[Linux] Re: Debian

From: Imran Geriskovan (imran.geriskovan@ims.com.tr)
Date: Thu 19 Jul 2001 - 12:50:28 EEST

> rpm tabanli olanlarda farkli mi?

Değil tabi. Ama paket yönetimi daha güvenli ve sistem butunluğunu
çok fazla gayrete ihtiyaç duymadan idame ettici nitelikte.
Özellikle sık upgrade işe çok yarıyor.
Yönetici üzerinden ciddi yük alıyor.
Tabii bende elimi sokucam diyorsanız bu hala mumkun.

Bu arada rpm, tgz, compile-install seçenekleride hala kullanılabilir Debian'da.

> gene de rpm'den cok farkli gorunmedi bana... Saydiginiz platformlardan
> bir kismi
> cok ender kullaniyor olacagim platformlar ve dogrusu onlar icin
> .deb'lerin hazir
> olmasi "bayilacagim" bir ozellik degil...

Teorik olarak önemli bir özellik.
Ama pratik olarak şu an çok fazla insana
katma değer sağladığı söylenemez.
Ama önemli bir Debian ARGE aktivitesi olduğu ısrarla
vurgulamak isterim.

> bu ilginc... ama tumuyle farkli bir konu...

Bu da hala tam olarak halka inmiş özellik değil.
Ama önemsiz değil.

> otomatik kismini bosverin, her zaman tehlikeli... :-) Dependency sorunu
> ile ugrasmiyorsunuz cunku dependent paketleri "otomatik" cekip kuruyor
> degil mi? :)

> bu guzelmis...

Eveeettt.
Şunu rahatlıkla söylebilirim.:
Sandığınızdan çok çok daha höş ve önemli bu.
Otomatik çekip kurma ilk önce ürkünç gelebilir insanlara.
Ama debian in stable kolunu takip ettiğiniz sürece (ki "apt" a
stable, unstable, testing gibi kolları kullanması söyleyebilirsiniz)
tamamen guvendesiniz. Bu arada hiçbir şekilde sizin bir t anında onaylamamış
olduğunuz paketler sisteme gelmez, guncellenmez bunlar üzerinde yaptığınız
manuel düzenlemeler bilginiz haricinde override edilmez.
Zaman yatırımınızı korur.

> kullaninca... :-)

LSB (linux standard base) yi takip eder debian.
Yurt dışında LSB nin linux kritik başarı faktörü olduğu konusunda
fikir birliği var.

Buna katılmıyorum.
İsteyen istediğini kullanma serbestisine sahip.
Bunu engellebilecek bir yapı yok Debian da.
Sizin adınıza için bir karar alınmış değil orada.
Amaç her zaman herkese hitap eden esnekliğin korunması.

En sıkı kuralların bile kullanıcılar tarafından override edilebilmesi mümkün.
Ama benim kişisel tecrübeme göre bu düşünülmüş noktaların dışına çıkmam her zaman
bana ek iş olarak dönmüştür. O çoğunlukla zaman "A ulan bu herifler bunun için böyle
yapmış." deyip geri döndüm.

Ama haklı olduğunuz noktalarda Debian geliştirme sürecine katılıp
ihtiyacınız olan ve çoğunluğada faydası olabilecek değişklikleri
dağıtıma sokma şansınız var.

Böylece akıntıya kürek çekmeden yaptıklarınız ve yine zaman yatırımınızı
emin ellere sunarak korumuş oluyorsunuz.

Turkuaz ın geliştilme sürecinde dağıtımın RedHat olarak seçiminde
muhalefetim olmuştu. Yaptıklarınızın devamlılığını garantilecek
bir yapınız varmı diye?

Yaparız edersiz dendi.

Yanlış anlaşılmasın herkes o noktada çok iyi işi çıkardı.
Ama sonra....

Halbuki çalışmalar bu dağıtıma entegre olacak şekilde yapılsa idi
hem grubun üzerindeki iş yükü azalacak hemde devamlılık sağlanacaktı.

> bence bu cok abartili; sorun hepsinde cikabilir. Hem iyi sistem
> yoneticisi
> direk dosyalari minciklayip arac kullanmayabilir...

Katılıyorum.

> cok goreli bir yorum...

Evet. Göreceli.
RPM in kalitesi adamına göre değişir.
Ama deb lerin kalitesi debbuilder yazılımın ve Debian Politikası
garantisi altındadır.
Fark burada.

> Uzun liste icin zaman ayirip bizi bilgilendirdiginiz icin tesekkur
> ederiz; ellerinize saglik...

Dahada yazmak mümkün.
Ama sonrayada saklayalım.

Imran