[LINUX:24531] Re: lilo

From: Hakan SAVAŞAN (hsavasan@superonline.com)
Date: Sun 28 Jan 2001 - 03:32:12 EET

Merhaba,

Aslında hata mesajının ne olduğunu yazsaydınız daha iyi olurdu. Ama ben size
kısaca neler yapılabileceğini anlatayım.

1. Bence diskinizi fdisk ile bölümlendirmeniz ve tüm bölümlere low-level
format atmanız daha iyi olur. Bunun için bilgisayarınızı windows veya dosta
hazırlanmış bir sistem disketi ile açıp komut satırından fdisk programını
çalıştırmanız gerekiyor. Ancak buradaki problem fdisk programının Microsoft
tarafından tam olarak dökümente edilmemiş olması. Eğer bu konuda pek
tecrübeli değilseniz bilen biriyle bu işlemleri yapmanızda yarar var.

2. İşletim sistemlerinin kurulumu aşamasında (yine bence) ilk olarak
windowsu kurmanız iyi olur. Microsoftun klasik bir geleneği olarak çoğu MS
işletim sistemi (NT için kesinlikle), her ne kadar aksi söylenmesede,
kendisini mbr (master boot record)'nin bulunduğu kısıma kurmak ister ve
kurulum esnasında da mbr üzerine yazar. Yani önce linux'u yükleseniz bile
windowsu yükledikten sonra sistemi linux sistem disketi ile açıp lilo'yu
tekrar yüklemeniz gerekecektir. Ayrıca linux sabit diskinizin son
bölümlerine kurulduğunda daha iyi performansla çalışacaktır. Bu şartlar
altında diskinizi aşağıdaki şekilde bölümleyebilirsiniz:

c: (windows ) 500 MB /dev/hda1
Linux swap 32 - 64 MB /dev/hda2
Linux Native Kalan /dev/hda3

3. Bölümlemeyi yaptıktan sonra önce windowsu daha sonrada linux'u
kurabilirsiniz. Linux kurulumu esnasında sistem disketi oluşturma aşamasını
aman es geçmeyin. Herhangi bir problem çıkacağını sanmıyorum.

NOT : Eğer özel bir sebebiniz yoksa ve ulaşabiliyorsanız daha güncel bir
linux sürümünü tercih edin derim. RedHat, 6.0'ın üzerine 6.1 - 6.2 ve 7
sürümlerini çıkardı. Özellikle 7 sürümü kurulum esnasında oldukça kullanıcı
dostu bir arayüz sunuyor ve pekçok ayarı size zahmet vermeden kolayca
yapıyor. Tabi tüm bunları kendim RedHat kullandığım için söylüyorum. Siz
yinede benim söylediklerimle yetinmeyin ve etrafınızdaki linux
kullanıcılarına sorun yada en iyisi internette biraz dolaşıp kendi zevkinize
en uygun olan linux dağıtımını bulun.

Aramıza hoş geldiniz. Başta işler zor gelebilir ancak sistemin yapısını
anladıkça ve linux dünyasının ne kadar zengin ve yaratıcı olduğuna şahit
oldukça sizde ne kadar doğru bir seçim yaptığınızı anlayacaksınız.

Kolay gelsin.

Hakan SAVAŞAN.