[Gelistirici] [Pardus-2011] Contrib / Pardus depo ayrımı

Demiray Ustaoglu demirayustaoglu at gmail.com
15 Haz 2010 Sal 21:57:33 EEST

> farklı depoların kullanıcı beğeni ve isteklerinden çok lisanslama/dağıtım
> yöntemleri ya da bakım/destek yapıları gibi kriterlerle ayrılması
> gerektiğini düşünüyorum.

ubuntu'nun depo politikası bu dediğinize benzer bir çözüm sunuyor.

https://help.ubuntu.com/community/Repositories/Ubuntu

benzer şekilde lisans/destek kıstaslarını dikkate alan dört ayrı depo Pardus
için de uygulanabilir. lisans kısmı yeterince anlaşılır. o konuda bir
sıkıntı olmasa gerek. fakat iş destek kısmına gelince orada işler biraz
bulanıklaşıyor.

> Tam da alıntıladığınız kısım, o sorunun cevabını öğrenmeye yönelik. Review

> sürecimiz iki depo için de aynı şekilde işliyor

bence ana depoya sadece dağıtımın cd veya dvd'sine[1] giren uygulamalar
konulmalı. bu uygulamaların %100 çalışır vaziyette ve bakımlarının mükemmel
olması önemli. böylelikle kendimize bir sınır çizmiş oluyoruz. nihayetinde
işletim sistemi üretiyoruz. zilyon tane uygulamanın doğru dürüst
çalışacağının garantisini veremeyiz. ancak ortaya koyduğumuz ürüne ait
paketleri ana depoda muhafaza edip bakımlarını eksiksiz sağlamamız lazım.

bunların haricinde kalan paketler ekstra deposuna alınır. bu depoya giren
paketler şu anda olduğu gibi review'den geçer ve bakımları pardus
geliştiricileri ve katkıcıları tarafından yapılır. yani şu anki ana ve katkı
depoları birleştirilip tek depo haline getirilir. bu deponun ana depo gibi
sağlam olması arzu edilir fakat icabında sorun da çıkarabilir veya çeviriler
tam olmayabilir.

ekstra deponun gerekliliklerini sağlamayan, yani pardus geliştiricileri ve
resmi katkıcıları tarafından bakımı yapılmayan paketler ise gerçek manada
bir katkıcı deposuna aktarılır. bu depo, burada* belirtildiği gibi Pardus
kullanıcıları/katkıcı adayları tarafından geliştirilen paketleri barındırır.
böylelikle hem kullanıcıların çeşitli paket ihtiyaçları karşılanmış olur hem
de Pardus kendine bir altyapı oluşturup buradan yetişen katkıcılar ile daha
fazla paketi ekstra depoya alacak güce erişir. yani bu deponun maksadı
sadece paket geliştirmek değil, paket geliştirecek adamları da geliştirmek
olmalı.

* http://www.ozgurlukicin.com/forum/yeni-fikirler/16030/?page=1

böylelikle her depoyu kesin çizgiler ile ayırmış ve hangi paketin nereye
gideceğine dair karmaşayı ortadan kaldırmış oluruz.

[1] dvd demişken bir noktaya açıklık getirmek isterim. ilerleyen zamanlarda
Pardus dvd sürümü de çıkarırsa, "nasılsa yerimiz geniş" diyerek bu depo
doldurulmamalı. dvd'ye girecek paketler şu üç ana gruba dahil olanlardan
seçilmeli.

a. temel sistem bileşenleri.
b. masaüstü ortamları.
c. günümüz kullanıcısının temel masaüstü ihtiyaçlarına cevap veren,
alternatifler arasından dikkatlice seçilmiş kaliteli programlar.

dvd sürümünde kde nin yanında xfce, lxde gibi hafif masaüstü ortamları da
gelmeli. bu tip hafif masaüstü ortamlarından en az birini dağıtıma entegre
etmek gerekiyor. çünkü kde her donanımda istenilen sonucu vermiyor. ilk
etapta xfce ana depoya alınıp Pardus'a tam olarak entegre edilmeli. kurulum
sırasında kullanıcı ikisinden birini veya her ikisini kurabilmeli. sayet iki
ortamıda kurmuş ise login ekranında tercihini yapabilmeli.

günümüz kullanıcısının temel masaüstü ihtiyaçları konusunda ise net bir
politika belirlenmeli. forumda buna benzer bir konu* hakkında tartışmıştık.

* http://www.ozgurlukicin.com/forum/yeni-fikirler/15993/?page=1
http://www.ozgurlukicin.com/forum/yeni-fikirler/15996/?page=1

bu örnekler üzerinden giderek konuyu açmak isterim. kanaatimce gimp, bu
dediğim grupta bir yazılım olmadığı için ana depodan ve haliyle cd veya
dvd'den çıkarılıp ekstra depoya konulmalı. onun yerine kullanıcının temel
ihtiyaçlarına cevap veren, alternatifler arasından dikkatlice seçilmilmiş
çeşitli yazılımlar ana depoya alınmalı. forumda bahsi geçen kdenlive bu
şekilde bir yazılım. burada en önemli nokta ise, bu gruba giren yazılımların
şu* örnekte olduğu gibi Pardus tanıtımlarında kullanılması. Pardus kurulduğu
anda günümüz masaüstü işletim sistemlerinden beklenen ortamı kullanıcıya
eksiksiz ve entegre bir şekilde sunabilmeli.

* http://www.ubuntu.com/desktop