[Gelistirici] Pardus 2011 Beta Hazır

Anıl Özbek ozbekanil at gmail.com
21 Eki 2010 Per 23:29:28 EEST

21 Ekim 2010 22:24 tarihinde Gökcen Eraslan <gokcen at pardus.org.tr> yazdı:

> Merhaba,

> Pardus 2011 Beta sürümünün, 64 ve 32 bit mimariler için Çalışan[1] ve
> Kurulan[2] görüntüleri hazır, emeği geçen herkese teşekkürler.

Herkesin eline sağlık alfa2'den beta'ya bir iki saattir geçtim güncellemeyle
ve harika görünüyor :)

> * Pardus'un açılış ekranı da baştan aşağı yenilendi. 2011 sürümü, Plymouth
> teknolojisiyle daha zengin tema desteği ve daha yetenekli animasyonlar
> sunuyor.

Bunu ben henüz çalıştırmayı başaramadım, bilinen bir durum da yok sanırım
aşağıda yazılanlara göre, hata takip sistemini kontrol edip, bir kayıt
açmayı düşünüyorum, önerebileceğiniz bir şey var mı? Kapanış sırasında
efekti görebiliyorum ama açılışta sadece siyah ekran geliyor parola ekranına
(kdm) kadar.

> * Masaüstü, KDE 4.5.2 sürümüyle geliyor. Bu sürümde masaüstü ortamının
> belkemiği Plasma, dosya yöneticisi (Dolphin), masaüstü efektleri bir çok
> hata düzeltmesiyle daha kararlı ve hızlı hale geldi.

KDE 4'ün bu sürümü olmuş bence. Ama bana göre hala şöyle bir saçmalığı
barındırıyor. Bir dizin içindeki bir dosyayı tutun, biraz öteye taşıyın ve
bırakın, açılan menüden buraya kopyala deyin, sonra iptal deyin. Yani sonuç
olarak hiç bir şey yapmamış olduk ama bildirim programcığı mesaj gösteriyor.

Dosya yöneticisi üzerinde bir dizin içinde yapılan işlemler o dizin içinde
gösteriliyor harika olmuş bence:
http://dl.dropbox.com/u/1836567/pardus/simge-animasyonlari.png

Adres çubuğunda fare tekerleği ile dolaşılabiliyor, önceden bu yoktu ya da
benim yeni dikkatimi çekmemişti:
http://dl.dropbox.com/u/1836567/pardus/gezinti.png

Sistem çekmecesindeki simgeler.

* İnternet tarayıcısı olarak Firefox dışındaki alternatifleri tercih eden
> kullanıcılar için Chromium, ve Rekonq gibi web tarayıcılar da hazır
> bekliyor.

Chromium'un gelmesi çok iyi oldu. Eksik tarayıcımız kalmadı sanırım :)

> * Masaüstü kullanıcılarının sıkça kullandıkları Amarok (çoklu ortam
> oynatıcı), Skanlite (tarayıcı arayüzü), Ktorrent (torrent arayüzü), SMplayer
> (video oynatıcı) gibi uygulamalar Beta sürümüyle birlikte kullanılabiliyor.

Ktorrent'in gelmesi çok iyi oldu, kendim derlemiştim daha önce, SMPlayer'ın
yokluğunu VLC ile gidermeye çalışıyordum ama ne yaptıysam altyazıların kötü
görünmesini bir türlü önleyemedim. Bir süre sanırım müzik oynatıcı olarak
Clementine kullanacağım.

> * Ofis uygulamalarını yoğun kullanan kullanıcılar, OpenOffice'in özgür bir
> proje olarak devamı niteliğindeki LibreOffice'i (3.3 Beta 1), Pardus
> tercihleriyle, yani Türkçe yazım denetimi, eklentiler ve uyumluluk gibi
> konularda Pardus geliştiricilerinin iyileştirmeleriyle deneyebilecekler.

LibreOffice'ye bu kadar çabuk geçmemiz çok iyi oldu bence. Daha önceden de
var olan bir durumu sormak istiyorum. Menü biçimleri (örneğin kenarlarının
oval olması) KDE4'ün biçimlerini kullanılmıyor sanırım, bu kararlı olmadığı
için kapatılan bir özellik mi acaba?

http://lh5.ggpht.com/_YcJXL4N_xKw/StJLtoN4kqI/AAAAAAAAAfc/48w8up02S3g/preview8.png
http://people.canonical.com/~jriddell/oo-icons.png

> * Paket Yöneticisi arayüzde yapılan bazı yenilikler ve görsel efektlerin
> yanı sıra PiSi altyapısında yapılan iyileştirmelerle çok daha hızlı paket
> güncelleme ve kurulumu gerçekleştiriyor. 2011 için beklenen kullanıcı
> isteklerinden paket puanlama ve ekran görüntüsü de artık destekleniyor. Sıra
> web arayüzünden ekran görüntüsü ve oylama yapılmasına geldi

Ekran görüntüleri çok işe yarayacak.
http://www.ozgurlukicin.com/beyin2/786/detail/
http://www.ozgurlukicin.com/forum/yeni-fikirler/3267/?page=1

Bunların dışında bir şey sormak istiyorum. Paket Yöneticisi üzerinden ya da
PiSi aracılığıyla paketin lisans bilgisinin görüntülenebilir olmasına
yönelik bir çalışma düşünülüyor mu? Öİ'de bir paket tanıtımı girerken her
paket için kendi sayfasına bakmak ya da Pardus deposundaki kaynak paketine
bakmak gerekiyor. Bunun dışında da faydası olacaktır.

> * Sistem Ayarları artık Wacom tablet, Touchpad ve Bluetooth aygıtlarını
> ayarlayabiliyor. Yeni bilgisayarları olan kullanıcılar için Linux
> çekirdeğinin 2.6.36-rc7 sürümü güncel donanımlar için destek sağlıyor.

Bu üçü de çok harika şeyler. Daha tam denemedim ama sanırım artık Bluetooth
aygıtların disklerinde yerel disk gibi dolaşıp istediğimiz yere istediğimizi
kopyalayabileceğiz. Grafik tablet ve dokunmatik tablet arayüzleri de çoğu
kullanıcının işine yarayacak.