[LINUX:23608] Re: Istanbu Linux Grubu Toplantısı

From: Serdar KOYLU (skoylu@altavista.com)
Date: Fri 05 Jan 2001 - 18:04:10 EET

On Thu, 04 January 2001, Umut Gökbayrak wrote:

> Merhaba,
> Kafalarda belirmedigine inandigim sorunlardan bazilarini tartisalim mi
> birlikte?
>

> bunu degil.... Buyrun, buradaki herkes fikrini ortaya koysun:
> 1. Bu memleket icin Linux neden onemli?

Ulkemizde programlama olayi, ulkemizin onundeki sureci kaldiramayacak sekilde korelmistir. Bunun en basta gelen sebebi, yarim yamalak ticari programlarla piyasayi saran NETSIS, LOGO, LINK, ETA gibileridir. Bunlarin yarim yamalak olmasi, programcilari bu tur program yazmaya yoneltmistir. Su an piyasada ticari program gelistirmeye ve kullanmaya yonelik yuzlerce kitap, kurs vs. Mevcuttur. Cunku pazar bu noktaya actir. Oysa ulkemizin oncelikle sistem programcilarina ihtiyaci vardir. Cunku CPU / MPU Sistemleri (Cep telefonundan, buzdolabina) boyle programlama bilen adam ister. Endustrinin artik evrimlesip, Bilgisayarli muhasebenin otesine gecerek tam anlamiyla otomasyona gecmesi, rekabet acisindan elzemdir. Ayrica bu otomasyon sistemlerinin ulkemizde uretimi, sagmal inek olmamak icinde sarttir.

Oysa Windows bu yolu tikayan bir numarali engeldir. Ureticiler artik OEM ve manuf. model parcalarinda Hazir Windows suruculeri koymakta, Boylece kendi teknolojilerini Windows ortakligiyla bizlere sokusturmaktadirlar. Linux bu cevrimi kirabilecek tek guctur. Cunku hem acik yapisi ile bu tur sistemlerin gelistirilmesini kolaylastirir, hemde iyi programcilarin yetismesi icin cok faydali bir kod kutuphanesi sunar.

Eger dangalak hukumetler, bu gercegi gormez, insanlari hala Gates'in kucagina itmeye devam ederlerse, diz cokup, avuc acip borc olarak aldiklari dolarlari italyan'lara, almanlara vs. yedirmeye devam ederiz. 15 KM mesafeli, 6 MBit Download, 640 KBit upload client tarafi modemi 115$, Server modemi 182$'a mal edebileceginizi biliyormuydunuz ? Bunlara iscilik dahil. Tek gereken birinin surucusunu yazip, pazarlama faaliyetini yapmasi. Benim bildigim en ucuz DSL modem 450$ civarinda, bunun yarisi kadar degil. Bu memleket elbet bir gun DSL altyapisina gececek, o zamanda dolarlar boca dis ulkelere...

> 2. Yayginlasmasi icin neler yapilabilir?

Oncelikle Linux altinda turkce klavye sorunu vs. cikarmayacak bir dagitim. Sadece Turkce font ve klavye destegi yeterli, ki sanirim bu yeterince saglandi. Asil en onemliside Her olcekteki firmaya hitap edebilecek onmuhasebe (Ticari otomasyon dedikleri, senet, cek, fatura vs.) programlari. Bunlar DOS'taki (LOGO LKS, Alinteri, ETA gibi) muadilleri gibi olmali, oyle SQL server, mail server filan istememeli.. Ayrica bunun GPL olmasi filan lazim degil. Normal piyasa fiyatlarina bulunsun yeter. Eger bu sorun cozulurse Linux cig gibi yayilir. En azindan Virus yok demeniz bile yeter.. Cevremde Windows ile baslayip DOS'taki programlara donen pek cok muessese tanirim.

> 3. Yayginlasmasi icin ben ne yapabilirim?

Su anki projem, Client ve Server side uzerinde ticari bir program gelistirmek. Ama bunu yapmak cok zor, cunku vakit yok..

> 4. Linux' a kod olarak veya benzeri bir yontemle nasil bir faydam dokunabilir?

En basindan beri bunu yaptik ama, diger arkadaslardan ozellikle fikir gelistirme noktasinda yardimci olmalarini istiyorum. Yani iste su yapilsin veya "Postaciya soyle soyle yeni bir fonksiyon eklensin, su bugu duzeltilsin" gibi onerilerde bulunsunlar.. Birde Linux programci listesi yasiyormu ? Bu listenin faal olmasi elzem..

Kendi bildigim, 250 km caplı bir alandaki Linux kullanicisi sayisi, Universiteyi saymazsak, 5 kisi kadar. Linux'u server olarak kullanan ve sadece acip kapamayi bilenlerse 30 kisi kadar. Sonucta Izmirde veya Bursa bir toplanti duzenlemek guzel ama bizler bu toplantilara hicbir zaman katilamayacagiz. Bu nedenle mumkun oldugunca bu toplantilari elektronik ortamlara tasimak lazim. Iste bu liste gibi mesela.. Birde bazen IRC kullanirim, Linux kanallari hep bostur genellikle.. Neden ki ? Bu listenin sanirim 500'den fazla uyesi var. Bir chat kanalimiz olsa kotumu ? irc.linux.org.tr = 194.27.216.20..
Zurna'da 70 kisi, Sex'te 43 kisi ... Linux diye bir kanal bile gorunmuyordu.. Artik var.. Kendim actim.. Bence bu kepazelik.. degil mi ? Bari bu server linux.org.tr domaininde olmasin.. Cok mu zor ? Ankara Universitesinden rica etsek, basitce bir ircd yukleseler..

Bu durum, vahameti acikca gosteriyor saniyorum.

Once bu sorunlari asmadan, Linux'un diger sorunlarini asamayiz gibime geliyor.. toplantilar artarak yapilmali, ama bu toplantilara katilamayacak olanlarda dusunulmeli..

Saygi ve sevgiler..

Find the best deals on the web at AltaVista Shopping!
http://www.shopping.altavista.com