[LINUX:20547] Re: Postaci 1.1.0 - Yazardan notlar.

From: Umut Gökbayrak (umutgokbayrak@operamail.com)
Date: Sat 14 Oct 2000 - 03:11:32 EEST

Merhaba,
Evet bu kadar mesajdan sonra sanirim bana da soz hakki dusuyor olmali.
Elestirilerinizin ve fikirlerinizin tamamini okudum, buyuk bir kismina
katiliyorum. Ben veritabanina baglanip bilgi okumayi gercekten cok seviyorum.
Ayrica dokumantasyon eksikligi oldugunu da kabul ediyorum.

Isterseniz birazcik Postaci' nin gelisiminden bahsedeyim, boylece hem beni hem
de Postaci' yi daha iyi tanimis olursunuz. Postaci, 1999 yilinin Eylul ayinda
kisisel ihtiyactan ortaya cikti. Amacim bu program GPL olsun ardindan Turkiye
veya dunyanin en cok kullanilan webmail programi olsun vb... degildi. Program
gelisirken hadi sunu da ekleyeyim hadi bunu da ekleyeyim derken bir de baktim
ki kocaman proje oldu ve beta versiyonunu kendim kullanmaya basladim.

Ardindan programi GPL olarak dagitmak aklima geldi ve uzerinde epeyce
degisiklik yaparak kullanimi biraz daha kolay bir surum hazirladim ve
Freshmeat, Linuxapps, Turkiye Linux listeleri vb... duyurdum. Hayallarimin cok
otesinde bir ilgi ile karsilastim. Ornek vermek gerekirse Postaci 1.1.0' i
sadece duyuruldugu gun toplamda 3500 kisi indirdi. Bu da bana bir sorumluluk
duygusu verdi. Ilk GPL versiyonu olan 1.0.0' da cok sayida hata bulundu ve
ardindan surekli yeni versiyonlar duyuruldu 1.0.5' ten sonra programin artik
dunyanin en cok kullanilan webmail programlarindan birisi olmasi ve cok sayida
kisinin yardim etme talebi gelmesinden dolayi artik programdaki ana dilin
dunyanin ortak dili olan Ingilizce olmasi gerektigine karar verdim. 1.0.x' da
degisken isimlerinden tutun da varsayilan dile kadar her sey Turkce idi.
1.1.0' i hazirlamaya baslarken bu degismeli idi. Cunku zaten program ile
birlikte Linux' un kurulumundan makinenin korunacagi firewall' un kurulumuna
kadar detayli bir sekilde anlatan 178 sayfalik bir kitap Turkce olarak
geliyordu.

Ardindan tam 11 gun evden disari cikmadan programin yeni versiyonuna giristim.
Gunde 3 veya 4 saat uyku ile programi gelistirmeye koyuldum. Bilmiyorum
farkinda misiniz ama sadece bir konfigurasyon dosyasinda imap veya pop3
secenegi ile her iki protokol arasinda degisim saglayabileceginiz veya pop3
protokolunu kullanirken IMAP kullaniyormuscasina folderlara mail
saklayabileceginiz dunyadaki tek program Postaci... IMP veya TWIG tayfasinin
10 bilmem kac kisi ya da daha fazlasinin yapmaya calistigini ben tek basima
yapmaya calisiyordum.

Bu arada listeye (bu listeye) mail attim ve yardim istedigimi belirttim.
Sadece 3 arkadastan yardim edecegini belirten bir mail geldi. Onlara cok
tesekkur ediyorum fakat maalesef ki beta test konusunda yardimlardan once
benim kodlama asamasinda yardima ihtiyacim vardi. Maalesef 300 kusur kisinin
uye oldugu bu listeden bir kisiden kodlama amacli destek gelmedi ve ben de
programa Turkiye' den ilgi yok ben de programi tamamen Ingilizce yapacagim
diye dusundum. Buna belki kusmek dersiniz ama ben hakli oldugumu dusunuyorum.

