[Gelistirici] Yalı'nın yeni majör sürümü için dilekler...

Koray Löker loker at pardus.org.tr
3 Şub 2011 Per 19:24:22 EET

 Selamlar,

 Yalı en önemli ürünlerimizden biri dersem herhalde kimseye haksızlık
 etmem. İki daldaki dağıtım ailesi de ona yaslanıyor, özgün bir ürün
 olarak tasarımı beğeni ve eleştiri toplarken aslında Pardus'un en önemli
 tanınma unsurlarından biri oluyor.

 Nice vakittir, bu konuları konuşarak yapmayı özledim. Bunun farkına
 varmama tam gaz devam eden AB'11 de etkili oldu galiba. Tübitak
 dışındaki geliştiricilerin de bulunduğu çeşitli sohbetler çok işe
 yarıyor.

 Çeşitli fikirleri derledim denebilir, Yalı'nın yeni sürümü için bazı
 anlamlı öneriler sunmayı deneyeceğim. Bunları ayrıca hata takip
 sisteminde yeni özellik isteği olarak da açacağım ama, geliştiricilerin
 üzerine fikir teatisi yapmalarının yararlı olacağına inandığım için
 buradan başlamak istedim.

 Öneri 1: First-boot gibi, modül olarak hazırlanacak bir özellikle bunun
 olduğu ve olmadığı iso'lar hazırlanacak biçimde sistemin 64 bit olup
 olmadığı testinin ardından hangi dağıtımı kurmak istediğini sorduğumuz
 bir açılış hazırlayalım. Tübitak'ta üretip etkinliklerde dağıttığımız,
 DVD gönder ile kargoladığımız kurulum mecralarında bu seçenek el altında
 olsun. Yekten buna girelim yerine bu modüler olsun diyorum, zira tek
 kurulum imajını bu özellik var nasıl olsa diye 3Gbyte boyuna getirmek,
 kendi iso indirerek kurulum yapmak isteyenlere ayıp olur. O isoları hâlâ
 sunalım ama böyle bir ISO da olsun diye öneririm.

 Öneri 2: Ubuntu tayfası klavye haritası seçiminde bir cümle yazdırarak
 otomatik tanıma kullanıyorlar. Bence kullanışlı bir özellik (gerçi bu
 kanaatimi tasarım danışmanlığını yapan ekipten de duymayı tercih ederim
 ama..) bunu biz de sunsak güzel olur derim.

 Öneri 3: Disk bölümleme ekranımız çok kalabalık ya, şöyle bir ayrıma
 gidelim orada bence. İki seçenek olsun, Sihirbaz ve Elle Yapılandırma...
 Elle Yapılandırma aslında malûm ama, oraya da bir basamak daha eklersek
 bence iyi olur, o da RAID / LVM / eski usûl şeklinde bir tercihi yapsın
 kullanıcı, sonra da bu yöntemlerden birinin arayüzüyle devam etsin
 derim.

 Sihirbaz da şunu yapsın: Başka bir işletim sistemi var mı diye kontrol
 etsin (Linux dağıtımları da olsun lütfen...) yoksa burada
 belirleyeceğimiz bir LVM şemasına göre kurulumu hop diye yapsın
 bitirsin. Başka bir işletim sistemi var ise, boş bir disk bölümü olup
 olmadığını kontrol etsin, varsa oraya kursun direk. Boş bir disk bölümü
 yoksa, birinci disk bölümünden başlayarak ilk bulduğu uygun alan
 doğrultusunda "bu diski küçülteyim mi?" diye sorsun; kullanıcı bunu
 kabul ederse yine LVM'i bassın... Kullanıcı bunu beğenmezse Elle Kurulum
 kısmına dönsün... Akış şeması, diyagram ile aram iyi olmadığı için,
 aramın iyi olduğunu zannettiğim şeyi yapıp yazarak anlattım, umarım
 anlatabilmişimdir. Bu kadar yazınca (Occam'ın usturası teorisine göre)
 yanlış bir şey anlatıyorum diye korksam da, bence şu andaki ekrandan çok
 daha kullanışlı olur. (Tasarım danışmanlarına soralım kısmını yine
 burada da ekliyorum aslında...)

 Fikirler biraz olgunlaşınca referans e-postaların linkleriyle birlikte
 hata takip sistemine girmeyi planlıyorum. Disk bölümü konusunda fatal
 bir tasarım hatası yaptığımı yazan olmazsa İngilizce'ye çevirerek devel
 listesinde de tartışmaya açmayı da düşünüyorum...

--
 Koray Löker
 <--/ http://www.pardus.org.tr .. Özgürlük İçin.. /-->