[Gelistirici] Pardus'un geliştirilmesinde özgür olmayan yazılımlar kullanılması

Ozan Çağlayan ozan at pardus.org.tr
8 Tem 2010 Per 00:56:36 EEST

On 07.07.2010 16:27, Gürer Özen wrote:

> Benim gördüğüm kadarıyla kararlarınızı yeterli inceleme yaparak, sonuçlarını
> tartarak vermiyorsunuz. Böyle önemli bir kararda hâlâ düzgün bir değerlendirme
> sunamamanız da bunu gösteriyor.

Sorun şurda: siz hep en iyisini ve en idealini istiyorsunuz, biz ise en iyiye yakınını,
elimizden geleni vermeye çalışıyoruz.

Ben bu tartışmaya bakış açımı ilettim. Bizi ileriye taşıyacak, eksiklerimizi giderecek
bir araç özgür yazılım değil diye (Bu arada bazıları lisans ödemekten filan bahsetmişler
böyle bir şey söz konusu değil) onun önünü kesmeyi anlamlı bulmuyorum.

Ha Redmine konusuna gelirsek, böyle bir alternatif var ise ve JIRA'nın sağladıklarını sağlayabiliyorsa,
sağlamsa kararlıysa ve JIRA kadar iyi bir şekilde maintain ediliyorsa onu kullanmıyor olmak
eleştirilebilir. Dediğim gibi *sadece* aynı şartlardalarsa. Yok eğer değillerse, Redmine'ın
belli eksikleri varsa, arayüzü kullanışsızsa ve JIRA'nın bize verebildiklerini sağlayabilecek
noktaya gelmek için bizden kod emeği isteyecekse kusura bakmayın bu benim gözümde ne bir staj
projesidir ne de oturup benim ya da Semen'in ya da başkasının vakit harcaması gereken bir
görevdir.

Kaldı ki umarım bu tartışmayı takip eden insanlar, JIRA kurulumunun görünen noktaya gelmesi
için bile başta Semen'in ne kadar uğraştığı konusunda fikir sahibidirler.

> Sorunların ve gereklerin ne olduğu, alternatiflerin listesi, avantaj ve
> dezavantajları, bunlara geçmek için yapılması gereken işler ve ne kadar
> kaynak/zaman gerektireceği, vb hiç bişi yok ortalıkta. Böyle bir sistemin ana
> müşterisi olacak tüm geliştiricilere fikir sorulmamış, alınmamış. Sadece biz
> baktık bu iyi, geçmeye başlıyoruz var. Belki de seçimde haklısınız ama bu
> şekilde kimse ikna olmaz.

Evet belki dediklerinizin hiçbiri yok. Ancak bazı şeyler böyle olmak zorunda. Eğer bu sayılanlar
çıkarılsa, enine boyuna tartışılsa ve bir karar alınmaya çalışılsa şu anda ortada tracker
sitesi bile olmayabilirdi. Biz bu teknolojiyi paketleyip depoya koymuyoruz ki. JIRA amaç mı?
Hayır JIRA araç. Ha bu özgür yazılım ve açık kaynak filozofisine göre bazı insanlara göre ters,
bazılarına göre normal bir vizyon olabilir. Ha bunun orta yolu da tartışmadan geçer. Mevcut
tartışma bir süre sonra Redmine'a göç etme sonucunu doğurabilir.
Bu iki tarafı da uzlaştırabilecek bir çözümdür. Ancak ben en azından *Pardus 2011* sürecinin
JIRA üzerinden götürülerek hızla yol alınması ve sürüm çıkartıldıktan sonra bu olası göçün
gerçekleştirilmesi taraftarıyım.

> Kaldı ki, pratiklik ortada yapacak bir şey kalmadığında bunu yapmaktır. Biz
> yalnızca sonuca bakıyoruz, özgür olması ikinci planda derseniz, bugüne kadar
> gittiğimiz kamu kurumlarına da, seminerlere gelen izleyicilere de, PR
> haberleri yaptığımız okuyuculara da yalan söyledik demek olur bu.

Dediğim gibi biz bu ürünü paketleyip depoya koymuyoruz. Biz bu ürünle kullanıcıları memnun
etmeye çalışmıyoruz. Biz bu ürünü Pardus gereklerine göre modifiye edip kullanıcılara daha
iyi bir deneyim vaad etmiyoruz. Biz bu ürünü Pardus gereklerine göre modifiye edip bu modifiye
kopyayı birilerine dağıtmak istemiyoruz, umrumuzda değil, Yazılım Mühendisliği alanında hizmet
veren bir şirket değiliz, kendi gereklerimiz için bunu kullanıyoruz.

İnsanlara ne söyledik bilmiyorum ama şu 1 hafta içinde bir basın açıklaması yapıp
Pardus *tamamen* özgür yazılım bileşenler *kullanılarak geliştirilmektedir* demediğimize göre
kimseye söylediğimiz bir yalan yok.

> Bizim know-how kazanma, tüketen değil üreten olma, kullandığımız yazılımların
> geleceğinde söz sahibi olma, güvenlik, ülkede yazılım üretimini arttırma,
> insan gücü yetiştirme gibi ideallerimiz yok, yalnızca çok kullanılan işletim
> sistemi olalım diyorsanız da ana sayfaya bunu yazın, biz de yollarımızı
> ayıralım.

Tüketmeden üretmek evrende kime bahşedilmiş bir yetenek ki ben kişi olarak bunu savunayım?
Bu ideallerimizin olmamasını sağlayan şey biraz daha organize olmamızı sağlayacak, ücretsiz
ancak kodu kapalı bir *ara* teknoloji kullanıyor olmamız mı?