri ayri islevi
vardir. Belki kolunuz yoksa bir sekilde yasantinizi surdurursunuz,
kulaksizken en fazla duymazsiniz. Ama beyin ve kalp eksikligi sizi aninda
oteki dunyaya goturur. Serbest yazilimda da bu isler boyle gidiyor.
Yoresellikten ulusalliga dogru giden bir hiyerarsi var. Tali savascilar
adini verebilecegimiz serbest yazilim ureten programcilar, aslinda beyin
ve kalbin yasamasina yardimci oluyorlar. Vucudu ayakta tutan temel
organlar da bunlar. Onlar olmadan ne kol, ne de vucudun daha az onem
gerektiren hic bir bolgesi calismaz..

Ote yandan, hic bir serbest yazilim yazari Chapel gibi d=FCz dusunmez. Onla=
uretir ve urettikleriyle mutlu olurlar. SuSE, Mandrake, Red Hat, Caldera
olmadan ortaya sunduklari urunlerin hic bir anlami olmadiginin
bilincindedirler. Bu programcilarin en buyuk motivasyon kaynagi,
isimlerinin bir sekilde duyurulmasidir, kendilerinden, yaptiklarindan
takdirle soz edilmesidir. Ote yandan, yaptigi calismayi bir adim ileriye
goturup bu konuda ek kazanc saglayanlar da yok degildir. Hepsine saygiyla
yaklasiriz. Ama Chapel gibi sig davranmayiz.

Birakin ticaret alaninda kim ne yaparsa yapsin. David Chapel gibi
dusunenler her zaman cikacak, ortaligi bulandirmaya devam edecek, bir
kisim firmalardan aldigi subvansiyonel primlerle chart'lara Red Hat'in
kutu satislarindan ne kadar gelir elde ettigini yazacak, ya da serbest
yazilimcilarin ne kadar aptal, enayi oldugundan bahsedecek. Tarihte Chapel
turevlerinin halki galeyena getirme cabalarinin sonu hep engizisyon
mahkemelerinde bitti.

Bu listedekilerin asli gorevi de insanoglunun bu tur versiyonlarina karsi
vurdumduymazliga gelmek olmalidir. Cevremizi 'dogrularla'
bilinclendirdigimiz surece sonuc kacinilmaz, yeter ki kendimize guvenelim.

Iyi calismalar
Gorkem
Gelecek A.S