[Linux] Re: Debian

From: Murat Demirten (murat@debian.org)
Date: Wed 18 Jul 2001 - 19:55:06 EEST

Selam,

Dediginiz gibi Linux dagitimlari arasinda cok fazla fark yok. Sordugunuz
soruya ben neden Debian kullaniyorum seklinde cevap verebilirim ancak. Neden:

- herseyden once yeni bir surume upgrade Debian'da cok kolay, makineyi kernel
updateleri disinda asla reboot etmek zorunda kalmiyorum.
- Su an .deb paketler 13 farkli mimari icin
hazir(i386,ia64,m68k,sparc,alpha,powerpc,arm,sparc64,mips,mipsel,hppa,s390,SuperH).
Eger bir sparc64 server alacaksam onda da ayni sistemimi kurabilecegim,
heterojen networkler icin bir arti puan.
- Mutlaka Linux kernel'i kullanmak zorunda degilim. Su an Hurd eksikliklerine
ragmen bayagi calisiyor. FreeBSD ve OpenBSD kernel'larini kullanan Debian
dagitimlari da olusturulacak yakin gelecekte.
- Paket yonetim sistemi diger dagitimlarin cok onunde. apt-get ile paket
kurulum,guncelleme,guvenlik yamalari cok kolay, istenirse otomatik bir
sekilde yapilabiliyor. Hic bir zaman dependency sorunlari ile ugrasmak
zorunda kalmiyorum.
- dpkg programina bayiliyorum :) --repack parametresi ile birden fazla server
kurarken kazandiginiz zamani dusunun.
- Standartlara maximum uygunluk saglanmaya calisiliyor. Sistemde nerede ne
var elimle koymus gibi biliyorum.
- Her sey text-based dusunulmus, linuxconf gibi programlara hic bir zaman
sicak bakilmiyor ve bu programlarin cikardigi sorunlardan da kurtuluyorum :)
Makineyi konsoldan yonetmekle uzaktan yonetmem arasinda hic bir fark yok.
- .deb paketlerini ilgili programi sik kullanan kisiler yaptiklari icin
genelde rpm'lerden daha kaliteli oluyorlar kanimca.
- Yeni bir surum cikmadan once uzunca bir test asamasindan geciliyor ve
stable calismayan programlar dagitima konmuyor. Ayrica programlarin en son
cikan versiyonlari degil, en stable versiyonlari dagitim icerisine aliniyor.
- Pico editoru lisans sorunu yuzunden default olarak gelmiyor ve boylece
Emacs ogreniyorsunuz, sonra Emacs sayesinde hayatiniz kolaylasiyor :)

Bu listeyi kucuk ayrintilarla daha cok uzatabilirim. Isin ozu Debian
projesinin bir urunu olan Debian GNU/Linux'un arkasindaki felsefeyi
seviyorum, herseyiyle free olan ve kesinlikle kar amaci gutmeyen bir dagitimi
kullanmaktan da zevk aliyorum.

Iyi Calismalar,

Murat Demirten <murat@debian.org>
The biggest still the best...http://www.debian.org