[LINUX:24433] Re: [LINUX:24421] donanım hk.

From: Hakan SAVAŞAN (hsavasan@superonline.com)
Date: Fri 26 Jan 2001 - 01:57:45 EET

----- Original Message -----
From: "hayati akbulut" <hayatiakbulut@yahoo.com>
To: "Multiple recipients of list LINUX" <linux@listweb.bilkent.edu.tr>
Sent: Thursday, January 25, 2001 7:09 PM
Subject: [LINUX:24421] donanım hk.

Selamlar,
Ben RedHat kullanıyorum ama sanırım farkeden pek birşey olmaz.

> 1. Ekran kartım onboard i815. Linux bunu kurulurken
> otomatik gördü ama çözünürlük yoktu. "Xconfigurator
> --expert" komutu ile ve biraz ugraşarak çözünürlüğü
> yükselttim fakat renk derinliğini ayarlayamadım.
> (denetim masasının linux karşılığı olan ikon benim
> masa üstümde yok.) REnk derinliğini nasıl ayarlarım?

Geleceğin hangisini kullandığını bilmiyorum. Uygun olan komutla X sunucuyu
başlatın.

X Sürümü komut
-------------------- ------------------------
XFree86 3.3.x: startx -- -bpp 16
XFree86 4.x: startx -depth 16 -fbbpp 16

Ekran kartınız yeterli hafızaya sahipse ( ki artık bu konuda pek problem
yaşanmıyor) !6 yerine 24 veya 32 yi de deneyebilirsiniz. Aslında
Xconfigurator bu konuda gerekli ayarlamaları yapıp sürekli kullanmayı
istediğiniz renk derinliğinde grafik ekranın açılmasını sağlıyor.

> 2. Ses kartım 128 vibra "sndconfig" komutu verince
> seskartınız "şu" diyor "peki" diyorum
> "desteklemiyorum" diyor. "sndconfig --noprobe"
> komutunu verince seçenekler veriyor hiç biri benimki
> değil olanları deniyorum "şimdi denemek için bir ses
> dosyası çalınacak diyor ve hata veriyor. Ses kartını
> nasıl ayarlarım?
Öncelikle Sabit diskinizde Windows 95/98/me gibi bu listedekilerin hiçte
hoşlanmadıkları fakat onsuzda yapamadıklarıikinci bir işletim sisteminizin
olduğunu varsayıyorum. Ses kartınızın kullandığı kaynakları :
Ayarlar ->Denetim Masası ->Sistem->Aygıt Yöneticisi->Ses Video ve Oyun
Denetleyicileri->Ses kartınızın adı tabından bir kenara not edin.
Bunlar aşağıda belirtilen özelliklerdir:
Giriş/Çıkış aralığı (I/O)
Kesme İsteği (IRQ)
Doğrudan Bellek Erişimi (DMA)
Daha sonra linuxda sndconfig ile ilgili programa girip kartınıza uyan bazı
sürücüleri deneyip bulmanız gerekiyor. Bunun yeterli olacağını sanıyorum.
Başaramazsanız tabiki linuxta çare tükenmez , bildirirseniz başka yollar
deneriz.

> 3. Modemim datron 56k PCI winmodem değil bunu nasıl
> tanıtırım?
Bu en zor işlerden biri işte - ya da bana öyle geliyor. (öncelikle PCI
modeminizin gerçekten on-board hardware controller'ı varmı bir kez daha
kontrol edin) Bende datron PCI modem kullanıyorum ve linux altında
çalışmıyor.
http://www.linmodems.org/ sitesine bir göz atın orada yeterli kaynak
bulabilirsiniz.
Tabiki en geçerli kaynak Linux Modem HOWTO.

> 4. Lilo açılışta çıkmıyor. Gelecek destekten bir
> arkadaş "şu satıra lba32 yaz" dedi (c: 3gb den büyük)
> yazdım ve lilo komutunu verdim hala lilo yüklenmiyor.
> Linuxu sistem disketi ile açıyorum. Lilo yu nasıl
> düzeltirim?

Öncelikle c:'ye windows yüklediyseniz ileride başınız ağrıyabilir. Çünkü ilk
bölümlenme şişmeye başladıkça işletim sisteminizin gittikçe yavaşladığını
hissetmeye başlayacaksınız ve bu yavaşlık bir süre sonra dayanılmaz bir hal
alacak. Önerim C:'yi 1GB civarına indirmeniz (windows için ideali 800 MB
derler ama) Fakat bu sadece öneri çünkü eğer elinizde ticari olarak satılan
bir bölümleme yazılımı yoksa fdisk ile bunu yapmak bütün herşeyi (linux
dahil) tekrar yüklemek anlamına geliyor.
Lilo'ya gelince, sanıyorum gelecek linux içinde (eğer gerçekten RedHat
tabanlı ise) linuxconf kurulum esnasında yükleniyordur. linuxconf'u
çalıştırarak lilo ayarlarını tekrar yapmayı deneyin.

> 5. Birde demin dediğim gibi denetim masasının linux
> karşılığı olan ikon bende yok nasıl getiririm?

Bu konuya gelecek linux kullanan arkadaşlar daha iyi cevap verebilirler
çünkü ben pek anlayamadım.

Tüm bunların size yardımcı olmasını diliyorum.
İyi günler.
Hakan SAVAŞAN.