[Gelistirici] Pardus'un geliştirilmesinde özgür olmayan yazılımlar kullanılması

Erkan Tekman tekman at pardus.org.tr
7 Tem 2010 Çar 09:36:34 EEST

Pardus projesi, her zaman vurguluyorum, Türkiye'de özgür yazılımın bilinmesi
ve gelişmesine her zaman ve büyük ölçüde katkıda bulunan, bunu herhalde herkes
kabul edecektir. Bununla birlikte kararlarımızı ideolojik değerlendirmelerden
çok pratik değerlendirmelerle verdiğimiz de açık, herhalde bunu da geçen bunca
yılda farketmişsinizdir.

Örnek olarak kapalı kodlu sürücü ve medya kodlayıcı/kod açıcıları
gösterebiliriz herhalde. Bunların bir kısmı CD ile de geliyor; yani FSF
sınıflandırmasına göre, Pardus, kurulduğu şekli ile, bir "özgür dağıtım"
değil. Bu açıdan karşılaştırıldığında yalnızca gnewsense değil, mesela Ubuntu
da Pardus'tan daha "özgür" (ya da idi diyeyim). Ne yazık ki, hedef kitlemiz
arasında "ben özgür olmayan hiçbir parça yazılım kullanmak istemiyorum"
diyenler, mesela Richard Stallman yok. Ama Pardus teknolojiklerinin tümünün
GPL olması nedeniyle isteyen herhangi bir kimse, grup/dernek/vakıf, ya da
şirketin Pardus bazlı ve FSF skalasında "özgür" bir dağıtım üretmesi mümkün;
doğal olarak marka kullanım politikalarına uygun olarak.

Jira'nın bir araç olarak seçilmesinin bir unsuru da bu pratiklik yaklaşımı,
aynen zamanında KDE'nin (o zamanlar Qt özgür değildi, anımsayalım, ve bu
konuda ciddi tartışmalar olmuştu içimizde ve herhalde dışımızda da) ön tanımlı
masaüstü ortamı olarak seçilmesinde olduğu gibi. Yalnızca özgür olmaması bir
yazılım ya da hizmetin proje işlerinde kullanılmaması ya da Pardus'a dahil
edilmemesi için "*yeterli* neden değil. Bu sahipliliğin bağlamına da bakmak
gerekiyor. Linux'un daha fazla donanım desteği olması için yazılmış, ama ikili
kod olarak dağıtılan bir sürücüyü (ya da Gökmen'in dediği gibi özgür olmayan
bir Flash oynatıcıyı) "özgür değil" diye Pardus'a dahil etmemek aklımızın
ucundan geçmiyor. Ama öte yandan, özgür seçenekleri o kadar yetenekli değil
diye Gantt çizelgesi oluşturma işinde Microsoft Project kullanmak da
aklımızdan geçmiyor. Örneğin ben, OSI onaylı, ama GPL uyumlu olmayan bir
lisansla dağıtılan bir yazılım kullanıyorum bu işte, fazla rahatsızlık
duymadan, ve GPL alternatifleri olmasına rağmen. Daha uç bir örnek vereyim:
Grafik tasarımcımız Mac bilgisayar üzerinde Adobe ürünleri ile yapıyor
işlerini. Özgür seçenekler yok mu? Var. Ama biz grafikçiyi seçiyoruz, grafikçi
de aracı.

Bunlar mutlak doğrular ya da yanlışlar değil, tabii ki tartışmaya açık. Ben
yalnızca "Jira özgür değil, bu nedenle kararınız yanlış" çıkış noktasına
katılmadığımı, Pardus'un tarihinde ve bugününde de bu çıkış noktasına göre
"yanlış" pek çok örnek olduğunu vurgulamak istedim. Jira ile ilgili olarak
nasıl bir yol izleneceğine de teknik ekip karar verecektir...

--
Erkan Tekman
TÜBİTAK UEKAE

www.pardus.org.tr