1.0.5' ten sonra idealim Postaci' yi dunyanin en cok kullanilan webmail
programi yapmakti. Sanirim ki bu amacima adim adim da yaklasiyorum. Biliyorum
Postaci mukemmel bir program degil ve hala irili ufakli hatalar mevcut ama
yine de elimden gelen budur arkadaslar.

Ben programci degilim. Asil isim, bilgisayar aglaridir. PHP ile tanismam da en
fazla 1 senelik bir gecmise sahip. Postaci' yi da zaten bundan 7-8 ay once
gelistirmeye basladigimi dusunurseniz acemiligimi anlarsiniz. Bilmem takip
ettiniz mi, Postaci hakkinda listeye mesaj attigimda her seferinde "gelin
arkadaslar dunyanin en populer webmail programi bir Turk grubun eseri olsun"
demistim.

Son gunlerde olusan bir kac gelismeden de soz ederek sozlerimi bitireyim.
Programi bundan 1 kac hafta oncesine kadar tek basima gelistiriyordum. Ta ki,
Belcika SUN' dan Frederik, Porttekiz' den de Jaoa adli iki arkadas bana
katilana kadar. Benim kendi ulkemden gormedigim kodlamada yardimi baska
ulkelerden insanlar veriyor. Bilmem artik bu programa ne kadar Turk programi
diyebiliriz?

Bu arada hic kimsenin hakkini yemek istemiyorum. Serdar Soydemir, Can Ugur
Ayfer, Ahmet Yazici, Mehmet Uzunkol, Gorkem Cetin, Mustafa Akgun, Burak
Dayioglu ve daha nicelerini gucendirmek istemem fakat bilmem farkinda misiniz
ben cok kirildim ve programi bir Turkun eseri olarak gosterme konusunda eski
motivasyonum maalesef ki yok.

Postaci ile gunde ortalama 5-15 e-mail aliyorum. Bunlarin %99' u yurt
disindan. Singapur' dan Brezilya' ya cok sayida kullanicisi var. Kimisi kendi
dil dosyalarini gonderiyor kimisi de bana bir kac satir kod yazip gonderiyor.
Kimisi de problemlerini veya kurulumda yasadigi ilginc hatalari iletiyor.
Elimden geldikce hepsine cevap yaziyorum, hatta kurulumda sorun yasayanlara
banabir telnet hesabi acin, kurulumu ben yapivereyim seklinde cevap veriyorum.
ICQ' dan gelen hic bir istegi cevirmiyorum, bilmem baska ne yapabilirim?

Postaci veya diger GPL programlarin ozgur yazilimlar oldugunu biliyoruz. Ozgur
yazilim, kullaniciya ve yazara tam ozgurluk veren yazilimlardir. Kullanicilar
yazara eksik gordugu noktalari iletirler ya da oturur kendileri yazarlar. Kod
aciktir, isteyen istedigi degisikligi yapmakta hurdur. Hatta isteyen
programdan benim ismimi cikarip satabilir bile.

Selami Aksoy' dan dilegim su. Postaci' yi gayet guzel incelemissiniz.
Isterseniz birlikte bir calisma icine girelim. Benim cok acil bir FAQ' ya
ihtiyacim var. Incelemelerinizden elde ettiginiz sonuclari bu FAQ' ya yaziniz.
Cevap alamadi iseniz bana iletiniz elimden geldigince cevaplamaya calisayim,
bunlari birlestirip bir dokuman hazirlayalim. Ya da kodlamada yardimci olmak
isterseniz Netscape ile gonderilmis inline HTML mesajlarla basim dertte. Belki
de sizin de fark ettiginiz administration icin gerekli olan yonetim programi
eksigini kapatirsiniz, degil mi? Ne dersiniz?

Bu kadar uzun bir mesaj yazdigim icin listeden ozur diliyorum...

Iyi Calismalar
Umut Gokbayrak
http://www.trlinux.com