[Gelistirici] Pardus'un geliştirilmesinde özgür olmayan yazılımlar kullanılması

Fatih Aşıcı fatih at pardus.org.tr
8 Tem 2010 Per 02:20:58 EEST

On Thursday 08 July 2010 00:54:53 Necdet Yücel wrote:
> Ciddi işler özgür yazılımlarla olmuyor duygusunu vermemek için bile
> daha zayıf özgür alternatifi kullanılabilir diye düşünüyorum.

Bu duyguyu vermemek uğruna, mevcut iş gücünün "amaç" için değil de sırf bir
"araç" için harcanmasını yeğlersiniz yani?

Bir web sitesindeki Flash tabanlı uygulamayı çalıştırmak ya da görüntülü
sohbet yapmak sizin için olmasa da bazı insanlar için ciddi bir iştir.
Yukarıdaki duygunun varlığı sizi gerçekten tedirgin ediyorsa söz konusu
paketlerin varlığını da tartışmamız lazım. Çünkü gnash, lightspark gibi daha
zayıf ama özgür alternatifler mevcut; fakat bunları kullanıcılara sunmuyoruz.
Bu tablo da "ciddi işler özgür yazılımlarla olmuyor" görüntüsü vermiyor mu? Ne
oldu da sıra Jira'ya gelince bu derece tepki veriliyor? Üstelik burada
konuştuğumuz şey paketlenen bir şey de değil.

Adobe'a parasını verseniz flash'ın ya da başka bir ürününün kaynak kodunu
verir mi? Bunlar veriyor. Adobe'un özgür yazılım geliştirenlere destek için
sağladığı herhangi bir lisansı var mı? Bu adamlar onu da sağlıyor. Adobe'a
yaptığınız bu ayrıcalığın sebebi nedir? Sizin mantığınızla Adobe'un ürününü
her dağıttığımız CD ile yaygınlaştırmış ve desteklemiş olmuyor muyuz? Özgür
bir alternatifi varken Pardus'un bunu yapmasına neden karşı çıkmıyorsunuz?
Yoksa sebep sadece *pratik* mi?

Özgür alternatifleri bulunduğu halde bugün birçok özgür yazılım kapalı kodlu
kod analiz araçlarıyla inceleniyor. Birçok upstream geliştiricisi bu
yazılımları geliştiren firmalara kayıt yaptırıyor. Hatta bunların arayüzlerini
de sadece onlar görüyor (Jira sayfamız herkese açık). Şu ana kadar kimsenin bu
duruma itiraz ettiğini görmedim. Niye etsinler ki? Ortada yararlandıkları bir
hizmet var.

Aramızda Google Code'u kullananlar olduğunu biliyorum. Kaynak kodlarına
sahipler mi acaba? Hani trac gibi alternatifler de var. Hatta fedorahosted.org
gibi siteler ücretsiz hosting de sağlıyor trac için.

İçinizden Qt ile yazılım geliştirenler ya da Apache sunucusunu kullananlar bu
tedirginliklerini ilgili projelerin listelerine aktardı mı mesela? Yoksa
*pratik* gerekçelerle onları görmezden mi geliyorsunuz?

"Özgür yazılımı özgür olmayan yazılımla geliştirmek" hangi dereceye kadar
meşru değil? "Özgür olmayan yazılımlarla (ör. Jira) geliştirilmiş özgür
yazılımı (ör. Apache) kullanarak özgür yazılım (ör. Pardus) geliştirmek"
anlaşılan bu zamana kadar bir sorun değildi sizin için. Ha dolaylı olmuş ha
doğrudan. Bence farkı yok; sizce var anlaşılan. Bunun da mantığını
anlayabilmiş değilim.