[Linux] Re: _[Linux]_Re:_SERİ_KABLO_İLE_OLURMU

From: Serdar KOYLU (serdarkoylu@yahoo.com)
Date: Wed 11 Jul 2001 - 17:49:26 EEST

Selamlar..

Ethernet ciktiktan sonra, ureticiler "Benim kartim senin kartini doger,
benim yongam seninkini ezer" rekabeti icinde, zaman icinde standardin
yazdigindan cok daha iyi kartlar urettiler. Pek cogumuz havyayi eline
alip ugrasmadigindan, ethernet kartinin (10Mbit) overclock
yapilmayacagini dusunuruz. Oysa 20 MHz kristali cikarip 33 MHz kristal
takinca, bir de chip'e sogutucu, hat filtre kondansatorlerini biraz
kucultunce, ayni kart guzel guzel 16 MBit ile calisiyor (RTL8029
Tabanli). Ama kablo boyu iki misli kisaliyor, cunku CD suresi 9.6
mikrosn'den, 4.8 mikrosn'ye dusuyor. Fakat Point-to-point olarak bir
top UTP kabloyu denedim, sorun filan cikmadi. Elbette her iki makinede
de ayni sekilde overclock kartlar olmali. Yoksa bu uzun kablo
metoduyla, araya bir HUB vs. koyarak, 3 terminalli bile normal ethernet
erisimini yapamazsiniz.

Peki neden bu kadar emin konusuyorum. Osiloskoplarla, Darbe
ureteclerine pasif distorsiyon uretecleri vs. ekleyerek yaptigim sahra
olcumlerinin sonuclari boyle. Genelde yeni teknoloji kartlarin
toleranslari hat kaybini karsiliyor. Fakat 100 MBit icin ayni seyi
soyleyemem..

Peki arkadasin isi olurmu ? Olmaz. Cunku tarif ettigi kablo, o mesafede
bir transformator gibi davranir. TX hattindan yolladigi bilgi, RX
hattindan buyuk ihtimalle ters fazda geri alinir. Buda kartlari
sasirtir, cikis katini yukler, boylece seviye kaybi yasanir. Arada bir
izolator lazim. Iste o nedenle, diger maillerde, iki tane iki canli ucu
olan koaksiyel kablo diyorum.

Gene bir kuyuya bir tas attim. Fakat soyle soyleyeyim. Dandik bakir tel
uzerinden, 3-4 km'ye 2-3 MBit hizla calisan DSL modemlerin uretim bandi
kalitesiyle, guncel ethernet kartlarinin uretim bandi ayni kalitede.
Eger kablo (media) sartlarini biraz daha iyilestirirseniz, ayni
ethernet karti cok daha uzak mesafelerde calisabilir. Kosul ne ?
Oncelikle bus topolojisi kesinlikle olmaz. Carpismalari
engelleyemezsiniz. Mutlaka RX ve TX icin ayri hat kullanmak
zorundasiniz. Bunu saglarsaniz, standardin 3-4 katindan itibaren mesafe
artislari saglayabilirsiniz. 305 m OK. Fakat 500 m denemedigim icin
soyleyemiyorum, ama 100 MBit'i 185 M tasiyan UTP kablo, eger ortalikta
guclu parazit ureticiler yoksa, belki 500 m 10 MBit tasiyabilir.
Olcmek, biraz carpip bolmek lazim. Veya denemek. Su an imkanim yok. Ya
tutarsa ? 100 MBit bir karti alip 10 MBit'e zorlayarak calistirsiniz,
UTP kabloyu cekseniz, belki calisir, dener cevap veririrsiniz.

Saygi ve sevgiler..