[Linux] Bir panelden izlenimler...

From: Serdar KOYLU (serdarkoylu@yahoo.com)
Date: Mon 16 Jul 2001 - 14:56:02 EEST

Gectigimiz hafta icersinde, "Yazilim sirketlerinin acik koda bakisi ve
Java vs." konulu bir panele konusmaci olarak katildim. Pek fazla vakitm
olmamasi, Sun, MS, HP ve IBM temsilcilerinin mevcut olmasi beni
tartismanin odagini "Java'ya doner, MS C# ile Java'nin tahtina goz
dikip, .NET'i saglamlastirmak ister" seklinde motive etti. Oysa
tartisma Linux etrafinda dondu durdu. Bende dogrusu itiraf edeyim ki,
biraz hazirliksiz yakalandim.
Panelde gordugum en guzel sey, Sun, IBM ve HP'nin Linux icin yorumlari
oldu. 2 saatten fazla Linux ile ugrasmadigina kanaat ettigim
temsilciler, bire bir ayni kelimelerle olmasa da "Linux cep
telefonundan, mainframelere kadar entegrasyonu saglayacak bir
elementtir. Biz Linux'a guveniyoruz, destegimizi devam ettirecegiz,
Linux burada soylenen dezavantajlarini birer birer asacaktir" seklinde
ozetlenebilecek gorusler sundular. MS, Linux'tan cok GPL lisansina
catti. Orada tartisma mahalle kavgasina donmesin diye uzerine gitmedim,
BSD lisansini savunuyordu acik acik. Ama en ilginc gelisme
korfezbank'tan gelen bir dinleyicinin sorusuyla yasandi, "Acik kodlu
program aliyoruz, bir sure sonra kodu degistirip kendi ihtiyaclarimiza
uygun hale getiriyoruz, fakat bu noktadan sonra programi aldigimiz yer
artik destek veremiyor, elimiz kolumuz bagli kaliyor" manasinda bir
ornek verdi. Arkasindan hemen herkes "Uygulamalar icin acik kod uygun
degildir noktasinda bulustu. Biraz uyku sersemligi, biraz malum
avareligim ile konu baska tarafa dallanmadan her seyi soyleyemedim.
Boyle oldu :(

Bir baska ilginc soru ise bir telekom calisanindan geldi. "Bana
performans garantisi verirmisiniz ? Kesintiye ugrarsam, zararimi telafi
edermisiniz ?" gibi iki soru sordu. MS yutkundu. Digerleri biraz
geveledi, ben acik acik "Bana su islemci, bu sistem vs. demezseniz,
dilediginiz sure icin dilediginiz performans ve %100 availability'i
garanti ederim. Acik kod, bana bu imkani saglar. Ben nerden bileyim
Windows 2000'nin neresinde nasil bir bocek oldugunu ? Acik kod kullanan
bu garantiyi verir. " seklinde cevapladim. Aldigim yanitsa ilgincti:
"Ornegin bir yil sonra senin ortadan kaybolmayacagini nerden bileyim."
Ornekleyerek bir cevap vermek isterken, konu gene kaydi gitti :(

MS, "Linux bir ticari model olarak basariya ulasamaz", "Linux ile para
kazanilmaz", "Linux programciligi yapmak insana hamalliktan baska bir
sey vermez", "Bu etkiler nedeniyle Linux bir yere gelemez" diyordu.
Oradan uc arkadas, Enderunix'ci dostlarimiz cikti. Efsane dediler,
Postaci dediler, Basilix dediler, Bizim yazdigimiz QmailLDAPAdmin
dediler.. MS biraz sustu. Ben "Peki bu hale nasil geldik, bakin biz
variz ve buradayiz, Bu devler (HP, IBM, IRIX, Sun vs.) bizi tanidilar.
Madem bu model bir yere ulasamazdi, biz neden buradayiz ?" sorusunu
sordum. Dogal olarak cevap gelmedi.

MS Temsilcisi acik acik sunu soyledi, sona dogru. "Bu isler teknoloji
yeterliligi degil, pazar yeterliligi ile olculur. Piyasada Linux
yeterince yaygin degil. Mesela Apache cok yaygin, bizim urunumuz bu
nedenle basarili olamadi, gittik IIS'i bu yuzden bedava yaptik."

O panele katilan bizden de arkadaslar vardi; eksik kaldigim, yanlis
yorumladigim yerler varsa savunma-cg'den yazarlarsa tartisalim. Bu
sorulara birer cevap uretelim. Panelde yaptigim hatalar vs. varsa
bilelimde tekrar etmesin. Bence kisa donemde boyle tartismalari daha
cok yasayacagiz. Konudan tum Linux camiasi haberdar olsun diyerek bir
nushada Linux listesine yolluyorum, fakat cevaplari savunma-cg'de
verirsek daha guzel olur.

Bu arada frontsite'in Almanya'da 20 dakikada yaziliminizdaki sorununuzu
cozmeyi taahhut ettigi geldi aklima. Destek yok diyenlere bu cevabi
verdim ve "Frontsite simdi Turkiye'de, 4 saat gibi bir sure veriyor,
fakat cok yakinda Almanya'daki standardi getireceklerini soyluyorlar"
dedim. Umarim yanlis soylememisimdir. Birde sormadan orada bunlari
soylemis olmak, belki Murat'a (KOC) haksizlik ve/veya saygisizlik olmus
olabilir. Umarim oyle hissediyorsa buyukluk edip beni bagislar.

Bir hayli hararetli bir tartisma oldu. Masaya yumrugumuzu vurduk ama,
sade elimizimi acittik, yoksa cikan ses birilerini uyandirirmi ? Bunu
zaman gosterecek.
HP, yarin "Benden de X milyon dolar yatirim, al sevimli penguen"
diyebilir. Sun ve IBM zaten belli. Orada piyasayi iyi gozetleyen bu
temsilci arkadaslardan edindiklerim, Linux'un yarinlarina cok daha
umutla bakmama neden oldu. Su anki bolunme ve cogalma hizimiz (sayi
olarak degil, yenilik ve uygulamalar olarak), bizim buyume devrinde
oldugumuzu gosteriyor. Demekki buyuyunce millet altimizda kalip
ezilecek, kuculecek. Olmadik bir kansere veya baska bir garabete
kapilmazsak, bu hizla yakinda Linux'u top-listlerde best-seller olarak
gorebilecegiz gibime geliyor. Hayirli olsun..

Saygi ve sevgiler..